carterontluchtingsfilter?
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
carterontluchtingsfilter?
Ik ben aan het opsporen waar mijn HY allemaal olie lekt, want er gaat nogal wat doorheen (1 liter op 400 km). Er hangt geen waas achter de auto, meer er zijn wel altijd druppels op de vloer te vinden, dus voorlopig ga ik ervan uit dat HY niet zozeer olie verbruikt, maar dus wel behoorlijk lekt.
Een van de verdachte plaatsen is de grote 'dop' van de carterontluchting, die bovenop het kleppendeksel zit. Vanuit die plek is het hele deksel namelijk moddervet van de olie. Die rubber dop zat ten eerste niet goed vast (er zat zo'n ligarexbandje omheen, maar dan los) en dat lijkt me niet goed, ook omdat die rubber dop inmiddels behoorlijk hard geworden is en niet best meer afsluit.
Onder die dop zit een metalen filterhuis, met een boutje 11 los te draaien.
Tussen dit filterhuis en het kleppendeksel zit een cirkelvormige pakking van twee laagjes kurk met een laagje metaal ertussen. Die van mij is bijna helemaal vergaan, dus de vraag is: zijn die dingen nog te krijgen, of kan ik daar iets van vloeibare pakking tussen doen?
In het filterhuis zit een metalen filter, althans, twee schijven van metaal met gaatjes daarin geponst. Moet daar nog iets tussen of zo? Het lijkt allemaal zo zinloos zo. Op de tekening van mijn onderdelenboek zie ik iets wat op een filter lijkt, maar het ziet er allemaal behoorlijk anders uit dan wat ik aangetroffen heb.
En dan is het natuurlijk de vraag of deze exercitie sowieso helpt om het oliegebruik terug te dringen, maar dat merken we vanzelf wel dan.
Groeten,
Sander van Wees
Een van de verdachte plaatsen is de grote 'dop' van de carterontluchting, die bovenop het kleppendeksel zit. Vanuit die plek is het hele deksel namelijk moddervet van de olie. Die rubber dop zat ten eerste niet goed vast (er zat zo'n ligarexbandje omheen, maar dan los) en dat lijkt me niet goed, ook omdat die rubber dop inmiddels behoorlijk hard geworden is en niet best meer afsluit.
Onder die dop zit een metalen filterhuis, met een boutje 11 los te draaien.
Tussen dit filterhuis en het kleppendeksel zit een cirkelvormige pakking van twee laagjes kurk met een laagje metaal ertussen. Die van mij is bijna helemaal vergaan, dus de vraag is: zijn die dingen nog te krijgen, of kan ik daar iets van vloeibare pakking tussen doen?
In het filterhuis zit een metalen filter, althans, twee schijven van metaal met gaatjes daarin geponst. Moet daar nog iets tussen of zo? Het lijkt allemaal zo zinloos zo. Op de tekening van mijn onderdelenboek zie ik iets wat op een filter lijkt, maar het ziet er allemaal behoorlijk anders uit dan wat ik aangetroffen heb.
En dan is het natuurlijk de vraag of deze exercitie sowieso helpt om het oliegebruik terug te dringen, maar dat merken we vanzelf wel dan.
Groeten,
Sander van Wees
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: carterontluchtingsfilter?
Bovenstaande citaat lijkt erg uit z'n verband gerukt, waarvoor excuses. Ga er maar van uit dat bij een HY alles wel degelijk zin heeft. In het geval van het luchtfilter denk ik dat er iets ontbreekt bij jou HY... Er zijn bij mijn weten 2 typen filters in omloop. De één van schuimrubber dat door metaal bij elkaar wordt gehouden, de ander van een soort dik 'filterpapier'. Ik denk dat die van jou de restanten zijn van het eerste type.Sander van Wees schreef: Het lijkt allemaal zo zinloos
En dat olieverbruik... 1 ltr op 400 km verlies je niet door de druppels die hij laat vallen! Die druppels olie kun je trouwens gebruiken om de weg terug te vinden. Een sterk vereenvoudigde versie van Tom tom dus, maar dit terzijde.
Het feit dat je geen waas of walm achter je auto zien hangen betekend nog niet dat je motor geen olie verbruikt. Vraag eens een motorrijder of hij een tijdje dicht achter je wilt rijden! Bij mij deed deze situatie zich ongevraagd voor, en bij de eerste gelegenheid om mij in te halen was zijn gebaar slechts voor één uitleg vatbaar. Mijn olieverbruik was op dat moment trouwens één ltr op 300 km. Dit was 11 jaar geleden en inmiddels is het kloppend hart vervangen.
Succes!
Frank
Laatst gewijzigd door rodeHY op vr okt 27, 2006 8:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Even ingrijpen!
Ik had waarschijnlijk wat te snel gelezen en verkeerde in de veronderstelling dat het hier om het luchtfilter ging. Dit blijkt niet zo te zijn. Van het filter in het kleppendeksel heb ik geen kaas gegeten, maar ik kan me voorstellen dat het om een soort anti-spat-dekseltje gaat.
Sorry voor het misverstand.
Frank
Ik had waarschijnlijk wat te snel gelezen en verkeerde in de veronderstelling dat het hier om het luchtfilter ging. Dit blijkt niet zo te zijn. Van het filter in het kleppendeksel heb ik geen kaas gegeten, maar ik kan me voorstellen dat het om een soort anti-spat-dekseltje gaat.
Sorry voor het misverstand.
Frank
Van de zomer heb ik dat onderdeeltje ook schoongemaakt. Ik wilde het nieuw bestellen omdat het in dezelfde staat verkeert als die van jou ;) maar volgens Geert Bukkens kan je hem gewoon schoonmaken en hoef je niets te vervangen. En zonder die stukjes "karton" functioneert ie even goed. Ik weet trouwens niet zeker of het karton is, misschien is het 40 jaar aankoek...
Maar dit is niet waar je olie uit lekt ;(
Groet,
Ree
Maar dit is niet waar je olie uit lekt ;(
Groet,
Ree