Gordel en APK
Gordel en APK
Normaal rijden we zonder gordels rond, dit mag omdat onze bus van voor 1971 is. Voor 1 maart van dit jaar bevestigde wij het kinderstoeltje altijd met spanbanden stevig achterin de bus. Ik weet wel zeker dat dit nu écht niet meer mag.
Ik heb nu op de bijrijdersstoel een heupgordel bevestigd. Mochten we aangehouden worden met de spanbandconstructie kan het kinderstoeltje op de bijrijdersstoel, en mijn vriendin achterin. Kunnen we in ieder geval verder rijden; minder veilig, maar wel volgens de wet.
Mijn vraag is of voor je een auto mag aanbieden bij de APK met slechts een gordel op de bijrijdersstoel, zonder een te hebben op de chauffeursstoel?
Groet,
Ree
Ik heb nu op de bijrijdersstoel een heupgordel bevestigd. Mochten we aangehouden worden met de spanbandconstructie kan het kinderstoeltje op de bijrijdersstoel, en mijn vriendin achterin. Kunnen we in ieder geval verder rijden; minder veilig, maar wel volgens de wet.
Mijn vraag is of voor je een auto mag aanbieden bij de APK met slechts een gordel op de bijrijdersstoel, zonder een te hebben op de chauffeursstoel?
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Ik denk dat het grootste probleem niet eens zit in het feit dat er slechts één stoel is voorzien van een gordel, maar of de wijze van bevestiging wel deugdelijk en APK/RDW-waardig is. Indien er originele bevestigingspunten zijn gebruikt zal het allemaal wel loslopen.
Maar waarom maak je geen gordel achterin? Zeker een 2-punts gordel zonder oprolautomaat is, afhankelijk van de indeling van de HY, snel gemonteerd. Dit in combinatie met een autostoeltje met zijdelingse bescherming, en toegelaten voor het gebruik met een 2-punts gordel, zorgt volgens mij voor een veilige zitplaats voor de allerkleinste HY-rijders. Voor de iets grotere kleine HY-ers ontkom je niet aan een 3-punts gordel. Nu wordt het lastig, want de rugleuning van de kinderstoel vraagt wel wat meewerking van de rugleuning in de HY. En omdat die meestal vlak is wil het stoeltje wel heen en weer wiebelen, mede omdat de 3-punts gordel met oprolautomaat wel wil meegeven als het kind rustig beweegt. Om dit te ondervangen heb ik de rugleuning van de kinderstoel met een spanbandje aan de wagen vastgebonden. Het kind zit gewoon in de gordel, maar de stoel is dus extra geborgd.
Foto's van de stoeltjes met gordels en bevestigingspunten zijn in de maak.
Dit is nog geen antwoord op je vraag, dus ik hoop dat er meer reacties komen.
Frank
Maar waarom maak je geen gordel achterin? Zeker een 2-punts gordel zonder oprolautomaat is, afhankelijk van de indeling van de HY, snel gemonteerd. Dit in combinatie met een autostoeltje met zijdelingse bescherming, en toegelaten voor het gebruik met een 2-punts gordel, zorgt volgens mij voor een veilige zitplaats voor de allerkleinste HY-rijders. Voor de iets grotere kleine HY-ers ontkom je niet aan een 3-punts gordel. Nu wordt het lastig, want de rugleuning van de kinderstoel vraagt wel wat meewerking van de rugleuning in de HY. En omdat die meestal vlak is wil het stoeltje wel heen en weer wiebelen, mede omdat de 3-punts gordel met oprolautomaat wel wil meegeven als het kind rustig beweegt. Om dit te ondervangen heb ik de rugleuning van de kinderstoel met een spanbandje aan de wagen vastgebonden. Het kind zit gewoon in de gordel, maar de stoel is dus extra geborgd.
Foto's van de stoeltjes met gordels en bevestigingspunten zijn in de maak.
Dit is nog geen antwoord op je vraag, dus ik hoop dat er meer reacties komen.
Frank
Nou ja, dat zal wel niet loslopen. Ik weet niet eens wat de originele bevestigingspunten zijn, dus ik denk niet dat ik ze heb. De constructie is nu als volgt:rodeHY schreef:Ik denk dat het grootste probleem niet eens zit in het feit dat er slechts één stoel is voorzien van een gordel, maar of de wijze van bevestiging wel deugdelijk en APK/RDW-waardig is. Indien er originele bevestigingspunten zijn gebruikt zal het allemaal wel loslopen.

Alles met M8 bouten, dus dat lijkt me sterk genoeg. Het zijn dus geen rolgordels. Maar wat vindt de APK hiervan? (foto's zijn een beetje doorklikbaar, maar de max grootte van photobucket is 250k)
Tja, achterin heb ik banken waar ik makkelijk een gordel in zou kunnen bevestigen, maar bij een ongeluk denk ik dat alles naar voren zal komen. Voor de veiligheid geen goed idee, dus, of ik moet achter nieuwe banken maken. Daarnaast, mag dat van onze wetgever?rodeHY schreef:Maar waarom maak je geen gordel achterin? Zeker een 2-punts gordel zonder oprolautomaat is, afhankelijk van de indeling van de HY, snel gemonteerd.
Want in principe wil ik het zitje gewoon tussen ons in, daar zit ie het best, het is allen zodat we door kunnen rijden voor het geval we aangehouden worden.
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Super Expert
Rij anders even langs je fovoriete APK-Keurmees en vraag het gewoon.
Bij de apk geldt over het algemeen: Als het eropzit moet het deugdelijk zijn en werken.
Als het problemen zou geven bij de APK dan kan je het altijd even verwijderen voor de keuring.
Is het misschien een optie om de stoel om te draaien? Voor achteruitrijdende
passagiers gelden weer andere regels dacht ik.
Ik heb de discussie niet helemaal gevolgt in het nieuws maar ik begrijp dat er nu
geen kinderen onder de 12 meer vervoerd mogen worden in een gordelloze oldtimer?
Aad
Bij de apk geldt over het algemeen: Als het eropzit moet het deugdelijk zijn en werken.
Als het problemen zou geven bij de APK dan kan je het altijd even verwijderen voor de keuring.
Is het misschien een optie om de stoel om te draaien? Voor achteruitrijdende
passagiers gelden weer andere regels dacht ik.
Ik heb de discussie niet helemaal gevolgt in het nieuws maar ik begrijp dat er nu
geen kinderen onder de 12 meer vervoerd mogen worden in een gordelloze oldtimer?
Aad
Ik laat mijn bus sowieso keuren bij Leen APK, dus dat komt wel goed. Ik heb de vraag ook op zijn forum gesteld, dan kan ik het antwoord met jullie delen, anders ben vergeet ik dit volgend jaar ;).Webmeistera schreef:Rij anders even langs je fovoriete APK-Keurmees en vraag het gewoon.
Ik wil vooral sterk staan als ik aangehouden word zodat ik door kan rijden en niet naar alternatief vervoer moet gaan zoeken... En je staat natuurlijk sterk als je kan zeggen "Dit mag volgens de APK". Maar dan moet je het wel zeker weten.
Dat is ook de conclusie die ik uit de discussie getrokken heb.Webmeistera schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gevolgt in het nieuws maar ik begrijp dat er nu
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Raymond, als je de bevestigingspunten door de vloer of door de wielkasten maakt, zit het als een huis. Ik heb M12 bouten, kwaliteit 8.8, dwars door de wielkast en de aftimmering heen gemaakt. Om de kracht in de wielkast te verdelen is de bout door een U profiel geleid.Tja, achterin heb ik banken waar ik makkelijk een gordel in zou kunnen bevestigen, maar bij een ongeluk denk ik dat alles naar voren zal komen.
Ik schrok een beetje van de foto met de gordel op je voorstoel: de gordel is gemonteerd aan het stoelframe. Het stoelframe zit waarschijnlijk nog met de originele 3 kleine, roestige boutjes vast aan de vloer. Zeker aan de linker zijde van de stoel wordt het link, hier zit maar één boutje in het midden van het frame. Als je er een ferme ruk aan geeft in voorwaartse richting kun je er al wat ruimte op krijgen schat ik zo in. Probeer de bevestiging te verplaatsen naar de vloer, laat bijvoorbeeld je keurmeester een paar bevestigingspunten in de vloer lassen.
Drie roestige boutjes, dat klopt... Ik kon eigenlijk niets beters bedenken dan bevesigen aan de stoel. Met name omdat ik niet wil lassen vanwege iets nutteloos als een gordel.
Maar zo heel eng vind ik het niet. Het moet gebruikt worden voor het bevesigen van een kinderstoeltje nadat we zojuist zijn bekeurd. Max gewicht is 15 kilo. Bij een ongeluk bij 50 km/uur komt komt ongeveer 10g op de auto, dat wordt dan een gewicht van max 150 kilo. Dat moet een roestig boutje kunnen houden.
Ik maak me dan meer zorgen om mijn vriendin die dan los, dwars achterin zit.
Anyway, mijn plan is om ze weer netjes eraf te halen tot een diender mij sommeert ze terug te plaatsen ;)
groet,
Ree
Maar zo heel eng vind ik het niet. Het moet gebruikt worden voor het bevesigen van een kinderstoeltje nadat we zojuist zijn bekeurd. Max gewicht is 15 kilo. Bij een ongeluk bij 50 km/uur komt komt ongeveer 10g op de auto, dat wordt dan een gewicht van max 150 kilo. Dat moet een roestig boutje kunnen houden.
Ik maak me dan meer zorgen om mijn vriendin die dan los, dwars achterin zit.
Anyway, mijn plan is om ze weer netjes eraf te halen tot een diender mij sommeert ze terug te plaatsen ;)
groet,
Ree
-
- HY Forum Super Expert
En zo is dat!Ree schreef:Anyway, mijn plan is om ze weer netjes eraf te halen tot een diender mij sommeert ze terug te plaatsen
Ree
Het kan toch niet zo zijn dat ik eerst een moderne auto moet gaan kopen
omdat ik toevallig een keer een kind wil vervoeren in 1 van mijn voertuigen?
Zoals met alles moet een voertuig volden aan de eisen die bij de toelating gesteld
zijn. Ben ik wel benieuwd hoe dat met dit nieuwe wetsgedrocht zit...
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
Wel of niet verplicht; je wilt toch wel graag dat je kinderen veilig kunnen meerijden? Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd wanneer onze Franse mastodont abrupt tot stilstand komt...
Vroeger dacht ik er wat makkelijker over, maar nu ik 2 kinderen heb ben ik wel veranderd. Goede zitjes, gordels, geen scherpe hoeken en randen, geen zware dingen in de bovenkastjes, gaskraan dicht tijdens het rijden, geen losse voorwerpen in de auto tijdens het rijden. Allemaal van dat soort dingen dus.
Ik hoop nooit gebruik te hoeven maken van alle zelf bedachte veiligheid, maar mocht het een keer mis gaan dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik er alles aangedaan heb om het zo veilig mogelijk te doen allemaal. Voor wat het waard is op zo'n moment... Omgekeerd is het zo dat ik het mezelf nooit zou vergeven indien er iets ergs gebeurd en ik had het kunnen voorkomen door een goed gemonteerd kinderzitje.
Voor mij dus geen twijfel mogelijk: in de gordel, anders maar niet mee.
Frank
Vroeger dacht ik er wat makkelijker over, maar nu ik 2 kinderen heb ben ik wel veranderd. Goede zitjes, gordels, geen scherpe hoeken en randen, geen zware dingen in de bovenkastjes, gaskraan dicht tijdens het rijden, geen losse voorwerpen in de auto tijdens het rijden. Allemaal van dat soort dingen dus.
Ik hoop nooit gebruik te hoeven maken van alle zelf bedachte veiligheid, maar mocht het een keer mis gaan dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik er alles aangedaan heb om het zo veilig mogelijk te doen allemaal. Voor wat het waard is op zo'n moment... Omgekeerd is het zo dat ik het mezelf nooit zou vergeven indien er iets ergs gebeurd en ik had het kunnen voorkomen door een goed gemonteerd kinderzitje.
Voor mij dus geen twijfel mogelijk: in de gordel, anders maar niet mee.
Frank
-
- HY Forum Grootmeester
En al die bestelbussen dan met één stoel en een bankje? Ik heb sinds kort de beschikking over een Jumper (voor m'n werk) met op mijn verzoek een bankje in plaats van een normale bijrijderstoel. Als ik de kinderen naar de oppas breng op weg naar m'n werk gaat dat perfect met 2 stoeltjes op de bank (uiteraard met 2 gordels...). Dit soort bankjes zijn natuurlijk wel te koop, uit een schade-bus bijvoorbeeld. Je zou dan ook de bestuurderstoel kunnen overzetten. Het is dan wel zaak dat de bank deugdelijk bevestigd is, terwijl de vloerplaten verwijderbaar moeten blijven. Een puzzelstukje dus!Daarom wil ik het kinderzitje zeer degelijk tussen ons in bevestigen en mijn vriendin en ik op de voorstoelen. Helaas mag dit niet meer.
Er is vast wel een goede oplossing.
Succes!
Frank
Het antwoord:Ree schreef:Ik laat mijn bus sowieso keuren bij Leen APK, dus dat komt wel goed. Ik heb de vraag ook op zijn forum gesteld, dan kan ik het antwoord met jullie delen, anders ben vergeet ik dit volgend jaar ;).
leenapk schreef:Heel duidelijk verhaal, met een kort antwoord: Indien de gordel duegdelijk bevestigd is en in goede staat verkeerd mag het volgens de APK.
grt,
leenapk
-
- HY Forum Grootmeester
Ik wil hier graag op reageren.Deugdelijk bevestigd is redelijk ruim,wat
de een deugdelijk noemt hoeft niet altijd goed te zijn.Standaard wordt
er voor gordels 7/16 SAE draad gebruikt,dan zit je toch aan M12.De grootte van de gordelgaten zijn hier ook op gemaakt.En als je bij een
eend bij de deurstijl kijkt, zie je er ook duidelijk een stevige hoeksteun
zitten omdat de dorpel en de stijl er dus niet op berekend waren.
de een deugdelijk noemt hoeft niet altijd goed te zijn.Standaard wordt
er voor gordels 7/16 SAE draad gebruikt,dan zit je toch aan M12.De grootte van de gordelgaten zijn hier ook op gemaakt.En als je bij een
eend bij de deurstijl kijkt, zie je er ook duidelijk een stevige hoeksteun
zitten omdat de dorpel en de stijl er dus niet op berekend waren.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
En de ogen waar dan de bouten aan zitten moeten met CO2 gelast zijn heb ik begrepen (maar heb er geen bron van). Neem aan dat als 't met een bout aan zo'n oog vast mag dat dan de bevestiging zelf ook wel met bouten aan 't chassis/carosserie mag.
(voor mij komt de herbevestiging van gordels er ook aan als ik er eindelijk aan toe kom de XM stoelen te monteren
)
(voor mij komt de herbevestiging van gordels er ook aan als ik er eindelijk aan toe kom de XM stoelen te monteren

Laatst gewijzigd door LEiPiE op do aug 17, 2006 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester