Ik heb de mogelijkheid om een hy78 camper te kopen. De cabine is des hy's, het camper gedeelte is van glad materiaal, waarschijnlijk kunststof.
Kan iemand informatie geven of citroen in het verleden, eind zestiger jaren, campers gebouwd heeft, of dat dit uitbesteed kan zijn aan een carrosseriebouwer?
Even een plaatje bijgevoegd:
Laatst gewijzigd door Dick op za sep 16, 2006 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn meerdere bedrijven geweest die HY's in allerlei soorten en modellen heben omgebouwd. Vroeger zat er in (volgens mij) Nederhorst den berg oa de fa Neba. Die hebben vele HY's omgebouwd en zelfs complete kunststof koetsen op een HY chassis geplaats al camper.
Daarnaast is er in frankrijk ook het nodige in elkaar geknutseld.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
"voormalig eigenaar van"
Over smaak valt te twisten natuurlijk. Ik ben niet zo'n liefhebber van al dat gladde, maar ik vind deze uitvoering wel bijzonder passen bij de cabine. Gewoon een oud model vrachtwagen. Je hebt wel lekker de ruimte zo te zien en je kan normaal in de breedte slapen.
Ik heb mijn boek nog eens doorgeworsteld met gegevens van allerlei carrosseriebouwers die iets met d HY gedaan hebben, maar deze kwam ik niet tegen. Maar zoals gezegd zijn er heeeeeeeeeeeel veel bouwers die dit gedaan hebben. Maar het kan ook eigenbouw zijn. Ziet er in ieder geval netjes uit als ik naar de foto kijk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Is deze bus een frans of nederlands fabrikaat? Mijn HY, nederlands fabrikaat, is ook van 67 en is in opdracht van Citroen Nederland (volgens de vorige eigenaren) verlengd en omgebouwd tot "kampeerwagen". Als je dus weer waar deze bus vandaan komt wordt de zoektocht naar de bouwer al een (klein) beetje gemakkelijker.
"voormalig eigenaar van"
Het is echt een nederlandse auto, Zelfmoorddeuren waren door de overheid in 67 nog niet verboden. Toen de regering dit verbood, zijn de hy's en andere auto's o.a. fiat 500 uitgerust met deuren die andersom scharnieren.
Volgens mij is wel te achterhalen waar jouw HY vandaan komt. Mogelijk dat je via de vorige eigenaren dit kunt ontdekken maar ook is er volgens mij wel een mogelijkheid via de RDW (geschiedenis van de auto opvragen). Het is mij overigens niet duidelijk of er een Nederlands kenteken bij de HY zit. Aan de hand hiervan zou je toch meer kunnen vinden. Succes met je zoektocht.
Groet'n uut 't veen
HyPeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
De camper heeft een nederlands kenteken, Dit is bij de rdw niet meer online op te vragen bij de voertuiggegevens. Waarschijnlijk te lang stilgestaan. Wel zal ie nog in hun registratie zijn opgenomen.
De huidige eigenaar weet niets van de historie van deze auto. en heeft bij familiie van de 1e eigenaar ook niets kunnen achterhalen.
Zou je mij het kenteken van deze bus eens willen mailen? Mogelijk dat ik dan toch nog wat kan vinden over deze bus. hbolt@wanadoo.nl
"voormalig eigenaar van"
Op het gevaar af eigenwijs genoemd te worden maar die treeplanken zijn toch echt Frans; de Benelux-modellen hadden van die dikke blikken.
Misschien zit ik er helemaal naast en dan hoor ik het graag maar ben niet helemaal overtuigd dat het een Nederlandse auto is. Overigens niks mis mee, ben zelf erg blij met mijn Franse, scheelt een hoop roest en ellende.
Beneluxen kregen pas dikke treden toen de deuren werden veranderd. Dit is echter pas rond 1970. Daarvoor waren er hooguit wat verschillen in achterlichten (2 losse of 1 dubbelblok bijvoorbeeld).
Staat nu op Marktplaats wel een bus met dikke tredes en suicide-doors, vast naderhand terug verbouwd ofzo, want je ziet de scharniergaten nog van de beneluxdeuren... verkoper wist er helaas niks van.