motorkap schuifslot

Toon je oplossingen, stel je vragen. Campingbedjes, hoe werkt de kachel, isolatie, etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
frits
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 30, 2006 10:13 am
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

motorkap schuifslot

Bericht door frits »

hallo,

op de motorkap die ik wil gaan gebruiken is één van de schuifsloten een kwart slag gedraaid,
Afbeelding
kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan oplossen, ik heb het geheel in de kruipolie gezet met het idée om de as te draaien maar dit lukt niet.
HYpeter
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 66
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
Locatie: Gasselternijveen

Bericht door HYpeter »

Hallo Frits,

Volgens mij wordt die vergrendeling geborgd met een moer. Wanneer je op de foto kijkt die je hebt bijgevoegd, zie je volgens mij rechts op de foto (daar waar het schuifdeel door de motorkap steekt om deze van buiten te kunnen bedienen) een moer (steeksleutel 11 dacht ik). Draai deze even los en je kunt de andere kant verdraaien. Vergeet vervolgens niet de borgmoer weer vast te zetten.

Groet'n uut 't veen

HyPeter 8)
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
frits
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 30, 2006 10:13 am
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Bericht door frits »

bedankt voor je reactie Hypeter,
maar dat is uiteraard het eerste wat ik geprobeerd heb. die moer is gangbaar en kan ik verder de as opdraaien, maardan, is het de bedoeling dat je de hele as ronddraaid?. hier zit totaal geen beweging in. ik ben bang dat ik de boel forceer.

groeten
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Bericht door Otje »

Frits

Ik had soortgelijke problemen met de schuiven van de reservewielruimte-klep en de achterklep. Die schuiven zaten ook vast. Heb dat opgelost door inderdaad eerst alle schuivende delen in de kruipolie te zetten en vervolgens met een lichte hamer net zo lang op de punt van de schuif te tikken totdat er beweging in zat, Desnoods een stuk (hard-)hout gebruiken om ertussen te houden teneinde de punt van de schuif niet te vervormen. Aan jouw foto te zien moet de schuif nog een heel eind in de huls kunnen worden geschoven dus je hebt ruimte genoeg. Niet hard meppen, kleine tikjes is voldoende. De veer, die in de huls zit, zal de schuif uiteindelijk terug gaan duwen. Waarschijnlijk zit de hele boel vol met roest. Als er eenmaal een klein beetje beweging inzit kun je (met een baco op de punt; geen waterpomptang, want dan krijg je bramen !) voorzichtig de schuif proberen heen en weer te draaien. Uiteindelijk moet je 'm er (draaiend) uit kunnen trekken. Wel ervoor zorgen dat de borgmoer zich dan niet vast gaat zetten tegen het hendeltje.
Het is even een geduldwerkje maar dat is standaard bij HY-restauratie.

Groeten uit de Peel.

Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie