Kenteken afschrijven en omkeuren naar landbouwvoertuig

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Zilverlinde
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Kenteken afschrijven en omkeuren naar landbouwvoertuig

Bericht door Zilverlinde »

Hallo mensen,

Heeft er iemand ervaring met het terugkeuren naar een landbouwvoertuig? Ik bezit een authentieke hy uit 1957. Een pick up met een mooie oude huif erop. Deze bus staat altijd gestald. Graag wil ik hem bij mooi weer gebruiken voor wat klussen rond het huis. Ik kan hem natuurlijk apk keuringsklaar maken maar dan doe ik inbreuk op de maagdelijke franseconditie waarin dit beestje verkeerd. Dus dat doe ik niet. (zelfs de franse modder zit er nog op en de olijfblaadjes liggen nog in de originele houten laadbak....) Nu dacht ik, ik laat het kenteken innemen en maak er een landbouwvoertuig van. Kan dat? en wat zijn dan de eisen?
De Zilverlinde hoveniers, Frank van der Linden
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Landbouwvoertuig is niet de juiste benaming. In de wetgeving heet dit in jou geval "motorrijtuig met beperkte snelheid".
Dit is inderdaad mogelijk, alleen mag je met de bus dan niet harder dan 25 km/u mogen en kunnen rijden. Dit houdt is dat je de bus zodanig moet construeren dat hij maar max 25 km/u kan rijden. Ik ben dit in de praktijk slechts 1 keer tegengekomen bij een Mercedes bus. Deze man had de 4e versnelling geblokkeerd en onder het gaspedaal een blok gezet.

Let wel, dit alles moet op een duurzame wijze gebeuren. Dus niet een blokje met een elastiekje onder het gaspedaal en klaar, nee, dat mag niet.

Verder moet je achterop de bus een reflecterende driehoek voeren (zoals bij alle langzame voertuigen). Voor de exacte wijze van prepareren dien je toch even contact op te nemen met de RDW. Hou er wel rekening mee dat alle zaken evengoed moeten werken, zoals remmen, verlichting enz. enz. Ook dien je uiteraard een verzekering af te sluiten voor het voertuig.

O ja, misschien ten overvloede, maar als je ooit betrapt wordt op het rijden met een hogere snelheid van 25 km/u, dan val je niet meer onder de definitie van een motorrijtuig met beperkte snelheid en dien je dus gewoon weer een kenteken en een rijbewijs te hebben.

Al met al dus best wat werk. Overigens kun je hem best laten keuren. Uiterlijk is niet belangrijk voor de APK, als hij technisch maar in orde is.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Plaats reactie