Pagina 1 van 3

Welke brandstof voor benzine HY?

Geplaatst: ma apr 04, 2005 9:15 pm
door LEiPiE
Na weer wat gelezen te hebben hier en daar heb ik 't idee dat ik er nu te dure benzine in gooi...
Welke brandstoffen worden aangeraden en afgeraden voor een HY78?
De verkoper zei dat de bus op super moet + loodvervanger.
Nu is ouderwetse super natuurlijk nergens te krijgen, maar Super Plus (98 ) is wel goed toch?
Bij de Shell liet ik me V-Power aanpraten (100 octaan), dat reed op zich goed maar doet zo'n pijn in de portemonnee (1,39/liter) :)
Pure Euro 95 is not-done heb ik begrepen in ieder geval.
Gaat het inderdaad om een minimaal octaan van 97?

(in ieder geval aan het sparen voor een LPG installatie, dat heb ik er na zo'n 2500 km uit heb ik bedacht)
Klopt natuurlijk niet!

Geplaatst: ma apr 04, 2005 9:49 pm
door John
Hallo, als benzine ongeveer 1,25 kost en gas ongeveer 0,45, dan scheelt dat 0,80 euro per liter, dus ongeveer 0,10 per kilometer. Na 2500 km heb je dus hoogstens 250 euro uitgespaard, als je tenminste in Nederland blijft. (LPG in Frankrijk is veel duurder). Waar laat jij een LPG - installatie voor dat bedrag inbouwen?? Gaarne het adres! Groet, JOHN.

Geplaatst: ma apr 04, 2005 10:16 pm
door LEiPiE
John schreef:Hallo, als benzine ongeveer 1,25 kost en gas ongeveer 0,45, dan scheelt dat 0,80 euro per liter, dus ongeveer 0,10 per kilometer. Na 2500 km heb je dus hoogstens 250 euro uitgespaard, als je tenminste in Nederland blijft. (LPG in Frankrijk is veel duurder). Waar laat jij een LPG - installatie voor dat berdrag inbouwen?? Gaarne het adres! Groet, JOHN.
Ach, stom ja, je hebt helemaal gelijk. Even nogal verrekend :)
Na zo'n 2200 liter is 't... dus zeg zo'n 18000 kilometer, dat is niet echt direct haalbaar. (LPG inbouw verwacht ik zo'n 1800-2000 euro mee kwijt te zijn.)

Maar goed, blijft m'n vraag staan welke benzine er nou het beste in kan.

HY benzine

Geplaatst: ma apr 04, 2005 11:43 pm
door henkhy
Wij gebruiken al jaren gewoon de goedkoopste ongelode benzine voor de HY's. Gaat prima en geeft geen problemen, ook niet in de bergen.

Geplaatst: di apr 05, 2005 9:24 am
door Ree
LEiPiE schreef: Maar goed, blijft m'n vraag staan welke benzine er nou het beste in kan.
Qua benzine ga ik voor de goedkoopste. Als iemand die ik serieus neem vertelt dat een andere beter is zal ik direct overschakelen: benzine is duur, maar op korte termijn bezuinigen op auto's geloof ik niet zo in.

Ik heb een ID op gas met praktisch dezelfde motor. Het verbruik gaat iets omhoog en zij wordt iets minder fel. Ook produceert je motor meer warmte dan wanneer je op benzine rijdt. Deze motor kan relatief goed tegen gas, maar hij is ontworpen voor benzine...

Dus of je voor benzine of gas gaat hangt vooral af van wat je met je auto van plan bent. Je moet in ieder geval een aantal duizend kilometers per jaar in Nederland rijden, en zeker weten dat je de bus nog lang op de weg zal houden. En voor mij geldt: geen geklooi aan mijn bussie, benzine dus.

Groet,

Ree

Geplaatst: di apr 05, 2005 2:32 pm
door Webmeistera
Naar ik begreep is de compressie zelfs bij een H78 motor nog vrij laag en kan je er gewoon laag-octaan benzine ingooien (euro 95)

Het verbruik op gas is 15 a 20 % meer dan op benzine dus je berekening moet je wel wat aanpassen.

Wel kan ik stellen dat je veel makkelijker ergens heen rijdt omdat tanken belachelijk weinig kost. (nou ja, een stuk minder duur dan :D )

Het tripje normandie van onlangs (dik 1100 km) kwam op 60 euro aan LPG (tanken in belgie natuurlijk :-) ) Op benzine zou dat al snel 165 euro zijn geweest (rekening houdend met een verbruik van 1: 8,5 en goedkopere benzine in belgie)

(Ow ja, mijn installatie kwam incluis RDW keuring nog niet op 800 Euro)

Geplaatst: di apr 05, 2005 2:42 pm
door LEiPiE
Webmeistera schreef:Naar ik begreep is de compressie zelfs bij een H78 motor nog vrij laag en kan je er gewoon laag-octaan benzine ingooien (euro 95)

Het verbruik op gas is 15 a 20 % meer dan op benzine dus je berekening moet je wel wat aanpassen.

Wel kan ik stellen dat je veel makkelijker ergens heen rijdt omdat tanken belachelijk weinig kost. (nou ja, een stuk minder duur dan :D )

Het tripje normandie van onlangs (dik 1100 km) kwam op 60 euro aan LPG (tanken in belgie natuurlijk :-) ) Op benzine zou dat al snel 165 euro zijn geweest (rekening houdend met een verbruik van 1: 8,5 en goedkopere benzine in belgie)

(Ow ja, mijn installatie kwam incluis RDW keuring nog niet op 800 Euro)
Waar, waar, waar? :D
Dat lijkt mij al een stuk beter inderdaad.

Een vriend vroeg zich al af waar HY's vroeger dan op reden... jaren terug was een octaangehalte van 92 vrij normaal tenslotte.

Geplaatst: di apr 05, 2005 2:51 pm
door Ree
LEiPiE schreef: Waar, waar, waar? :D
Dat lijkt mij al een stuk beter inderdaad.
In het gastenboek van de DS club hadden ze het er laatst over, inclusief locaties: http://www.citroeniddsclub.nl/forms/guestbook/index.php

Daar worden ook meestal prijzen genoemd rond de 1000 euro.

Groet,

Ree

Geplaatst: di apr 05, 2005 4:09 pm
door Webmeistera
Ik heb alles besteld bij http://www.gms.nl .

(en dat is inclusief bovenmaats grote gastank, die zijn wat duurder dan de standaardtankjes)

Met 144 liter netto aan boord en een verbruik van 1 op 7 mag jij de actieradius zelf berekenen :D
(overigens denk ik dat 1:6,5 reeler is om te verwachten kwa verbruik)

Geplaatst: vr apr 15, 2005 1:13 pm
door Daan
gewoon euro 95 tanken er gaat niks mis

Geplaatst: za jul 09, 2005 9:21 am
door graddus
gas inbouwen doe je toch gewoon zelf. zoek een gasboer die niet te beroerd is om je de nodige spullen te verkopen en wat uitleg te geven, houdt je aan de regels en met een dagje knutselen kom je een heel eind hoor.

Geplaatst: za jul 09, 2005 1:13 pm
door LEiPiE
graddus schreef:gas inbouwen doe je toch gewoon zelf. zoek een gasboer die niet te beroerd is om je de nodige spullen te verkopen en wat uitleg te geven, houdt je aan de regels en met een dagje knutselen kom je een heel eind hoor.
Da's ook precies wat ik van plan ben :D (staat toch wel duidelijk in de vorige posts?). Alleen omdat je hier toch met potentieel gevaarlijke dingen bezig bent kan het geen kwaad eerst informatie in te winnen.
Daarnaast is het vooral het zoeken naar een goede leverancier. Ik heb nu een bedrijf hier in Hengelo waar ik zo even langs rij, wie weet zijn ze open op zaterdag (moet toch op het industrieterrein daar zijn).

Geplaatst: za jul 09, 2005 11:48 pm
door Webmeistera
Als je je wat wil inlezen en engels is geen bezwaar dan is dit een heel aardig pdf 'je :

http://www.gms.nl/downloads/pdf-docs-en ... ual_en.pdf

Ik moet zeggen dat ik het gevaaraspect reuze vind meevallen, zeker met de moderne gasconversiekits.

2 weken terug nog getank aan de N5 onder Charleroi, belgie voor 31,7 cent/liter. Helaas was ie na 102 liter al weer vol :wink:

overigens vind ik jou verbruikscijfers (op je site) wel erg hoog.
En hoe is het met je achterklepophanging?

Aad

Geplaatst: zo jul 10, 2005 12:21 am
door LEiPiE
GMS zegt helaas niks meer te doen, maar nu ik hun mailtje zo na lees denk ik dat z'n m'n vraag verkeerd hebben begrepen... ze bouwen niet meer in, maar misschien dat ze nog wel leveren natuurlijk.
Van der Helm hier in de buurt was helaas dicht, dus daar moet ik even naar bellen.

Uit dat PDFje haal ik trouwens dat er een aparte LPG/benzine-combinatie pomp in moet? Naja, dan heb ik dus binnenkort een mooie nieuwe benzinepomp in de aanbieding :D
Dat document (heb 'm alleen even doorgebladerd) lijkt me wel duidelijk ja, al blijft 't voor mij nog een grote leegte dat hele inbouwen. Ik zou graag foto's enzo van andere inbouwers zien, zijn die er?

Mijn benzineverbruik is vrij hoog ja. Combinatie van een niet-optimale/deels versleten motor, vrij veel korte ritten en mijn toch nog redelijk sportieve rijstijl. Schijnt dat mijn motor absoluut niet in topstaat is, maar ik weet er nog te weinig van... werd me geadviseerd eens naar de kleppen en zuigers te kijken, maar ja dan zie ik ze wel maar kan ik er nog niks mee (tenzij 't overduidelijk is). Sowieso komen er uitlaatgassen uit de olievuldop...

Die achterklep is nog steeds stuk, maar zit nu flink in de menie en verder afgeplakt met (jawel) duct tape en mental note "niet openen". Ik mis namelijk werkplaats/tijd/geld/lasvaardigheid etc. om er "even" een andere balk in te lassen :(
Ik ben helaas zo'n HY-rijder die nog niet gepensioneerd is ;) m'n collega's willen eigenlijk al niet eens dat ik meerdere weken vakantie neem (maar ja, ik moet wel, ik ben op alle fronten domweg 'op' helaas... al zou ik natuurlijk ook heel hip een burn-out kunnen nemen, maar daar ben ik te nuchter voor).

Geplaatst: ma jul 11, 2005 10:45 am
door Webmeistera
Klopt, GMS bouwt niet meer in maar levert nog wel.

Nieuwe benzinepomp is niet nodig, je krijgt wel een benzineafsluiter die je tussen benzinepomp en carb moet zetten om de benzinestroom in te dammen. (en da's maar goed ook met die prijzen van meer dan 3 Gulden per liter :shock: )

Kleppen en ontsteking stellen kan best eens helpen voor de motor.
Wellicht is ook je carterventilatie niet optimaal. Ik heb die volledig moeten herstellen.

Ik heb hier nog een sloopbus staan, en volgens mij kan je van de balk waar de reservewielklep aanzit prima een achterklepbalk met scharnier maken ... Ik zal eens kijken of dat stuk echt nog zo goed is als het er uitziet...

Pas goed op jezelf kwa burnoutverschijnselen, geen enkele baan is het waard om voor op te branden! (en herstel kost meestal jaren)
Niet doen dus.

Overigens ben ik ook nog lang niet aan zelfs maar pre-pensioen toe volgens m'n baas.