Revisie wisselstroomdynamo

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Revisie wisselstroomdynamo

Bericht door flyingHY »

Bij mijn HY trof ik een extra wisselstroomdynamo aan als reserveonderdeel. Hij was erg vet en roestig dus kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken. Helaas bleek de diodebrug kapot te zijn.
Voor een verslag zie http://www.flyingHY.nl/dynamo.htm

Bert
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Zoek in de buurt een dynamo reparatie bedrijf op en kijk of ze diodes
of het hele plaatje voor je hebben.Heb je wel de stator goed doorgemeten
want die is meestal de oorzaak van het doorslaan van de diodes.De sta-
tor heeft verschillende wikkelingen die apart door moet gemeten moeten
worden en geen verbinding met elkaar mogen hebben.
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Hallo Gerard,

Bedankt voor je opmerkingen.
Zoek in de buurt een dynamo reparatie bedrijf op en kijk of ze diodes
of het hele plaatje voor je hebben.
Een vervanger voor de diodebrug heb ik.
Heb je wel de stator goed doorgemeten want die is meestal de oorzaak van het doorslaan van de diodes.
In de handelingen wordt gesproken over het doormeten met 110V door een lamp van 110V in serie te schakelen. Is hier ook een andere methode voor? Ik zou niet weten waar ik in Nederland een 110V lamp vandaan moet halen.

Bert
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Als ik het goed heb komen er uit de stator 4 draden en die kan je met een
Ohmmeter de draden 2 aan 2 doormeten en tegen massa mogen ze geen
contact maken,dus ook niet 1 aan 3.Het zijn 2 aparte draadwikkelingen
En die draden moeten dus heel zijn,Als er nl door pekel bv. een wikkeling
doorroest zal de andere voor 2 moeten gaan werken om aan de spanning
te komen en daardoor gaat de diode kapot.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Wat ik nog vergeet,Het is bij wisselstroomdynamo's ten strengste verboden om met aangesloten accu,de accu op te laden met een snellader
of aan de auto electrisch te lassen,dat kan ook de diodebrug beschadigen
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Hallo,

De diode bruggen van dit type Paris-Rohne dynamo staan erom bekend dat ze zeer snel defect gaan, je hebt dus de juiste keuze genomen om de complete diodebrug te vervangen. Ik heb al 10 tallen van dit soort dynamo's gereviseerd nog nooit geen problemen met de stator, bij dit model zijn wel meestal de sleepringen van de collector te ver ingelopen. Jamergenoeg zijn deze zo dun dat alleen vervangen lukt, afdraaien gaat niet.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Online
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Hoe kun je ook alweer zien of je een wissel- of gelijkstroomdynamo hebt?
Want wat Gerard beschrijft klinkt eng en als ik een wisselstroomdynamo heb dan heb ik dat verbod al meerdere keren geschonden.
Mijn dynamo heeft een diodebrug en heeft een aparte spanningsregelaar (zo'n zwart metalen kastje vlakbij de accu)... beide hebben overigens al zowel meerdere keren laden en grove kortsluiting overleeft (als je probeert de pluspool los te draaien met een steeksleutel, zorg dan dat die sleutel niet bij het draaien tegen een vloerplaat aankomt want dan is je accu instant leeg...).
Ik heb trouwens een Paris-Rhone A13R108 (40A / 12-14V) met aansluitingen +, M, R en EXC waarvan ik nog steeds niet geheel zeker ben waar ze voor zijn, naar ik heb begrepen: uiteraard 12V, massa (maar da's de behuizing ook), een of andere toerenteller en de feedback van de regelaar.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Deze is een wisselstroom dynamo [diodes erin om er gelijkstroom van te maken]
wisselstroom [diodes, alukleurig, kort model]
gelijkstroom [geen diodes, zwart, langewerpig model staal]

+ = plus accu
M = massa
R = veld uitgang bv voor controle lampje
exc = bekrachtiging

dit is dus bij een wisselstroom dynamo.

spanningsregelaars voor wisselstroom en gelijkstroom zijn niet uitwisselbaar.

een spanningsregelaar voor een gelijkstroom dynamo heeft een ingebouwde stroombegrenzer [om de dynamo te beschermen en zijn vaak niet bruikbaar op een ander type (amperage) gelijkstroom dynamo.

Hier zien we de volgende coderingen terug:

dynamo:
+ of D+ = gaat naar D+ van spanningsregelaar (dynamo +)
M = massa
exc = bekrachtiging gaat naar exc van spanningsregelaar (ook wel F gemerkt)

spanningsregelaar
D+ = dynamo +
exc of F = bekrachtiging
B+ = battery + (naar de accu dus)
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Leipie,dan heb je gewoon erg veel geluk gehad,maar een accu losmaken
is toch heel eenvoudig als je altijd en bij iedere auto eerst de minpool
losmaakt,dan kan je dus ook geen sluiting maken.
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Gerard schreef:
Als ik het goed heb komen er uit de stator 4 draden
Er zijn bij mij maar drie draden die onder de drie aansluitingen van de diodebrug vallen. Ik mag aannemen dat het een 3-fase wisselstroom generator is en dat elk van de draden één fase vertegenwoordigd. De vraag is natuurlijk, waar is de andere kant van elke wikkeling aangesloten? Maakt de stator massa via het huis van de dynamo?


Verder lijkt mij de methode om met 110V te testen, zoals in de handeling staat beschreven, bedoelt om ook enig vermogen door de wikkelingen te sturen. Op die manier test je de bedrading onder belasting, en niet alleen maar door de weerstand te meten.

Overigens nog even ter verduidelijking, deze dynamo lag los in de auto en was dus niet aangesloten. Hoe hij kapot is gegaan is mij dus onbekend.

Bert
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
citroends23
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 9:28 pm

Re: Revisie wisselstroomdynamo

Bericht door citroends23 »

Beste allemaal,

van mijn dynamo heb ik de lagers vernieuwd. Ik heb hem weer gemonteerd en hij loopt warm aan de onderkant ook maakt hij lawaai. Wanneer ik de aansluiting met het stekkertje (excl) los haal loopt hij niet warm en is hij stil. Ook merk ik dat wanneer ik het stekkertje aansluit de dynamo heel zwaar loopt. De dynamo laat niet bij.

Ik vrees dat ik de dynamo niet helemaal goed terug in elkaar heb gezet. Het is ook ingewikkeld met al die plastic ringetjes bij de diode brug.

Kan iemand me uitleggen wat te doen, hoe te meten en is er een plaatje/beschrijving hoe de dynamo in elkaar moet en dan vrij detailistisch daar bij de diode brug.

alvast dank
Plaats reactie