Demontage startmotor
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Demontage startmotor
Beste hy-ers,
De startmotor van mijn HY functioneert niet meer. Hij draait rond met een hoog toerental, maar 'pakt' de motor niet. Ik wil hem demonteren om eens te kijken wat er aan de hand is (ik heb ondertussen het forum doorzocht op startmotorgerelateerde onderwerpen). Voor de kenners waarschijnlijk een lachertje, maar hoe demonteer ik de startmotor ? (Paris- Rhone)
Groeten,
Erik Jolink
De startmotor van mijn HY functioneert niet meer. Hij draait rond met een hoog toerental, maar 'pakt' de motor niet. Ik wil hem demonteren om eens te kijken wat er aan de hand is (ik heb ondertussen het forum doorzocht op startmotorgerelateerde onderwerpen). Voor de kenners waarschijnlijk een lachertje, maar hoe demonteer ik de startmotor ? (Paris- Rhone)
Groeten,
Erik Jolink
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
pas nog gedaan:
1. haal de plus van je accu los
2. draai 't moertje boven op de startmotor los zodat je startmotor los is gekoppeld van je accu (en stap 1 dus zodat je vervolgens dat draadje rustig rond kunt laten hangen
)
3. draai de bout vlak naast die moer los en dan zou je je startmotor naar de voorkant van de bus toe er uit kunnen schuiven.
Gebruik veel WD40 op die moer/bout, je wil niet dat ze afbreken, maar zorg dat er uiteraard geen WD40 op andere plekken terecht komt.
Ik gok dat de startmotor er voor geen meter uit wil schuiven, dan helpt een rubber of houten hamer best aardig voor de motivatie (maar veel geduld is een schone zaak
)
Niet aangrijpen heeft dacht ik iets met een veer in de startmotor te maken, maar dat zullen de experts maar even moeten aanvullen
1. haal de plus van je accu los
2. draai 't moertje boven op de startmotor los zodat je startmotor los is gekoppeld van je accu (en stap 1 dus zodat je vervolgens dat draadje rustig rond kunt laten hangen

3. draai de bout vlak naast die moer los en dan zou je je startmotor naar de voorkant van de bus toe er uit kunnen schuiven.
Gebruik veel WD40 op die moer/bout, je wil niet dat ze afbreken, maar zorg dat er uiteraard geen WD40 op andere plekken terecht komt.
Ik gok dat de startmotor er voor geen meter uit wil schuiven, dan helpt een rubber of houten hamer best aardig voor de motivatie (maar veel geduld is een schone zaak

Niet aangrijpen heeft dacht ik iets met een veer in de startmotor te maken, maar dat zullen de experts maar even moeten aanvullen

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ja, even een klusje, maar je startmotor werkt dus nog wel. Het probleem zal zijn, het tandwiel. Als je start, grijpt het tandwiel in de tanden op je vliegwiel. Zodra de motor (van de auto) aanslaat, schuift het tandwiel van je startmotor van het vliegwiel af. Dit om te voorkomen dat je startmotor blijft meedraaien met het vliegwiel (dat kost lagers op den duur).
Wat er bij jou aan de hand is, is dat het tandwiel in deze positie blijft staan. Geen aandrijving meer. Meestal een kwestie van demonteren en vuiligheid weghalen op de as en de tanden. Het kan ook zijn dat de veer, die het tandwiel weer in positie zou moeten brengen gebroken is. Maar dat zie je vanzelf als je de startmotor eruit hebt.
Succes.
Wat er bij jou aan de hand is, is dat het tandwiel in deze positie blijft staan. Geen aandrijving meer. Meestal een kwestie van demonteren en vuiligheid weghalen op de as en de tanden. Het kan ook zijn dat de veer, die het tandwiel weer in positie zou moeten brengen gebroken is. Maar dat zie je vanzelf als je de startmotor eruit hebt.
Succes.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Het is me uiteindelijk gelukt om de startmotor te demonteren. De 2 benada veren (bendex) bleken gebroken. Ik heb deze veren vervangen (ook weer zo'n lastig klusje) en de startmotor weer in elkaar gezet. Maar nu doet ie niets meer.
In het kort:
Na montage van de startmotor heb ik geprobeerd deze te starten. Enkele klikjes van het startrelais (en een lichte rookvorming), maar de startmotor reageert niet. Startrelais nu ook niet meer (wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit controleren?)
Startmotor nogmaals uit elkaar gehaald. Niets bijzonders te zien. Wel was het kunststof ringetje dat onder de bout zit waarop de stroomkabel op de startmotor wordt aangesloten gesmolten. Deze heb ik vervangen. Vervolgens een startkabel aangesloten op de aansluitbout van de startmotor en op de pluspool. Ook nu geen enkele reactie. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat moet ik doen om dit op te lossen (voor de duidelijkheid: het begon allemaal met een startmotor die nog wel ronddraaide, maar niet meer aangreep, en nu doet ie niets meer)
Alvast bedankt en groeten,
Erik Jolink
In het kort:
Na montage van de startmotor heb ik geprobeerd deze te starten. Enkele klikjes van het startrelais (en een lichte rookvorming), maar de startmotor reageert niet. Startrelais nu ook niet meer (wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit controleren?)
Startmotor nogmaals uit elkaar gehaald. Niets bijzonders te zien. Wel was het kunststof ringetje dat onder de bout zit waarop de stroomkabel op de startmotor wordt aangesloten gesmolten. Deze heb ik vervangen. Vervolgens een startkabel aangesloten op de aansluitbout van de startmotor en op de pluspool. Ook nu geen enkele reactie. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat moet ik doen om dit op te lossen (voor de duidelijkheid: het begon allemaal met een startmotor die nog wel ronddraaide, maar niet meer aangreep, en nu doet ie niets meer)
Alvast bedankt en groeten,
Erik Jolink
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
is je zekering nog goed? succes la souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Erik,
Misschien weet je dit allemaal maar even een korte uitleg hoe een startmotor werkt.
De startmotor heeft een elektromotor die een klein tandwiel aandrijft dat schuift over een as. Dat tandwiel wordt verschoven over die as met een elektrische plunjer die tegen de veerspanning van een mechanische veer induwt. Die mechanische veer zorgt ervoor dat het tandwiel netjes van het vliegwiel afblijft wanneer je niet start. Je treft op de startmotor twee aansluitingen aan, een kleine pool voor een dunne draad vanaf je startrelais en een dikke aansluiting voor de hoofdstroom die direct naar je accu gaat.
Wanneer je start, wordt door de bekrachtiging van het startrelais de plunjer gekrachtigd die het kleine tandwiel tegen de veerspanning op het vliegwiel duwt. Wanneer het kleine tandwiel in positie is, wordt er intern in de startmotor een schakelaar gesloten die de hoofdstroom inschakelt. Dit is de (zeer) grote stroom die nodig is om de startmotor te laten draaien.
Bij jou werkt de zaak niet en ik begrijp niet helemaal uit je verhaal hoe dat komt. Je kunt dit op de volgende manier testen. Haal de dikke draad los van de startmotor (kijk uit voor sluiting, dus laat hem niet bungelen!!!!!!). Proberen nu de plunjer te bekrachtigen (zonder dat je dus die dikke draad hebt aangesloten) door een draad van de plus van de accu op de kleine pool te houden (niet bang zijn voor de vonkjes).
Gebeurt er nu niets en hoor je niets? Dan is die plunjer kapot, het kleine tandwiel geblokkeerd of is de veerspanning van de mechanische veer te groot.
Hoor je wel het tandwiel verschuiven met een metalige klik? Sluit dan die dikke draad weer aan. Herhaal de truuk. Weer die klik maar startmotor draait niet? Dan zijn er twee opties:
1. Sluiting in de startmotor of mechanische interne blokkade. In dit geval wordt die dikke draad behoorlijk warm. Dus na een paar seconden moet je dit makkelijk met de hand kunnen voelen. De aansluiting is onafgezekerd dus zekeringen vliegen er niet uit.
2. De hoofdstroom wordt niet gekrachtigd omdat interne schakelaar niet gesloten wordt of beschadigd is. Er gaat geen stroom lopen dus die dikke kabel wordt niet warm.
Mijn advies: stel je diagnose en ga naar een specialist. Een startmotor zelf repareren is eigenlijk niet te doen.
Succes!
Matthijs
Misschien weet je dit allemaal maar even een korte uitleg hoe een startmotor werkt.
De startmotor heeft een elektromotor die een klein tandwiel aandrijft dat schuift over een as. Dat tandwiel wordt verschoven over die as met een elektrische plunjer die tegen de veerspanning van een mechanische veer induwt. Die mechanische veer zorgt ervoor dat het tandwiel netjes van het vliegwiel afblijft wanneer je niet start. Je treft op de startmotor twee aansluitingen aan, een kleine pool voor een dunne draad vanaf je startrelais en een dikke aansluiting voor de hoofdstroom die direct naar je accu gaat.
Wanneer je start, wordt door de bekrachtiging van het startrelais de plunjer gekrachtigd die het kleine tandwiel tegen de veerspanning op het vliegwiel duwt. Wanneer het kleine tandwiel in positie is, wordt er intern in de startmotor een schakelaar gesloten die de hoofdstroom inschakelt. Dit is de (zeer) grote stroom die nodig is om de startmotor te laten draaien.
Bij jou werkt de zaak niet en ik begrijp niet helemaal uit je verhaal hoe dat komt. Je kunt dit op de volgende manier testen. Haal de dikke draad los van de startmotor (kijk uit voor sluiting, dus laat hem niet bungelen!!!!!!). Proberen nu de plunjer te bekrachtigen (zonder dat je dus die dikke draad hebt aangesloten) door een draad van de plus van de accu op de kleine pool te houden (niet bang zijn voor de vonkjes).
Gebeurt er nu niets en hoor je niets? Dan is die plunjer kapot, het kleine tandwiel geblokkeerd of is de veerspanning van de mechanische veer te groot.
Hoor je wel het tandwiel verschuiven met een metalige klik? Sluit dan die dikke draad weer aan. Herhaal de truuk. Weer die klik maar startmotor draait niet? Dan zijn er twee opties:
1. Sluiting in de startmotor of mechanische interne blokkade. In dit geval wordt die dikke draad behoorlijk warm. Dus na een paar seconden moet je dit makkelijk met de hand kunnen voelen. De aansluiting is onafgezekerd dus zekeringen vliegen er niet uit.
2. De hoofdstroom wordt niet gekrachtigd omdat interne schakelaar niet gesloten wordt of beschadigd is. Er gaat geen stroom lopen dus die dikke kabel wordt niet warm.
Mijn advies: stel je diagnose en ga naar een specialist. Een startmotor zelf repareren is eigenlijk niet te doen.
Succes!
Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Beste Matthijs,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Al het onderhoud en reparaties aan mijn HY doe ik steeds voor het eerst. Met behulp van het werkplaatshandboek en het onderdelenboek (en dankzij Stan Bögels, die mij het vertrouwen gaf dat je aan een HY niet veel kunt vernielen en dat je gewoon moet proberen) heb al veel standaard dingen gedaan. Ik heb zelfs een keer tijdens een grote reis (8500 km, in 2002) bij gebrek aan de juiste pakkingen voor de waterpomp die ik moest vervangen, zelf pakkingen geknipt uit de achterkant van een schrijfblok. Deze zitten er nog steeds, zonder lekkage.
Maar de startmotor is nieuw voor me. Nu weet ik in ieder geval hoe die werkt. Kun je me zeggen waar ik de kleine pool kan vinden. Wat ik bij mij zie is het volgende:
Op de accu is het startrelais aangesloten. Vanaf het startrelais loopt er een dikke kabel naar de aansluitbout op de startmotor. Bovendien gaat er een dun draadje via een sokkeltje (heet dat zo?, het is een busje waar je het stekertje dat aan het dunne draadje zit kunt inpluggen) naar het dashboard (vermoed ik: in ieder geval gaat het niet naar de startmotor). Met andere woorden, kun je me zeggen hoe dat zit met die kleine pool op de startmotor (ik kan eventueel wel een foto maken van hoe het er bij mij uitziet).
Alvast bedankt
Erik
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Al het onderhoud en reparaties aan mijn HY doe ik steeds voor het eerst. Met behulp van het werkplaatshandboek en het onderdelenboek (en dankzij Stan Bögels, die mij het vertrouwen gaf dat je aan een HY niet veel kunt vernielen en dat je gewoon moet proberen) heb al veel standaard dingen gedaan. Ik heb zelfs een keer tijdens een grote reis (8500 km, in 2002) bij gebrek aan de juiste pakkingen voor de waterpomp die ik moest vervangen, zelf pakkingen geknipt uit de achterkant van een schrijfblok. Deze zitten er nog steeds, zonder lekkage.
Maar de startmotor is nieuw voor me. Nu weet ik in ieder geval hoe die werkt. Kun je me zeggen waar ik de kleine pool kan vinden. Wat ik bij mij zie is het volgende:
Op de accu is het startrelais aangesloten. Vanaf het startrelais loopt er een dikke kabel naar de aansluitbout op de startmotor. Bovendien gaat er een dun draadje via een sokkeltje (heet dat zo?, het is een busje waar je het stekertje dat aan het dunne draadje zit kunt inpluggen) naar het dashboard (vermoed ik: in ieder geval gaat het niet naar de startmotor). Met andere woorden, kun je me zeggen hoe dat zit met die kleine pool op de startmotor (ik kan eventueel wel een foto maken van hoe het er bij mij uitziet).
Alvast bedankt
Erik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Erik,
Ik heb net uitgebreid in mijn handboek zitten kijken en zie mis helaas wat detail om precies te kunnen zien hoe het zit. Echter, het schema van Leipie biedt uitkomst. Als je kijkt op 'documentatie --> bedradingsschema' zie je de startmotor (no 14) en een component dat 'sole' (no 18) heet. Dat 'sole' staat voor solenoid en is die elektrische plunjer waar ik het over had.
Mijn beschrijving slaat op moderne startmotoren (sorry daarvoor) en ik zie dat in het geval van de HY de startmotor en de plunjer twee componenten zijn. Dat klopt dus ook wel met wat jij ziet.
Ik het schema van Leipie loopt er een rode draad van het contact naar de plunjer. Die plunjer schakelt de hoofdstroom in die ongezekerd van de accu komt. Ik zie in mijn boek dat het tandwiel op een wormwiel zit en dus letterlijk naar het vliegwiel geschroeft wordt.
Het testen wordt nu wel erg eenvoudig. Wanneer je spanning zet op die dikke pool die je ziet moet de startmotor gaan draaien. Doet 'ie dat niet, dan is de startmotor kapot en geldt mijn eerdere advies. Hoewel ik echt niet vies ben van een puur uurtjes sleutelen, zou ik zelf nooit aan een startmotorrevisie beginnen. Uitbouwen dus en wegbrengen.
Je kunt nu wel de rest van de installatie testen. Wanneer je start, moet je de plunjer duidelijk kunnen horen schakelen (metalige klik). Hoor je die klik, dan weet je dat de plunjer goed is maar weet je nog niet op de schakelaar zelf nog fris is. Met een weerstandsmeter kun je dit meten, weerstand moet heel erg klein zijn (grote stroom over kleine weerstand geeft al heel veel vermogensdissipatie en daarmee verbrandt je de contacten van de schakelaar snel).
Hoor je die klik niet, dan is of de plunjer kapot of je contactslot.
Succes weer!
Gr, Matthijs
Ik heb net uitgebreid in mijn handboek zitten kijken en zie mis helaas wat detail om precies te kunnen zien hoe het zit. Echter, het schema van Leipie biedt uitkomst. Als je kijkt op 'documentatie --> bedradingsschema' zie je de startmotor (no 14) en een component dat 'sole' (no 18) heet. Dat 'sole' staat voor solenoid en is die elektrische plunjer waar ik het over had.
Mijn beschrijving slaat op moderne startmotoren (sorry daarvoor) en ik zie dat in het geval van de HY de startmotor en de plunjer twee componenten zijn. Dat klopt dus ook wel met wat jij ziet.
Ik het schema van Leipie loopt er een rode draad van het contact naar de plunjer. Die plunjer schakelt de hoofdstroom in die ongezekerd van de accu komt. Ik zie in mijn boek dat het tandwiel op een wormwiel zit en dus letterlijk naar het vliegwiel geschroeft wordt.
Het testen wordt nu wel erg eenvoudig. Wanneer je spanning zet op die dikke pool die je ziet moet de startmotor gaan draaien. Doet 'ie dat niet, dan is de startmotor kapot en geldt mijn eerdere advies. Hoewel ik echt niet vies ben van een puur uurtjes sleutelen, zou ik zelf nooit aan een startmotorrevisie beginnen. Uitbouwen dus en wegbrengen.
Je kunt nu wel de rest van de installatie testen. Wanneer je start, moet je de plunjer duidelijk kunnen horen schakelen (metalige klik). Hoor je die klik, dan weet je dat de plunjer goed is maar weet je nog niet op de schakelaar zelf nog fris is. Met een weerstandsmeter kun je dit meten, weerstand moet heel erg klein zijn (grote stroom over kleine weerstand geeft al heel veel vermogensdissipatie en daarmee verbrandt je de contacten van de schakelaar snel).
Hoor je die klik niet, dan is of de plunjer kapot of je contactslot.
Succes weer!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Het begon met een startmotor die toeren maakte zonder dat ie aangreep op het vliegwiel.
Na enkele avonden geduldig kloppen en spuiten met kruipolie heb ik de vastgeroeste startmotor eruit gekregen (maar dus mogelijk defect gemaakt).
De veren bleken gebroken.
Nieuwe veren gemonteerd (die laten zich zeer moeilijk monteren, je snapt bijna niet dat een accu zoveel kracht kan leveren dat deze veren nog kunnen worden uitgerekt en het het tandwiel naar voren kan schieten.
Ik heb jouw voorgestelde test uitgevoerd, maar er gebeurt helaas niets. Ik moet dus concluderen dat ie stuk is. Binnenkort dus een tripje van Oost-Groningen naar Heesch voor een gereviseerd exemplaar.
Ik heb vandaag overigens ook geprobeerd om de HY te starten door aan te slepen. Dat lukte ook niet. Ik ga zaterdag dus ook maar het onstekingsmechanisme / benzinetoevoer etc. eens goed nalopen.
Ik denk dat ie boos is. Ik heb hem de afgelopen twee jaar geen aandacht gegeven omdat ik al mijn tijd gestoken heb in het bouwen van ons nieuwe huis. Wellicht dat ik in deze zelfde rubriek nog wat vragen stel, maar over ontstekingsproblemen is (gelukkig) al behoorlijk wat geschreven.
Erg bedankt voor je reactie.
Erik
Na enkele avonden geduldig kloppen en spuiten met kruipolie heb ik de vastgeroeste startmotor eruit gekregen (maar dus mogelijk defect gemaakt).
De veren bleken gebroken.
Nieuwe veren gemonteerd (die laten zich zeer moeilijk monteren, je snapt bijna niet dat een accu zoveel kracht kan leveren dat deze veren nog kunnen worden uitgerekt en het het tandwiel naar voren kan schieten.
Ik heb jouw voorgestelde test uitgevoerd, maar er gebeurt helaas niets. Ik moet dus concluderen dat ie stuk is. Binnenkort dus een tripje van Oost-Groningen naar Heesch voor een gereviseerd exemplaar.
Ik heb vandaag overigens ook geprobeerd om de HY te starten door aan te slepen. Dat lukte ook niet. Ik ga zaterdag dus ook maar het onstekingsmechanisme / benzinetoevoer etc. eens goed nalopen.
Ik denk dat ie boos is. Ik heb hem de afgelopen twee jaar geen aandacht gegeven omdat ik al mijn tijd gestoken heb in het bouwen van ons nieuwe huis. Wellicht dat ik in deze zelfde rubriek nog wat vragen stel, maar over ontstekingsproblemen is (gelukkig) al behoorlijk wat geschreven.
Erg bedankt voor je reactie.
Erik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Erik,
Goede beslissing denk ik, een startmotor slijt nou eenmaal en met een fris exemplaar voorkom je ellende op de meest onmogelijke plaatsen.
Tja, auto's kunnen slecht tegen gebrek aan aandacht
Bedenk voordat je aan de foutdiagnose begint dat er drie dingen nodig zijn om een benzinemotor te laten werken:
1. Compressie
2. Benzine
3. Ontsteking
Begin bij 1 door mechanisch alles netjes in orde te maken zoals kleppen stellen etc. Paar rondjes laten draaien op de startmotor zonder bougies om oliedruk op te bouwen is altijd een goed idee. Bovendien zul je door de oliefilm die je opbouwt op de cylinderwanden ook meteen een betere compressie krijgen. Vervolgens zorgen dat de benzinepomp niet alleen lucht aanzuigt maar ook benzine (met de mond zuigen aan de slang zodat de leiding en de pomp gevuld zijn) en nog een paar rondjes laten draaien zonder bougies om de carburateur te vullen met benzine. Dan kijken of je een vonk hebt en als laatste bougies er weer in en starten maar. Met alle ingredienten aanwezig zal de motor wel weer lopen.
Succes ermee!
Groeten, Matthijs
Goede beslissing denk ik, een startmotor slijt nou eenmaal en met een fris exemplaar voorkom je ellende op de meest onmogelijke plaatsen.
Tja, auto's kunnen slecht tegen gebrek aan aandacht

Bedenk voordat je aan de foutdiagnose begint dat er drie dingen nodig zijn om een benzinemotor te laten werken:
1. Compressie
2. Benzine
3. Ontsteking
Begin bij 1 door mechanisch alles netjes in orde te maken zoals kleppen stellen etc. Paar rondjes laten draaien op de startmotor zonder bougies om oliedruk op te bouwen is altijd een goed idee. Bovendien zul je door de oliefilm die je opbouwt op de cylinderwanden ook meteen een betere compressie krijgen. Vervolgens zorgen dat de benzinepomp niet alleen lucht aanzuigt maar ook benzine (met de mond zuigen aan de slang zodat de leiding en de pomp gevuld zijn) en nog een paar rondjes laten draaien zonder bougies om de carburateur te vullen met benzine. Dan kijken of je een vonk hebt en als laatste bougies er weer in en starten maar. Met alle ingredienten aanwezig zal de motor wel weer lopen.
Succes ermee!
Groeten, Matthijs