Schakelen onmogelijk
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Schakelen onmogelijk
Beste HY-ers,
Van startproblemen (die ondertussen zijn verholpen) ben ik versnellingsproblemen beland. Na een korte testrit waarin alles prima functioneerde gevolgd door een korte pauze, wilde ik opnieuw een stuk rijden. Maar ik krijg hem niet meer in de versnelling (in geen enkele) als de motor draait. Als ik het probeer klinkt er alleen hard geknars. Als de motor stilstaat krijg ik hem wel in alle versnellingen. De koppelingskabel is OK. Waar moet ik beginnen met het oplossen van dit probleem? (als ik het inspectieluikje open zie ik van alles (veren, ronde platen die ronddraaien als de motor loopt e.d. maar wat ik moet controleren?)
Groeten,
Erik Jolink
PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
Van startproblemen (die ondertussen zijn verholpen) ben ik versnellingsproblemen beland. Na een korte testrit waarin alles prima functioneerde gevolgd door een korte pauze, wilde ik opnieuw een stuk rijden. Maar ik krijg hem niet meer in de versnelling (in geen enkele) als de motor draait. Als ik het probeer klinkt er alleen hard geknars. Als de motor stilstaat krijg ik hem wel in alle versnellingen. De koppelingskabel is OK. Waar moet ik beginnen met het oplossen van dit probleem? (als ik het inspectieluikje open zie ik van alles (veren, ronde platen die ronddraaien als de motor loopt e.d. maar wat ik moet controleren?)
Groeten,
Erik Jolink
PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Schakelen onmogelijk
Of het erg slecht is, durf ik je zo niet te vertellen. Naar mijn idee kan je startmotor hooguit gaan protesteren.ahjolink schreef:PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
Maar ik heb mijn HY ook al eens op de startmotor een aantal meters verreden omdat ze precies voor een zijstraat aan een pauze toe was...
Succes met je problemen!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Schakelen onmogelijk
Het vraagt wel wat vermogen van je accu, maar het moet wel lukken. Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!ahjolink schreef:Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
Verder veel succes gewenst met de bak. Het zal wel 'ergens' binnenin zitten...
Frank
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Schakelen onmogelijk
Je kan ook even je bobinekabel los halen.rodeHY schreef:Het vraagt wel wat vermogen van je accu, maar het moet wel lukken. Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!ahjolink schreef:Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
Re: Schakelen onmogelijk
Lijkt me erg slecht voor je startmotor. Ik zou het alleen in noodgevallen doen. Is ie echt niet te slepen?ahjolink schreef:PS Mijn HY staat momenteel op een vervelende plaats. Ik kan hem niet wegduwen of wegslepen omdat ie 'in een dalletje' staat. Kan ik em starten terwijl die in een versnelling en vervolgens de HY wegrijden of is dat beter van niet?
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Erik,
Sluit me aan bij eerdere forumleden, starten in de versnelling gaat waarschijnlijk niet makkelijk lukken en de kans dat je iets sloopt lijkt me redelijk groot. Begrijp overigens de eerdere suggestie van het loshalen van de bobinekabel niet zo goed, starten kun je dan zeker vergeten!
Probleem lijkt me de koppeling en dus niet de bak; ik neem tenminste aan dat koppeling intrappen niet veel effect meer zal hebben (anders zou je wel de auto in de eerste gang zetten en starten met de koppeling ingetrapt). Het gekraak en geknars komt dan nu doordat je schakelt zonder te koppelen.
Geen idee wat het probleem met de koppeling zou kunnen zijn, neem aan dat je normale druk in koppelingspedaal hebt. Je kunt de afstelling (vrije slag) nog even controleren en afstellen om zeker te weten dat dit in orde is. klinkt misschien niet waarschijnlijk maar wellicht stond de zaak kritisch en heb je net een kritische grens overschreden.
Als de druk in koppelingspedaal voelt, dan zal de drukgroep wel in orde zijn. Dan is de koppelingsplaat misschien gescheurd of iets dergelijks. Enige optie naast de voor de hand liggende controles van vrije slag wordt dan toch motor en bak scheiden. Nooit gedaan bij een HY maar lijkt me makkelijke klus omdat alles zo bereikbaar is. Naar voren trekken blok lijkt me voldoende dus demontages zijn zeer beperkt.
Succes maar weer!
Gr, Matthijs
Sluit me aan bij eerdere forumleden, starten in de versnelling gaat waarschijnlijk niet makkelijk lukken en de kans dat je iets sloopt lijkt me redelijk groot. Begrijp overigens de eerdere suggestie van het loshalen van de bobinekabel niet zo goed, starten kun je dan zeker vergeten!
Probleem lijkt me de koppeling en dus niet de bak; ik neem tenminste aan dat koppeling intrappen niet veel effect meer zal hebben (anders zou je wel de auto in de eerste gang zetten en starten met de koppeling ingetrapt). Het gekraak en geknars komt dan nu doordat je schakelt zonder te koppelen.
Geen idee wat het probleem met de koppeling zou kunnen zijn, neem aan dat je normale druk in koppelingspedaal hebt. Je kunt de afstelling (vrije slag) nog even controleren en afstellen om zeker te weten dat dit in orde is. klinkt misschien niet waarschijnlijk maar wellicht stond de zaak kritisch en heb je net een kritische grens overschreden.
Als de druk in koppelingspedaal voelt, dan zal de drukgroep wel in orde zijn. Dan is de koppelingsplaat misschien gescheurd of iets dergelijks. Enige optie naast de voor de hand liggende controles van vrije slag wordt dan toch motor en bak scheiden. Nooit gedaan bij een HY maar lijkt me makkelijke klus omdat alles zo bereikbaar is. Naar voren trekken blok lijkt me voldoende dus demontages zijn zeer beperkt.
Succes maar weer!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Vreemd, ik had al een bericht verzonden deze morgen maar deze heeft het forum niet bereikt.
Ik heb het er gisteravond toch op gewaagd en de motor gestart terwijl die in zijn eerste versnelling stond. De motor sloeg aan en de wagen 'sprong' naar voren. Maar tot mijn verrassing kon ik nu wel weer schakelen.
Dus:
1. Eerst kon ik probleemloos schakelen met een draaiende motor
2. Vervolgens kon ik alleen maar schakelen als de motor uitstond (met een draaiend motor kreeg ik hem in geen enkele versnelling).
3. Daarna starten van de motor met ingeschakelde eerste versnelling.
4. Ten slotte is schakelen met draaiende motor weer mogelijk.
Wie kan mij zeggen wat dit zou kunnen betekenen. (hij schakelt weliswaar nu weer, maar ik maak dit liever niet mee als ik op reis ben).
Groeten,
Erik Jolink
Ik heb het er gisteravond toch op gewaagd en de motor gestart terwijl die in zijn eerste versnelling stond. De motor sloeg aan en de wagen 'sprong' naar voren. Maar tot mijn verrassing kon ik nu wel weer schakelen.
Dus:
1. Eerst kon ik probleemloos schakelen met een draaiende motor
2. Vervolgens kon ik alleen maar schakelen als de motor uitstond (met een draaiend motor kreeg ik hem in geen enkele versnelling).
3. Daarna starten van de motor met ingeschakelde eerste versnelling.
4. Ten slotte is schakelen met draaiende motor weer mogelijk.
Wie kan mij zeggen wat dit zou kunnen betekenen. (hij schakelt weliswaar nu weer, maar ik maak dit liever niet mee als ik op reis ben).
Groeten,
Erik Jolink
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Aangezien de auto lang stilgestaan heeft en nu na deze "krachttoer" weer een functionerende koppeling heeft, heb ik het vermoeden dat de koppelingsplaat "geplakt" heeft. Doordat je in de versnelling start komt er ineens een grote kracht op de aandrijving terwijl de auto stilstaat en dit kan dan voldoende zijn om de plaat weer los te krijgen.Erik Jolink schreef:Ik heb het er gisteravond toch op gewaagd en de motor gestart terwijl die in zijn eerste versnelling stond. De motor sloeg aan en de wagen 'sprong' naar voren. Maar tot mijn verrassing kon ik nu wel weer schakelen
Een van de techneuten zal hier wellicht van kunnen zeggen of het plotseling plakken mogelijk is nadat er toch eerst een keer mee gereden is, zoals Erik schreef.
Het is het enige wat ik mij bij Erik's omschrijving kan voorstellen. Ik zou dan ook zeggen: rijden met die HY!
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Schakelen onmogelijk
Matthijs164 schreef:Begrijp overigens de eerdere suggestie van het loshalen van de bobinekabel niet zo goed, starten kun je dan zeker vergeten!
Deze suggestie opperde ik dan ook om de mogelijkheid tot starten uit te sluiten en daarmee de situatie die "rodeHY" schetst, te voorkomen.Patje74 schreef:Je kan ook even je bobinekabel los halen.rodeHY schreef: Maar pas op: als je hem start (in de eerste versnelling) zal de auto de eerste meter(s) op de startmotor maken en vooruit schieten op het moment dat de motor aanslaat. Zorg dus voor voldoende ruimte!

-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Start hij als je hem in de versnelling zet en de koppeling indrukt? als dat niet lukt dan komt je koppeling niet vrij; drukgroep kapot, kabel gebroken, koolring zover versleten dat de veertjes zijn afgebroken...
Als je je inspectieluik opent en de koppeling indrukt moet hij recht naar achteren bewegen.
Succes,
Stef
Als je je inspectieluik opent en de koppeling indrukt moet hij recht naar achteren bewegen.
Succes,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik ben wel van plan een nieuw te monteren maar ik heb er sinds toen geen probleem meer gehad.
Het heeft op een bepaald moment wel een schreeuwerig geluid gemaakt.
Vooral bij het schakellen en afremmen op de motor.(als de snelheid niet gelijk is tussen vliegwiel en prise as)
Het heeft op een bepaald moment wel een schreeuwerig geluid gemaakt.
Vooral bij het schakellen en afremmen op de motor.(als de snelheid niet gelijk is tussen vliegwiel en prise as)
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hmm, dat verhaal van HY Belge klinkt als een hele plausibele verklaring voor hetgeen er bij Erik is gebeurd.
Je auto heeft lang stil gestaan, dat lager was natuurlijk redelijk droog en zal wel met spatsmering gesmeerd worden. Toen je reed heb je niets gemerkt omdat de nog in beweging was maar bij stilzetten motor is de zaak wellicht door de opwarming gaan plakken. En dat heb je met een grote ruk weer ongedaan gemaakt.
Tja, of je daar mee op vakantie moet... zou ik niet doen maar ben wellicht wel wat voorzichtiger dan de meesten en sla nogal snel aan het sleutelen.
Gr, Matthijs
Je auto heeft lang stil gestaan, dat lager was natuurlijk redelijk droog en zal wel met spatsmering gesmeerd worden. Toen je reed heb je niets gemerkt omdat de nog in beweging was maar bij stilzetten motor is de zaak wellicht door de opwarming gaan plakken. En dat heb je met een grote ruk weer ongedaan gemaakt.
Tja, of je daar mee op vakantie moet... zou ik niet doen maar ben wellicht wel wat voorzichtiger dan de meesten en sla nogal snel aan het sleutelen.
Gr, Matthijs