flying HY
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
flying HY
Hallo beste HY liefhebbers,
Ook ik ben, na jarenlang losse opmerkingen te maken over de aanschaf van een 'ribbelbus', de afgelopen week in het bezit gekomen van een HY. Ik sta een half jaar vóór mijn pensionering en ben van plan om er voor langere periodes mee te gaan rondtrekken door europa. Dit natuurlijk na restauratie van de HY. HY (het is toch geen ZY) is van 1974 en 20 jaar in het bezit geweest van de vorige eigenaar. Wil je zien hoe hij er uit ziet kijk dan even op http://www.flyingHY.nl
Op mijn site staan een paar vragen waarbij ik ieders hulp kan gebruiken!
Helaas kan ik op dit moment meer tijd aan de website besteden dan mij lief is, omdat de auto in een stalling staat waar niet mag worden gesleuteld!!
Wie weet er een geschikte plaats in de omgeving Zeist/Utrecht???
Graag tot ziens - horens- mails -forums
Bert Ruiterkamp
Ook ik ben, na jarenlang losse opmerkingen te maken over de aanschaf van een 'ribbelbus', de afgelopen week in het bezit gekomen van een HY. Ik sta een half jaar vóór mijn pensionering en ben van plan om er voor langere periodes mee te gaan rondtrekken door europa. Dit natuurlijk na restauratie van de HY. HY (het is toch geen ZY) is van 1974 en 20 jaar in het bezit geweest van de vorige eigenaar. Wil je zien hoe hij er uit ziet kijk dan even op http://www.flyingHY.nl
Op mijn site staan een paar vragen waarbij ik ieders hulp kan gebruiken!
Helaas kan ik op dit moment meer tijd aan de website besteden dan mij lief is, omdat de auto in een stalling staat waar niet mag worden gesleuteld!!
Wie weet er een geschikte plaats in de omgeving Zeist/Utrecht???
Graag tot ziens - horens- mails -forums
Bert Ruiterkamp
Laatst gewijzigd door flyingHY op di sep 26, 2006 10:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
- Locatie: Farmsum
- Contacteer:
Hallo,
Gefeliciteerd met je HY. Ik had hem al op Marktplaats zien staan. Ik hoop dat hy na jaren stilstand weer gauw kilometers mag maken.
groet
Bert
Gefeliciteerd met je HY. Ik had hem al op Marktplaats zien staan. Ik hoop dat hy na jaren stilstand weer gauw kilometers mag maken.
groet
Bert
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Ook van harte met je HY!
Mooie site trouwens. Je vraag over het dashboard: bij mijn weten heeft dit altijd een andere kleur. Opmerking over de radiateur: informeer bij het HY-team Holland en ook even bij Citrotech in Oldebroek. Vergeet echter ook niet de plaatselijke radiateurenboer, want het koelblok in de radiateur was een paar jaar geleden nog gewoon leverbaar, en een gespecialiseerd bedrijf heeft het zo overgezet. De prijs viel mij erg mee, al ben ik de hoogte van het bedrag inmiddels vergeten (viel dus mee, anders had ik het nog wel geweten!).
Voor wat betreft de roest rond de koplampsteunen: er zijn inzetstukjes verkrijgbaar (lassen), komplete neusplaten van metaal (lassen) en complete neusplaten van polyester (kitten). Ik zou gaan voor het laatste, maar waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel boze reacties.
Succes!
Frank
Mooie site trouwens. Je vraag over het dashboard: bij mijn weten heeft dit altijd een andere kleur. Opmerking over de radiateur: informeer bij het HY-team Holland en ook even bij Citrotech in Oldebroek. Vergeet echter ook niet de plaatselijke radiateurenboer, want het koelblok in de radiateur was een paar jaar geleden nog gewoon leverbaar, en een gespecialiseerd bedrijf heeft het zo overgezet. De prijs viel mij erg mee, al ben ik de hoogte van het bedrag inmiddels vergeten (viel dus mee, anders had ik het nog wel geweten!).
Voor wat betreft de roest rond de koplampsteunen: er zijn inzetstukjes verkrijgbaar (lassen), komplete neusplaten van metaal (lassen) en complete neusplaten van polyester (kitten). Ik zou gaan voor het laatste, maar waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel boze reacties.
Succes!
Frank
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
- Locatie: Farmsum
- Contacteer:
Een boze reactie, nee, dat niet maar een metalen plaat vind ik mooier als een polyester. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.rodeHY schreef: Voor wat betreft de roest rond de koplampsteunen: er zijn inzetstukjes verkrijgbaar (lassen), komplete neusplaten van metaal (lassen) en complete neusplaten van polyester (kitten). Ik zou gaan voor het laatste, maar waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel boze reacties.
Succes!
Frank
Bert
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik zie dat er direct allerlei reacties zijn losgeweekt. Zelf niet te beroerd om mij er mee te bemoeien, dus daarom mijn reactie.
Mijn insteek is dat de auto zo origineel mogelijk weer de weg op moet. Ik weet dat dit niet de makkelijkste weg is. Wel vind ik dat verbeteringen mogelijk moeten zijn. Maar daarbij denk ik vooral aan verbeteringen die leiden tot een beter behoud van de auto voor later. Als voorbeeld wil ik wel even op de koplampen terug komen. De meeste problemen ontstaan hier volgens mij omdat er van binnenuit opspattend water/vuil van de wielen blijft staan bovenop de steunen die aan de binnenkant zitten. De steunen dus voorzien van een goede anti-roest behandeling en desnoods de naden dichten met tin is misschien niet origineel, maar wel een verbetering tot behoud van de auto voor langere tijd.
Omdat de auto stamt uit een tijd waarin polyester nog niet gemeen goed was, en mijn oma in haar onwetendheid een plastic beker nog vrolijk op het plateau van een hete kachel zette om mijn melk warm te houden, vind ik dat, ondanks alle voordelen van duurzaamheid, polyester niet op een HY thuis hoort.
Oej, Oej wat lok ik nu weer voor reacties uit!!
Bert
Mijn insteek is dat de auto zo origineel mogelijk weer de weg op moet. Ik weet dat dit niet de makkelijkste weg is. Wel vind ik dat verbeteringen mogelijk moeten zijn. Maar daarbij denk ik vooral aan verbeteringen die leiden tot een beter behoud van de auto voor later. Als voorbeeld wil ik wel even op de koplampen terug komen. De meeste problemen ontstaan hier volgens mij omdat er van binnenuit opspattend water/vuil van de wielen blijft staan bovenop de steunen die aan de binnenkant zitten. De steunen dus voorzien van een goede anti-roest behandeling en desnoods de naden dichten met tin is misschien niet origineel, maar wel een verbetering tot behoud van de auto voor langere tijd.
Omdat de auto stamt uit een tijd waarin polyester nog niet gemeen goed was, en mijn oma in haar onwetendheid een plastic beker nog vrolijk op het plateau van een hete kachel zette om mijn melk warm te houden, vind ik dat, ondanks alle voordelen van duurzaamheid, polyester niet op een HY thuis hoort.
Oej, Oej wat lok ik nu weer voor reacties uit!!
Bert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
De meeste HY's zullen de originaliteitsprijs wel nooit winnen, hoewel sommige er wel erg origineel uitzien. Feit is dat een HY af-fabriek nooit met zijruiten, een kooktoestelletje en een radio/CD speler is geleverd, terwijl de meeste HY's wel als zodanig rondrijden. Als camper dus.
Omdat de originaliteit dan toch al is aangetast heb ik persoonlijk geen moeite met verbeteringen uit een later tijdperk. Zolang de auto onmiskenbaar een HY blijft, mogen van mij de zwakke punten er uit.
Welke keuzes iemand maakt wordt niet alleen bepaald door wat men graag wil, maar ook door wat het mag kosten en vooral binnen welk tijdsbestek. Een HY heeft 10x zoveel blik als een Fiat 500, 20x zoveel felsranden en 40x zoveel puntlassen. Daarnaast is het brok techniek dat bij ons in het vooronder ligt, en bij het Fiatje achterin, vele malen zwaarder, lomper, viezer, slechter bereikbaar, etc. etc. Kortom, het valt niet mee om binnen een redelijke tijd een HY in een hele goede en vooral originele staat te krijgen. De erfenis van de vorige eigenaar speelt vaak ook nog parten.
Ik heb echter gelezen dat je vlak voor je pensioenering zit, dus met het aspect tijd komt het wel goed.
Nogmaals succes met de HY en ik hoop dat je veelvuldig gebruik zult maken van dit forum!
Frank
Omdat de originaliteit dan toch al is aangetast heb ik persoonlijk geen moeite met verbeteringen uit een later tijdperk. Zolang de auto onmiskenbaar een HY blijft, mogen van mij de zwakke punten er uit.
Welke keuzes iemand maakt wordt niet alleen bepaald door wat men graag wil, maar ook door wat het mag kosten en vooral binnen welk tijdsbestek. Een HY heeft 10x zoveel blik als een Fiat 500, 20x zoveel felsranden en 40x zoveel puntlassen. Daarnaast is het brok techniek dat bij ons in het vooronder ligt, en bij het Fiatje achterin, vele malen zwaarder, lomper, viezer, slechter bereikbaar, etc. etc. Kortom, het valt niet mee om binnen een redelijke tijd een HY in een hele goede en vooral originele staat te krijgen. De erfenis van de vorige eigenaar speelt vaak ook nog parten.
Ik heb echter gelezen dat je vlak voor je pensioenering zit, dus met het aspect tijd komt het wel goed.
Nogmaals succes met de HY en ik hoop dat je veelvuldig gebruik zult maken van dit forum!
Frank
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
hoi Berendj,
mooie HY, gefeliciteerd! Ik heb de mijne ook net en HY is dezelfde kleur als de jouwe! En met net zo'n bak achterop - ik dacht heel even een foto van de mijne te zien
.
En over originaliteit gesproken: ik rij ook in een paar DAFjes, en daar laait de disussie zo nu en dan ook hevig op. Sommigen zien liever compleet originele (en niet zelden bijna door de poten zakkende) auto's, terwijl anderen een auto pas origineel vinden als elk schroefje gerestaureerd is, maar dan wel met de originele kleuren erop hoor, anders is het juist weer niet goed... Ik ken zelf iemand die zweert bij de originele motorolie, zoals die in 1959 leverbaar was, toen zijn dafje het levenslicht zag. Ook al kost hem dat elke 5000 kilometer een motorrevisie (letterlijk!). Ieder zijn meug lijkt me, maar het lijkt me erg moeilijk om een HY niet meer op een HY te laten lijken, toch?
mooie HY, gefeliciteerd! Ik heb de mijne ook net en HY is dezelfde kleur als de jouwe! En met net zo'n bak achterop - ik dacht heel even een foto van de mijne te zien


En over originaliteit gesproken: ik rij ook in een paar DAFjes, en daar laait de disussie zo nu en dan ook hevig op. Sommigen zien liever compleet originele (en niet zelden bijna door de poten zakkende) auto's, terwijl anderen een auto pas origineel vinden als elk schroefje gerestaureerd is, maar dan wel met de originele kleuren erop hoor, anders is het juist weer niet goed... Ik ken zelf iemand die zweert bij de originele motorolie, zoals die in 1959 leverbaar was, toen zijn dafje het levenslicht zag. Ook al kost hem dat elke 5000 kilometer een motorrevisie (letterlijk!). Ieder zijn meug lijkt me, maar het lijkt me erg moeilijk om een HY niet meer op een HY te laten lijken, toch?
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Foto's!!!!!!
Ik denk niet dat de kleur blijft zoals hij nu is. Het is er gewoon met een rollertje opgesmeerd, en ziet er van dichtbij uit alsof je naar een latex geverfde muur staat te kijken. Bovendien vindt mijn vrouw het niet zo'n geweldige kleur.
De bak is aan de wagenkant helemaal open. De originele achterlichten zitten nog gewoon op de wagen. En achter die bak is de wagen ook niet groen, maar creme-kleurig.
Bert
Ik denk niet dat de kleur blijft zoals hij nu is. Het is er gewoon met een rollertje opgesmeerd, en ziet er van dichtbij uit alsof je naar een latex geverfde muur staat te kijken. Bovendien vindt mijn vrouw het niet zo'n geweldige kleur.
De bak is aan de wagenkant helemaal open. De originele achterlichten zitten nog gewoon op de wagen. En achter die bak is de wagen ook niet groen, maar creme-kleurig.
Bert
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
Foto's heb ik inmiddels, maar hoe zet ik die hier op het forum dan? Ik heb geen eigen site oid.
Maar qua kleur: ik denk ook niet dat het bij ons zo blijft - het is wel erg groenig. En inderdaad gerold, maar wel lekker dik
. Was die kleur soms ooit ergens in de aanbieding of zo? Oorspronkelijk was de onze trouwens lichtgrijs.
Onze 'bak' is wel helemaal dicht, maar demontabel (mits je vier gaten in de deurtjes voor lief neemt na demontage) en er zat heel keurig zelfs een nummerplaat achter, op het deurtje. Vind ik eigenlijk veel mooier, zo zonder bak.
Groeten,
sander
Maar qua kleur: ik denk ook niet dat het bij ons zo blijft - het is wel erg groenig. En inderdaad gerold, maar wel lekker dik

Onze 'bak' is wel helemaal dicht, maar demontabel (mits je vier gaten in de deurtjes voor lief neemt na demontage) en er zat heel keurig zelfs een nummerplaat achter, op het deurtje. Vind ik eigenlijk veel mooier, zo zonder bak.
Groeten,
sander
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Je mag ze wel mailen naar foto@citrofiel.netSander van Wees schreef:Foto's heb ik inmiddels, maar hoe zet ik die hier op het forum dan? Ik heb geen eigen site oid.
wellicht een aardige aanvulling: hieronder een foto van een currus ombouw. chassis en techniek zijn van de hy, de rest bestaat uit aluminium en kunststof, jawel. over smaak valt te twisten, maar het zicht vanuit de cabine is enorm! op de foto niet goed te zien maar het is nu een camper met 2 achterassen. het mooie is dat het hele campergebeuren inclusief 2e as zo op een hy pick up geschoven wordt, vastzetten en klaar is kees.berendj schreef: Omdat de auto stamt uit een tijd waarin polyester nog niet gemeen goed was, en mijn oma in haar onwetendheid een plastic beker nog vrolijk op het plateau van een hete kachel zette om mijn melk warm te houden, vind ik dat, ondanks alle voordelen van duurzaamheid, polyester niet op een HY thuis hoort.
geïnteresseerden kunnen meer foto's en (franstalige) uitleg vinden op http://dobrilla.free.fr/ onder het kopje "nos véhicules".
