Distributieketting
-
- HY Forum Expert
- Kenteken: ZN-26-87
Distributieketting
Hallo allemaal,
Wanneer is het raadzaam om de distributieketting te vervangen??
hoeveel speling mag ie hebben?
ik kan al wat lichte sporen van de ketting zien in het huis.
groet,
Martijn.
Wanneer is het raadzaam om de distributieketting te vervangen??
hoeveel speling mag ie hebben?
ik kan al wat lichte sporen van de ketting zien in het huis.
groet,
Martijn.
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
-
- HY Forum Super Expert
Re: Distributieketting
Dan zou ik 'm vervangen.HYmartijn schreef: ik kan al wat lichte sporen van de ketting zien in het huis.
Zeker omdat je de boel toch al los hebt en zo arm wordt je niet
van zo'n nieuwe ketting.
Plaats meteen een nieuwe keerring voor de as van de poulie.
Dat van die tandwielen... beoordeel ze op slijtage.
Ik heb ze iig. niet vervangen
Aad
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Let er zeker op dat het distributiedeksel met de nieuwe oliekeerring mooi gecentreerd wordt, anders heb je gegarandeerd lekken. Ik (en ik ben hierin niet alleen) dacht om dit wel "op zicht" te kunnen doen, twee dagen later kon ik alles opnieuw beginnen wegens lekkage...
Ik heb een busje laten draaien uit kunststof met dezelfde diameter als de oliekeerring, kunststof behoudt zijn vorm en vervormt niet zoals de lip van de keerring. Bouten vastzetten, busje eruit trekken en nieuwe keerring monteren (lichtjes inoliën).
Kijk ook zeker eens naar het topic over oliekeerringen.
De ketting heb ik ook vervangen, de kettingwielen niet wegens nauwelijks slijtage. Ketting haalde ik trouwens gewoon bij een industriehandel, standaard "BS-duplex"-ketting. Ook bij mij waren er al sporen van de ketting in het deksel, ik kwam er achter dankzij dit forum toen ik naar "een rammelgeluid" aan 't zoeken was aan de motor
Succes
Peter
Ik heb een busje laten draaien uit kunststof met dezelfde diameter als de oliekeerring, kunststof behoudt zijn vorm en vervormt niet zoals de lip van de keerring. Bouten vastzetten, busje eruit trekken en nieuwe keerring monteren (lichtjes inoliën).
Kijk ook zeker eens naar het topic over oliekeerringen.
De ketting heb ik ook vervangen, de kettingwielen niet wegens nauwelijks slijtage. Ketting haalde ik trouwens gewoon bij een industriehandel, standaard "BS-duplex"-ketting. Ook bij mij waren er al sporen van de ketting in het deksel, ik kwam er achter dankzij dit forum toen ik naar "een rammelgeluid" aan 't zoeken was aan de motor

Succes
Peter
Laatst gewijzigd door Petervdl2cv op zo apr 01, 2007 9:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Petervdl2cv op zo apr 01, 2007 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Liefhebber
- Kenteken: BR-41-TP
beste martijn,
als de ketting slapjes wordt gaat de motor onregelmatig lopen (weet wel zeker voordat je deze diagnose stelt dat een slappe ketting, en niet bv een slechte afstelling) verder zegt citroen hier wel iets over, staat ook wel op de hompage ergens bij onderhoud. de ketiing en de tandwielen zijn hetzelfde als van een DS en dienen gezamelijk vervangen te worden, bedenk echter wel dat er talloze dsén zijn die al 4 a 5 ton met een ketting doen
willem
als de ketting slapjes wordt gaat de motor onregelmatig lopen (weet wel zeker voordat je deze diagnose stelt dat een slappe ketting, en niet bv een slechte afstelling) verder zegt citroen hier wel iets over, staat ook wel op de hompage ergens bij onderhoud. de ketiing en de tandwielen zijn hetzelfde als van een DS en dienen gezamelijk vervangen te worden, bedenk echter wel dat er talloze dsén zijn die al 4 a 5 ton met een ketting doen
willem
-
- HY Forum Grootmeester
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
DE manier... ja, zo had ik het eerst ook gedaan, toch blijkt dat de zachte (!) afdichtlip van de oliekeerring nog onderhevig is aan speling, zelfs bij het voorzichtig kruiselings aandraaien van de distributiedekselbouten. Niet alleen bij mij trouwens.Om de lekkage van de keerring te voorkomen zet je met het deksel gelijk
de poelie in het gat,deze zal het deksel centreren en dan de boutjes erin
dat is de manier om het deksel te monteren
Vandaar mijn tip met de kuststofbus. Maar het blijft een tip en geen verplichting natuurlijk

Groeten uit het momenteel erg zonnige België

Peter
-
- HY Forum Expert
Na montage van de ketting incl. tandwielen heb ik het deksel teruggeplaatst en de krukasoliekeerring gecentreerd en erin geperst.
prima gegaan.
alleen als ik de V snaar poulie zonder snaar erop zet en goed vastdraai krijg ik zelfs met de slinger de boel niet meer rond, als ik de moer wat losser doe kan ik het met de hand draaien.
Heb ik iets fout gedaan???
de cilinderkop is verwijderd dus er is geen sprake van compressie.
groet,
Martijn
prima gegaan.
alleen als ik de V snaar poulie zonder snaar erop zet en goed vastdraai krijg ik zelfs met de slinger de boel niet meer rond, als ik de moer wat losser doe kan ik het met de hand draaien.
Heb ik iets fout gedaan???
de cilinderkop is verwijderd dus er is geen sprake van compressie.
groet,
Martijn
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Expert
Heb het deksel vastgezet met een centreerhulpstuk erin.
Inderdaad daarna pas de keerring erin gedaan, dacht dat dit de goede manier was.
Als ik nu het deksel loshaal en weer vastzet, is de krukaskeerring dan nog wel goed gecentreerd??
Martijn
Inderdaad daarna pas de keerring erin gedaan, dacht dat dit de goede manier was.
Als ik nu het deksel loshaal en weer vastzet, is de krukaskeerring dan nog wel goed gecentreerd??
Martijn
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
-
- HY Forum Grootmeester