vraag over oorsprong camper zonder schuifdeur

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

vraag over oorsprong camper zonder schuifdeur

Bericht door Bert Peihak »

Vorige maand heb ik bij Citrotech in Oldebroek enkele HY'en gefotografeerd. Bij het bekijken van deze foto's zag ik dat een van deze bussen geen schuifdeur aan de rechterzijde had. Hier heeft dus nooit een deur gezeten. Aan deze zijde heeft hy wel twee raampje die vrij klein zijn en aardig hoog zitten voor een camper. De RDW site meld, TH 36-RZ, bouwjaar 1975, eerste afgifte in Nederland 1988. Hy is zo te zien ook voorzien van een verhoogd of dubbel dak. Wat zou deze bus van oorsprong geweest kunnen zijn?

Bert

Afbeelding
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 96
Lid geworden op: za jan 22, 2005 8:54 pm

Bericht door Daan »

geen foto van de rechterzijde?
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

De rechter zijde heb ik alleen analoog gefotografeerd. Dus excuses voor de kwaliteit.

Bert

Afbeelding
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat het een bus is met hydraulische vering. Het zou dus een ex ambulance kunnen zijn. Maar uit welk land? Hij heeft benelux deuren en het bouwjaar is 1975. Is Belgie of Luxemburg een optie? Of welke landen hebben nog meer deze benelux deuren gehad?

Bert
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Even tussendoor: da's dus een Citroën specialist (CitroTech klinkt mij in de oren dat ze alleen iets met Citroën doen) die HY's niet eens van iets van een zeil voorziet? Zo roesten ze keihard weg zoals op de foto's te zien, eeuwig zonde :(
Volgens mij zou een simpel dekzeil al een boel leed voorkomen toch?

(Ik ben voornemens dit jaar met de staatsloterij meer te winnen dan alleen het aankoopbedrag en dan ergens een garagebedrijf overnemen (staat hier in Enschede nog een groot bedrijf te koop) met grote loods en dan alle zielige H's opkopen en daar stallen. Je moet ergens beginnen met dromen ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

LEiPiE schreef:Even tussendoor: da's dus een Citroën specialist (CitroTech klinkt mij in de oren dat ze alleen iets met Citroën doen) die HY's niet eens van iets van een zeil voorziet? Zo roesten ze keihard weg zoals op de foto's te zien, eeuwig zonde :(
Volgens mij zou een simpel dekzeil al een boel leed voorkomen toch?

(Ik ben voornemens dit jaar met de staatsloterij meer te winnen dan alleen het aankoopbedrag en dan ergens een garagebedrijf overnemen (staat hier in Enschede nog een groot bedrijf te koop) met grote loods en dan alle zielige H's opkopen en daar stallen. Je moet ergens beginnen met dromen ;))
Het is echt triest als je de bussen zo ziet. Naast deze bus staan er nog vijf waaronder een voor paardenvervoer. Maar als jij een loods hebt dan help ik wel mee om de zielige H's een goede oude dag te bezorgen.

Bert
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Bert Peihak schreef:Het is echt triest als je de bussen zo ziet. Naast deze bus staan er nog vijf waaronder een voor paardenvervoer. Maar als jij een loods hebt dan help ik wel mee om de zielige H's een goede oude dag te bezorgen.
Cool, alleen de loods nog :D

Overigens voeg ik even een nuance toe: als ik mijn stukje zo lees dan lijkt het net of ik CitroTech niet ken. Uiteraard ken ik ze en doen ze indrukwekkend werk, vooral voor de DS. Een van de weinige bedrijven die goed zijn in revisie en ook nog eens een boel onderdelen herproduceren.
Helaas is de HY een beetje een ondergeschoven kindje lijkt het (ik mocht er niet terecht, want ze hadden geen ruimte en zin om een HY onder handen te nemen - ergo zie mijn cilinders-vervangen-in-de-winter-verhalen ;))
(wat daar stond was onzin, was niet CitroTech, was CitroVille die vooral DS doen - sorry CitroTech!)
Laatst gewijzigd door LEiPiE op za dec 09, 2006 1:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Bert Peihak schreef:Ondertussen ben ik te weten gekomen dat het een bus is met hydraulische vering. Het zou dus een ex ambulance kunnen zijn. Maar uit welk land? Hij heeft benelux deuren en het bouwjaar is 1975. Is Belgie of Luxemburg een optie? Of welke landen hebben nog meer deze benelux deuren gehad?
Wat navraag heeft de oplossing opgelevert. Deze bus uit 1975 is bij carrosserie/busbouwer Den Oudsten in Woerden van een opbouw voorzien. Hy is als ambulance gebruikt door de Bescherming Bevolking. Samen met enkele soortgenoten is hy uiteindelijk verkocht via de Dienst Domeinen. De RDW site meld eerste afgifte in Nederland in 1988 dus waarschijnlijk heeft hy in het buiteland gezeten voor hy hier terug kwam.

Toch vind ik deze opbouw zonder schuifdeur voor een ambulance een heel aparte opbouw.

Zijn er eigenlijk meer bussen bekend die bij Den Oudsten in Woerden van een carrosserie zijn voorzien?

Bert
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

[quote="Bert Peihak Wat navraag heeft de oplossing opgelevert. Deze bus uit 1975 is bij carrosserie/busbouwer Den Oudsten in Woerden van een opbouw voorzien. Hy is als ambulance gebruikt door de Bescherming Bevolking. Samen met enkele soortgenoten is hy uiteindelijk verkocht via de Dienst Domeinen. Bert[/quote]

Denk je de oplossing gevonden te hebben zit je er waarschijnlijk toch naast. Deze wagen zou niet van de BB zijn maar waarschijnlijk een ambulance/hospitaalwagen van de Landmacht.
Zou dit ook de reden kunnen zijn dat een Nederlandse bus uit 1975 pas zijn eerst kenteken afgifte in Nederland heeft in 1988?

Bert
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Bert Peihak schreef:Denk je de oplossing gevonden te hebben zit je er waarschijnlijk toch naast. Deze wagen zou niet van de BB zijn maar waarschijnlijk een ambulance/hospitaalwagen van de Landmacht.
Zou dit ook de reden kunnen zijn dat een Nederlandse bus uit 1975 pas zijn eerst kenteken afgifte in Nederland heeft in 1988?
Ik denk dat een landmachtkenteken niet mee telt in die afgiftes? Als hij in '88 voor het eerst op naam van een particulier of bedrijf kwam te staan dan was dat de eerste afgifte. Da's mijn idee in ieder geval :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 241
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
Locatie: Farmsum
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

LEiPiE schreef:
Bert Peihak schreef:Het is echt triest als je de bussen zo ziet. Naast deze bus staan er nog vijf waaronder een voor paardenvervoer. Maar als jij een loods hebt dan help ik wel mee om de zielige H's een goede oude dag te bezorgen.
Cool, alleen de loods nog :D
Voor 1000 euro kan ik de bus overnemen. Dus hoe staat het met een loods? :D
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

Loods?

Bericht door henkhy »

Loods is hier wel aanwezig :-)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Loods?

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef:Loods is hier wel aanwezig :-)
Is die ook bruikbaar als "Leger des HYs"-gaarkeuken? :D:D:D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

Jammer

Bericht door henkhy »

Nee helaas zijn we niet aangesloten bij het "Leger des HY's" (al lijkt het daar som wel op)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Tja, en mijn loodsje annex werkplaats wordt pas in februari/maart 2007 opgeleverd. Maar die staat dan eigenlijk al vol met mijn motorfietsjes, 2cv en HY. Bovendien moet mijn 2cv aan een grondige chassiswissel onderworpen worden. Maar het doet wel pijn om hem daar zo te laten verpieteren :roll: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Plaats reactie