olievoorziening kleppentrein

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

olievoorziening kleppentrein

Bericht door ed-hz »

Hallo allemaal,

geinspireerd door het fantastische filmpje van Aad,
heb ik ook eens naar mijn draaiende motor gekeken zonder kleppendeksel.
Bij mij duurt het ± 30 seconden voordat er olie loopt uit de gaatjes van de uitlaatkleppen, de inlaatkleppen hebben na 1 minuut stationair nog geen olie.

Het lijkt dus verstandig hier iets aan te doen.
Mijn vraag is dus: Aad, hoe heb je de kleppentrein schoongemaakt?

Een wat diepgaander vraag is: Hoe weet ik dat bijvoorbeeld mijn drijfstanglagers voldoende olie krijgen? Daar kan ook een en ander verstopt zijn natuurlijk.

Doei,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Re: olievoorziening kleppentrein

Bericht door Webmeistera »

Jaaa, duurt lang he eer er een keer olie komt. Dat is dus elke keer zo als je koud start. :!:

Als je het topic klepseals leest dan staat daar nog een fotootje van een aangeladen uitlaatkleptuimelaarastapeind wat je eruit kan draaien middels 2 tegenelkaarin gedraaide moertjes. De olie voor de uitlaatkleppen wordt namelijk langs 1 van de tapeinden opgepompt. Als die volgekoekt zitten dan duurt het even eer je door hebt dat het op die manier werkt :wink: .

Die zijn dus inclusief de oliekanaaltjes in de tuimelaar vrij makkelijk schoon te maken. Let op, er loopt ook een oliekanaaltje door de tuimelaar naar 't uiteinde bij de klepsteel. hier moet uiteindelijk ook iets olie terechtkomen.

Als je het hele inlaatklepgebeuren los wil nemen moet je officieel je koppakking vervangen want die buis met de 4 tuimelaars zit met de kopbouten vast. Wat ik gedaan heb is de tuimelaars opzij geschoven en dan alles zo goed mogelijk gereinigd.

Kwam er uiteindelijk wel olie bij de inlaattuimelaars? dat dit lang duurt is denk ik normaal. Je kan natuurlijk je oliezeef eens schoonmaken (dan moet de karterpan eraf en heb je mogelijk 2 kurken pakkingen nodig)en je kan natuurlijk je oliedruk eens meten, maar die zal bij koude motor vast niet te laag zijn.

Wat je drijfstanglagers betreft: Dat weet je snel genoeg als die geen/onvoldoende olie krijgen :mrgreen:

Maar wees gerust, die hebben een veel hogere prioriteit als de tuimelaars. Gebruik in iedergeval een xW50 olie, eventueel met additief als je oliepomp wat te weinig druk levert bij warme motor. Is het echt 't matje met die druk dan moet je misschien wel je oliepomp reviseren.

En lekker vaak olie wisselen met een 'goedkope' olie is beter dan langere intervallen en een 'dure' olie (ik gebruik Hema 15W50 a 2,zoveel de liter). En bij voorkeur wisselen na een langere rit zodat er lekker veel vuil in de olie is opgelost.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

De oliepomp stuurt eerst de olie naar de krukas, daarna gaat de olie naar de voorste nokkenaslager. Via dit lager gaat de olie via dat kanaaltje buiten je blok net voor je ontsteking naar de lange holle buis waar je inlaat-tuimelaars opzitten. De gietstukken waar je uitlaattuimelaars opzitten zijn ook hol (kleine gaatjes, dus snel verstopt!); olie gaat via de holle inlaattuimelaars-as door die holle gietstukken naar je uitlaattuimelaars-asjes. Zeker je achterste tuimelaars krijgen hierdoor slecht olie.

Met peuren krijg je al behoorlijke sludge-klonten uit je holle asjes (uitlaattuimelaars kun je gewoon loshalen) Die lange inlaattuimelaars-as is inderdaad wel wat gevaarlijker om los te halen. Ik heb de kopbouten een voor een (en dus maar een per keer) losgehaald en ben weer gaan peuren met ty-raps enzo om in de holle as te kunnen komen. Let op ik heb veel geluk gehad dat de koppakking daarna niet lekte; de beste manier is inderdaad gewoon de kop helemaal loshalen!.

Toen de grootste troep eruit was en er wel weer wat olie door alle tuimelaars kwam heb ik een additief in de olie gedaan die alle sludge oplost. Je moet daarmee ongeveer 200 km rijden, en dan meteen de olie aftappen. Sindsdien heb ik binnen 20 sec olie uit alle tuimelaars.

N.B. het voorste nokkenaslager verslijt na verloop van tijd, als deze verslijt zal er steeds meer olie de weg van de minste weerstand kiezen; en dus weglekken uit dit lager in plaats van door dat kleine leidinkje buitenom naar je kop te stromen. Je oliedruk zal ook minderworden.

Bij mij is de distributieketting / kettingwielen versleten (je hoort ze rammelen) ik ben van plan om bij het vervangen van de distributietrein gelijk het voorste nokkenaslager te vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?
HY '76
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik ben begonnen met het schoonmaken van de kleppentrein,
en ik heb net een GROOTE ONTDEKKING gedaan.

Het gietstuk dat vanaf een kopbout naar de tuimelaaras van de inlaatkleppen van cilinder 2 loopt is doorgebroken :shock: .

Vast gevolg van een revisie met de franse slag (Mijn bus komt uit Frankrijk).

Door deze scheur heb ik natuurlijk oliedrukverlies op mijn gehele kleppentrein! De olie neemt de makkelijkste weg en dat is waarschijnlijk deze breuk.

Ik heb dit voorlopig gerepareerd door een messing buisje gedeeltelijk in het kanaaltje te tikken van een helft van het gietstuk en daarna het gietstuk weer gemonteerd door het op de andere helft te schuiven met vloeibare pakking, zodat het breukvlak overbrugd is.

Voor een betere reparatie heb ik de volgende vragen:

1. Wie heeft nog zo´n gietstukje liggen?
2. Kan ik zo´n gietstuk vervangen zonder alle kopbouten los te maken en mijn koppakking te vervangen (ik geloof van niet eigenlijk).

Doei,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat ken ik, bij mij twee keer gebeurd omdat een ring van de tuimelaaras stiekem tussen gietstuk en klem was geschoven, dan ga je dus aandraaien en draai je 'm stuk. Bij een brak 't hele ding doormidden, de ander kwam ik pas achter dat die gebarsten was.
Ik neem tenminste aan dat je zo'n haaks stuk bedoelt (iets van een hoek van 120 graden, voorzien van drie boutgaten waar aan een kant de tuimelaaras overheen loopt en op de andere twee een uitlaattuimelaar leunt?)

Mmmz, zou dat de oorzaak kunnen zijn geweest van het afbreken van m'n klep... moet ik uitzoeken, hoort ook niet in dit topic - behalve dan dat als het zo is als waarschuwing wat de gevolgen kunnen zijn! :shock:

Heb hier dus nog wel wat van die steunen liggen, geef maar een gil mocht je er geen dichter bij huis vinden (tenzij je vlak bij Enschede woont natuurlijk) of jonger (die van mij hebben dus al 140.000KM gelopen en er zijn er dus twee gebroken door mijn aandraaikunsten :( (eentje is vervangen, de ander kwam ik dus pas afgelopen week achter).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Ook ik heb nog van die gietstukken liggen; bij mij kosten ze echter een flesje duvel per stuk; Af te halen in Bussum (bij Hilversum) bel even op 0653105450

Misschien is het wel te vervangen zonder je hele kop los te halen, en kun je hem erondervandaan wurmen door een kopbout eruit te halen. Als dat niet werkt of je kop blijkt toch te gaan lekken kun je alsnog de koppakking vervangen (tip; laat gelijk je kop vlakken; 40-50 euro)

Groeten,

Stef
HY '76
Plaats reactie