Remmen model 1954

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Hartsports
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Remmen model 1954

Bericht door Hartsports »

Hallo,

Ik heb met veel interesse alle vragen en antwoorden omtrent de remmen van een HY gelezen. Heb echter nu wat vragen. Ik heb pas een HY uit 1954 gekocht en ben begonnen om de remmen te reviseren. Dit model heeft “dikke” remleidingen en het is een enkel systeem.

Ik kom hier geen remdrukverdeler (achter) tegen, klopt dit op een oud type?

Ook het verhaal over het afstellen van de remschoen achter begrijp ik niet helemaal met “mijn remmen”. Ik heb twee afstelnokken voor boven. Aan de onderkant zitten de remschoenen op twee vaste assen. In de rmschoenen zitten wel bussen maar op het oog zijn die niet excentrisch. Hoe kan je hier dan toch iets mee stellen?

Dan nog een vraag over de diameter van de leidingen. Op mijn auto zijn, neem ik aan, door een Franse knutselaar dikke remleidingen verbonden (hardsoldeer) met een dunne leiding. Ik neem aan om een nieuw type remcylinder te kunnen gebruiken.
Is het technisch gezien een probleem om van een dikke leiding over te gaan naar een dunne? M.a.w. heeft dit invloed op de technische werking. (of e.e.a. veilig is daar gaat het nu even niet om)

Heeft er al iemand ervaring met het opboren van de aansluiting van een nieuwe remcylinder naar de maat van de oude dikke leiding?

Bedankt alvast,

Peter
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Die bussen van de achterste remschoenen horen excentrisch te zijn maar 'k zal strakjes eens in de technische boeken gaan kijken.
Van de dikke leidingen ben ik niet op de hoogte maar wat is de juiste diameter?
De remdrukbegrenzer van de achteras word bij veel Hy uitgebouwd ze zijn meestal vastgeroest en werken onvoldoende.
omdat de meeste hy omgebouwd zijn naar kamper is dit geen probleem ze zijn toch steeds geladen door kastjes enz. :wink:
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi,

ik heb zelf een bus uit 1961, en die heeft ook geen remdruk begrenzer. Die zijn later pas gekomen (jaar weet ik niet exact).
Wat betreft die bussen van je remschoenen zonder excenter,
ik weet dat Citroen in de 2cv ook vanaf fabriek in sommige jaren excenterbussen heeft gemonteerd zonder excenter, rechte bussen dus.
Dit scheelde weer afsteltijd op de montagelijn, snap je?
Of dit bij de HY ook is geweest weet ik niet maar citroen kennende zou dit best kunnen....
Wat betreft het aanpassen van aansluitingen op remcilinders kan ik je melden dat ik voor mijn 2cv remcylinders heb gebruikt die oorspronkelijk voor een dunne leiding waren, en die opgetapt zijn voor de aansluiting van de dikke leiding en dit werkt totnogtoe prima. Voor de HY heb ik dit nog niet gedaan maar het principe werkt dus..

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Hallo, ik heb twee weken geleden van mijn HZ met dikke remleidingen alle remcilinders [zowel voor als achter] en alle remleidingen vervangen, als je de juiste remcilinders gebruikt [die zijn dus anders dan van de nieuwere typen] kun je gewoon de originele dikke remleidingen gebruiken [eenvoudig zelf te maken]. hou er verder ook rekening mee dat de diameter van remcilinders voor HY en HZ ook verschillen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Hartsports
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Remmen model 1954

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Echter dit roept weer nieuwe vragen op. Vooral wat is het verschil tussen een HY en een HZ? Ik ben duidelijk nog niet zo thuis in de Citroen wereld.....

Wat de excentebussen betreft, nog eens heel goed gekeken (en de boel goed schoon gemaakt) en dan zit er iets excenter in, maar twijfel toch of je hier echt iets mee afsteld.

Nu even de remcylinders ik heb achter remcylinders met een aansluiting voor een dunne leiding. Dit is volgens mij een nieuw model cylinder.
Ik wil nu deze aansluiting opboren en tappen naar de dikke leiding.

De cylinder past perfect in de grondplaat en lijkt ook goed aan te sluiten op de remschoenen. Wat is afgezien de aansluitmaat van de leiding nippel het verschil tussen een oude en nieuwe remcylinder?

Bedankt,

Peter
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

De doorsnede van de zuigers in de cilinders wijkt af, m.i. kun je beter de juiste cilinders monteren.
De HZ is de lichtere uitvoering van de HY en heeft dus de cilinders met de kleinste doorsnede.
Het kan zijn dat je achterwielen eerder blokkeren als je de verkeerde cilinders monteerd [ik weet dit echter niet zeker]
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
Hartsports
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Remmen model 1954

Hallo Geert,

Ik heb de franse papieren er even bij gepakt. Hierop staat alleen Citroen H zonder toevoeging. Carrosserie: FOURGON

Poids TC: 2170
Poids a vide: 1150

Is dit dan een HZ of een HY volgens jou? De diameter van de remzuigers is overigens 28,50 mm.

Ik zie nu dat ik jou ook geproken heb over het werkplaatshandboek.
Kan je mij de bankgegevens nog even doormailen?

Bedankt,

Peter
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Hallo Peter,

ik heb even eea opgezocht in "Le Type H van Fabien Sabatès en Wouter Jansen"

Type H poids TC 2500
Type HZ poids TC 2150 [je zou dus een HZ hebben]

wat betreft de remzuigers op mijn HZ van 1961 zitten remzuigers, achter van 19mm, op een H van 1961 zitten remzuigers van 22mm.

Beide worden aangesloten met een zogenaamde banjokoppeling op een dikke remleiding.

Al deze delen zijn nog nieuw leverbaar, informatie via de mail info@citroworld.com

Toch een heel verschil met die van 28,5mm
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
Plaats reactie