Pagina 1 van 1

welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: za sep 01, 2012 12:26 pm
door eric
ik ben de olie aan het vervangen maar heb geen idee welke olie ik moet nemen om te vullen

groeten eric

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: za sep 01, 2012 2:17 pm
door FerrHy
Eric,

20W50
Dit draadje al gelezen?
http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=333

Groeten,
Ferry

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: za sep 01, 2012 6:04 pm
door Ree
15W40 voldoet ook, hoor. Lekt misschien wat meer...

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: zo sep 02, 2012 12:29 am
door Otje
Eric
Otje loopt sinds haar restauratie al enkele jaren op 15W40 van de "Aktion": 5 liter voor (inmiddels) EUR 9 + centen ... Afgelopen maand nog proefondervindelijk bewezen (38* tot 40*C + zware berghellingen in zuid-Frankrijk) dat het blok daar prima op draait !
Gert

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: ma sep 03, 2012 8:22 pm
door eric
Okee dank voor de antwoorden

groeten eric

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: zo sep 07, 2014 2:02 pm
door eric
Ik neem aan dat dit allemaal minerale olieen zijn en geen syntetische

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: zo sep 07, 2014 9:59 pm
door neortic
Idd,
wanneer we in Frankrijk zijn neem ik altijd een flacon mee à circa 15 euro.

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: ma sep 08, 2014 8:41 pm
door eric
ik ga het maar eens proberen met 15w40 van de aktion.

dank voor de antwoorden

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: do sep 25, 2014 12:29 am
door Otje
Eric, Otje loopt sinds haar restauratie al enkele jaren op 15W40 van de "Action": 5 liter voor (inmiddels) EUR 9 + centen ... Afgelopen maand nog proefondervindelijk bewezen (38* tot 40*C + zware berghellingen in zuid-Frankrijk) dat het blok daar prima op draait !
Inmiddels wederom een "ommetje" van zo'n 3.300 km over de berghellingen in (wederom) Frankrijk achter de rug. Blijf voorlopig nog steeds bij mijn "hof-leverancier", de "Action".

Re: welke olie moet er in onze hy

Geplaatst: do sep 25, 2014 10:48 am
door JanW
Uit het instructieboekje:

Gebruik in alle seizoenen voor de Benzinemotor TOTAL GTS 2OWJO motorolie en voor de
Dieselmotor TOTAL HD 1 SAE 30.
Gebruik in zeer koude landen (Canadk, Zweden) TOTAL GTS 10W30, voor de benzinemotor
en TOTAL HD 1 SAE 20 voor de dieselmotor


In een ander draadje wordt er ook veel over oliesoorten gesproken, synthetisch of mineraal, welke is beter enz.

Welnu, klassieke oliesoorten zijn ook goed, ook de singlegrades, alleen ze verouderen sneller.
Bij multigrades en synthetische olie blijft het vuil vanwege de dopes in de olie zweven en worden vuilafzettingen wat opgelost om door het full-flow oliefilter eruit gefilterd te worden. Bij autos zonder oliefilter (tractions) werkt dat averechts, zodat frequent de olie ververst moet worden . Bij autos met een full-flow filter worden de zwevende verontreinigingen uitgefilterd en is het verversingsinterval beduidend langer.
In een schone en/of gereviseerde motor is prima synthetische olie te gebruiken; de huidige keerringen zijn erop berekend. Een motor die alleen maar klassieke monograde olie heeft gezien en ws vuil is van binnen kan het beste bij de klassieke olie blijven .

Bij bouwmarktolie is het van belang te letten op de kwaliteitscodes die meestal achter/onder op de verpakking staan, bijv. API SL/CF

Citaat:

SAE
De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE). Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie zich gedraagt. Het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur, bijv. 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie, 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie zich gedraagt bij een warme motor.

API
Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute). Oliekwaliteit wordt uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter heeft betrekkingg op brandstofssort, S voor een benzine motoren C voor een diesel.
De tweede letter betreft kwaliteitprestatie aan, bij een benzine motor gaat van A tot J (J als beste). Voor diesel van A tot F.

ACEA
Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers). Hier heeft het een letter en een cijfer. De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen. De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie. Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.