Pagina 5 van 5
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: zo apr 27, 2014 1:38 am
door Otje
Geweldig ! Gefeliciflapstaart !
Voorlopig twee jaar zonder kopzorgen en "geld òver" (.....) om daarmee àndere "HY-euvels" te bekostigen ...
Kortom: een BLHYE RHYDER !
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: zo apr 27, 2014 2:19 pm
door hyliner
Gefeliciteerd met het resultaat!
Ik heb het item met belangstelling gevolgd omdat ik wanneer de financiën het toelaten ook aan de lpg wil.
Ik weet het, het verdiend zichzelf terug, maar je moet wel eerst kunnen investeren.
Alleen weet ik nog niet of ik zo'n ingrijpende verbouwing aan mijn '67-er carrosserie wil

Maar jij had dezelfde twijfels in het begin las ik.
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: zo apr 27, 2014 4:36 pm
door LEiPiE
Ja, je moet tenslotte zagen in je carrosserie, maar aan de andere kant: op zich is dat wel waar Citroen de bus voor bedacht had: helemaal aan te passen. En ach, MurpHY heeft al aardig wat reparaties gehad, zal nog iets van 90% origineel staal zijn

Maar ja: het doet wel ff pijn om voor de verandering de slijpschijf te zetten in een stuk waar helemaal niks mis mee is. En het kost nog best een boel ruimte, maar goed dan nog is er van de 7 kuub nog iets van 6.5 kuub ruimte over en is mijn kilometerbrandstofprijs nu hetzelfde als van de C1!
Kwa investering: er worden nu echt massaal LPG installaties uitgebouwd, bij de RDW waren ze aangenaam verrast dat er nu eens een oldtimer langs kwam voor inbouw, ze hebben de laatste maanden alleen maar uitbouw gedaan.
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: di apr 29, 2014 12:23 am
door Otje
Tja, vanwege haar "jeugdigheid" is Otje tegenwoordig weer in de greep van de (volledig ouderwetse volle pond -weliswaar "kwart-camper" -tarief) MRB, maar blijft haar LPG-installatie gewoon gehandhaafd. Gisteren even de grens over naar België en de LPG-tank weer gevuld: EUR 0,48 per liter !
Tevens benzinetank weer aangevuld: EUR 1,45 per liter.
Blijft het tóch nog een beetje "leuk" ...
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: di apr 29, 2014 7:15 pm
door citrofielnl
Precies Gert, Ik tank uit principe ook alleen maar over de grens.
gr Teun
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: di apr 29, 2014 9:49 pm
door Leo
Voor mij is helaas de grens te ver weg.... En in Haarlem zijn bijna geen LPG stations meer! Gelukkig kan ik op een tank ruim 600km rijden dus als we wat goedkoops tegen komen na 400km tanken we. So wie so is LPG dan nog stukken goedkoper dan benzine. Nu bijna 30000km met LPG gereden dus de installatie is er al bijna 4x uit.

Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: wo apr 30, 2014 12:58 am
door LEiPiE
LPG is hier over de grens (DE, Gronau) niet veel goedkoper dan bij de goedkope Tinq.
Heb nog niet echt duidelijk wat er nou aan afstelling niet lekker is.
Vanochtend koud en zonder binnenmotorkap trok ie goed, maar kon de eerste 10 kilometer maar 45 km/u rijden omdat er alleen maar trekkers voor me reden en inhalen niet te doen is. Daarna vol gas open, op zich geen probleem maar echt vlot ging het niet.
Vanavond had ie er weer minder zin in, niet echt inhouden, maar vooral flink gebrek aan vermogen... versnellen ging voornamelijk met een beetje gas geven, hoe meer hoe minder hij reageert en hoe meer de motor gaat stampen.
Heb wel de stationaire schroef van de verdamper ietsje verder open gezet, stond erg laag.
Vanavond geprobeerd te stellen, met stroboscoop vuurt ie over het algemeen netjes op de merktekens die ik heb gezet. Heb 'm nog iets vervroegd. Alleen hij lijkt er af en toe een over te slaan en soms zit ie er naast. Wat vreemd is voor een 123 lijkt me.
Heb nog geen vonken in de bougiekabels gezien (en dit is al mijn derde set ofzo), kan m'n bobine of de voorschakelweerstand bezig zijn met overlijden?
Al in al, ja ik kan nu op zich gewoon max 90 rijden op LPG (net als op benzine), alleen duurt het wel een stukje langer voordat ik op die 90 zit. En dan nog vind ik 'm niet echt lekker lopen.
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: wo apr 30, 2014 8:56 am
door Leo
De LPG nozzle moet een zekere onderdruk hebben om voldoende gas toe te voegen. Ik heb wel eens gezien dat de luchtinlaat van het luchtfilter gedeeltelijk is afgedekt. Daardoor krijgt de motor meer gas en power! Ik zou proberen de inlaat voor ongeveer 30% af te dekken. Bijvoorbeeld met plakband. Misschien moet de stelschroef voor onder belasting dan iets terug. (aannemende dat je die vrij ver hebt opengedraaid)
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: wo apr 30, 2014 9:24 am
door LEiPiE
Hee, dat idee kreeg ik inderdaad ook.... ik was namelijk even aan het kijken of hij juist te weinig lucht kreeg, dus hield m'n hand er eerst deels voor en toen ging hij inderdaad harder lopen (tot je 'm helemaal afdekt uiteraard).
Ik krijg eigenlijk de neiging het luchtfilter ook om te draaien ofzo... dus opening aan de voorkant.
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: wo apr 30, 2014 9:37 am
door Leo
Je moet op passen dat de luchtopening geen directe rijwind vangt, want dan wordt de druk afhankelijk van de luchtsnelheid, en dat wil je niet.
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: do mei 01, 2014 9:19 am
door LEiPiE
Nou, nu loopt hij wel aardig!
Dus met de ontsteking gespeeld (hij kan nu niet vroeger, maar had geen tijd en zin om 'm helemaal los te halen), luchtinlaat even een stukje afgeplakt en hij trekt op LPG nu net zo als op benzine.
Het vreemde probleem dat ie met binnenmotorkap slecht liep op LPG half opgelost: hij liep slecht omdat simpelweg de isolatie van de binnenmotorkap de luchtinlaat versperde omdat door de venturiring de luchtinlaat hoger zit dan voorheen. Alleen waarom hij er dan op benzine totaal geen last van had...
Enniewee, wordt dit jaar hopelijk dus een goedkoper ritje naar Citromobile vv

Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: do mei 08, 2014 11:02 pm
door HYvonne
Heb je bij de RDW nog een certificaat moete overleggen voor de tank of is de sticker op de tank voldoende voor de leeftijdscertificering?
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: vr mei 09, 2014 1:02 am
door LEiPiE
Yup certificaat op papier nodig
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: za mei 10, 2014 11:43 pm
door Otje
... en nòg een vraagje (van een niet-ervaringsdeskundige ...): jóuw tank is dus binnenkort 10 jaar oud. Bij mijn (beperkte) weten moet zo'n tank iedere 10 jaar gekeurd worden.
Betekent dit dat jóuw tank nu meteen (door de RDW) weer is goedgekeurd voor de kómende 10 jaar of volgt er binnenkort nog een aparte "LPG-contrôle" ?
Re: MurpHY krijgt LPG
Geplaatst: zo mei 11, 2014 12:58 am
door LEiPiE
Nee, dat is niet juist.
Het is heel krom, maar het gaat puur om het moment van keuren: dan mag de tank hooguit 10 jaar oud zijn (productiedatum is in de tank geslagen) en mag de vulslang hooguit 1 jaar oud zijn (datum staat op de slang). En alles moet aan de zo uit m'n hoofd E67 norm voldoen. Al laat je het er daarna 50 jaar in zitten, dat maakt niet uit. Uiteraard wordt er bij de APK wel gekeken naar de staat van alle onderdelen.