rdw-keuring
-
- HY Forum Beginner
rdw-keuring
vrijdag jl voor rdw-keuring geweest. De keuring verliep goed, maar op 1 punt niet: het chassis-nummer is slecht leesbaar en er volgt een voertuigidentificatiecontrole.
we zijn hier best zenuwachtig onder, hy en ik. Dus we hebben wat vragen:
1) wie heeft er ooit zo'n controle ondergaan met zijn/haar bus en wat kunnen we verwachten?
2) samen met de keurmeester het type-plaatje gezocht; niet gevonden! heeft dat een vaste plek? wat staat er precies op?
3) wat zijn andere mogelijkheden om een Hy te identificeren behalve via chassisnummer en/of type-plaatje? Het is overigens een HY uit 1974 volgens kentekenbewijs.
4)Kan iemand me helpen met een kopie-pagina uit het franstalige boek: "Le type H-citroen", waar mijn chassisnummer instaat=5302728
De keurmeester deed een voor ons sombere uitspraak: "indien de Hy niet te identificeren is, dan heb je een mooie plantenbak!" Dat zou jammer zijn
want we hebben er de afgelopen 2 jaar veel tijd, geld en energie ingestopt om hem weer rijdend te krijgen. Wie kan ons op weg helpen???
Mascha en Fred.
we zijn hier best zenuwachtig onder, hy en ik. Dus we hebben wat vragen:
1) wie heeft er ooit zo'n controle ondergaan met zijn/haar bus en wat kunnen we verwachten?
2) samen met de keurmeester het type-plaatje gezocht; niet gevonden! heeft dat een vaste plek? wat staat er precies op?
3) wat zijn andere mogelijkheden om een Hy te identificeren behalve via chassisnummer en/of type-plaatje? Het is overigens een HY uit 1974 volgens kentekenbewijs.
4)Kan iemand me helpen met een kopie-pagina uit het franstalige boek: "Le type H-citroen", waar mijn chassisnummer instaat=5302728
De keurmeester deed een voor ons sombere uitspraak: "indien de Hy niet te identificeren is, dan heb je een mooie plantenbak!" Dat zou jammer zijn
want we hebben er de afgelopen 2 jaar veel tijd, geld en energie ingestopt om hem weer rijdend te krijgen. Wie kan ons op weg helpen???
Mascha en Fred.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Leuke uitspraak, maar zo'n vaart zal het niet lopen. Als je chassisnummer slecht zichtbaar is, zijn er altijd methoden om het weer leesbaar te maken. Denk maar eens hoe bijvoorbeeld de technische recherche dat doet bij voertuigen waar het nummer zelfs uitgevijld is. En als dit lukt, kun je, je bij de RDW vervoegen voor een herinslag.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Super Expert
Het typeplaatje zit bij mijn in 1978 in nederland gebouwde Hy aan de
zijkant van het dashbordkastje (te zien als je de bijrijdersdeur opend).
Misschien kun je ook nog iets met motornummers als er nog het originele
blok in ligt.
In een echt extreem geval kan je in overleg met rdw-er het chassisnr
eruit slijpen zodat je 'm aan de achterkant in spiegelbeeld kan lezen.
Verder bestaat 'de identiteit' van een HY eigenlijk alleen uit het voorste
freempje waar de motor en aandrijving inhangt en het chassisnr dus instaat.
De rest van de Hy kan je er als vervangdeel afbouten
de linker Hy bevat anders nog een verrassend goed frame met een
nederlandse identiteit uit 77 in slapende toestand....
Maar zucht, je wordt er wel eens moe van.
Sterkte
Aad
zijkant van het dashbordkastje (te zien als je de bijrijdersdeur opend).
Misschien kun je ook nog iets met motornummers als er nog het originele
blok in ligt.
In een echt extreem geval kan je in overleg met rdw-er het chassisnr
eruit slijpen zodat je 'm aan de achterkant in spiegelbeeld kan lezen.
Verder bestaat 'de identiteit' van een HY eigenlijk alleen uit het voorste
De rest van de Hy kan je er als vervangdeel afbouten

de linker Hy bevat anders nog een verrassend goed frame met een
nederlandse identiteit uit 77 in slapende toestand....

Maar zucht, je wordt er wel eens moe van.
Sterkte
Aad
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Helaas moet ik je het tegendeel vertellen.Webmeistera schreef:Verder bestaat 'de identiteit' van een HY eigenlijk alleen uit het voorste
De rest van de Hy kan je er als vervangdeel afbouten![]()
De wagen moet, in geval van een identiteitsonderzoek, voor een bepaald percentage (ik ben vergeten hoeveel) origineel zijn.
BIj de RDW was bij de Dyane van een vriend van mij geconstateerd dat het motortype niet origineel was (ouder), de velgen te nieuw waren, en de kleur niet overeen kwam.
Hierop moest hij naar Beilen (kan ook Assen geweest zijn), daar kwam de RDW tesamen met de Duane gewapend met o.a. röntgen apperatuur (jaja, het mag wat kosten!) het arme beestje bekijken.
Hierbij kon niet vastgesteld worden dat het ingeslagen nummer klopte, het tegendeel kon ook niet vastgesteld worden. Het nadeel van de twijfel is het enige waarmee je naar huis kan rijden, de Dyane had een nieuwe bestemming gekregen: plantenbak.
Ondertussen is het helemaal goed gekomen en hebben wij op creatieve wijze deze Dyane "legaal" op de weg gekregen. Je kan zelf wel bedenken hoe...

Ik wil je niet bang praten met deze horror, maar als er mogelijkheden zijn om toch de identiteit aan te kunnen tonen op een andere manier, dan raad ik je aan om je hiervoor in te zetten. Denk hierbij aan oude papieren i.c.m. oude foto's van de vorige eigenaren ofzo.
Succes!!!
PS, het verschil op dit gebied tussen de verschillende RDW kantoren is enorm. Het verhaal van hierboven speelde zich af in Heerenveen. (Achteraf) bleek dat dit kantoor hierom bekend stond. Zelf ben ik voor de zekerheid maar naar Groningen gereden voor mijn GS, de sfeer was daar totaal anders!
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Je kunt het oude nummer wegplamuren en er naast een nieuwe inslaan, illegaal, maar effectief! Het is dan natuurlijk wel verstandig om naar een ander keuringsstation te gaan...
De namen Mascha en Fred doen trouwens bij mij een belletje rinkelen. Heb ik niet met jullie asperges zitten eten op de 25 jarig jubileum meeting van het citroen HY team? In dat geval is het mooi dat jullie weer een bus hebben gevonden!
Gegroet,
Lex Verkerk
De namen Mascha en Fred doen trouwens bij mij een belletje rinkelen. Heb ik niet met jullie asperges zitten eten op de 25 jarig jubileum meeting van het citroen HY team? In dat geval is het mooi dat jullie weer een bus hebben gevonden!
Gegroet,
Lex Verkerk
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Die laatste tips zou ik niet overwegen. Men is er momenteel erg scherp op en hoewel onze bussen misschien minder in trek zijn dan een Golf GTI of zo, kun je wel behoorlijk de bietenbrug opgaan. Als het oude nummer niet leesbaar is, gaat men ervan uit dat als jezelf een nummer inslaat, je de auto omgekat hebt. linke soep dus.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Geert,
Bij jouw HZ uit 1961 staat het chassisnummer op een andere plaats.
Misschien dat je hem daarom niet kan vinden?!
Hij staat, als je het rechter portier opent, binnen beneden op de boog waar het voorspatbord vastzit.
Even zoeken met de staalborstel dus!
Misschien helpt je dit.
In ieder geval veel succes.
Groeten,
Edwin.
Bij jouw HZ uit 1961 staat het chassisnummer op een andere plaats.
Misschien dat je hem daarom niet kan vinden?!
Hij staat, als je het rechter portier opent, binnen beneden op de boog waar het voorspatbord vastzit.
Even zoeken met de staalborstel dus!
Misschien helpt je dit.
In ieder geval veel succes.
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Beginner
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Ik heb bij mijn HY ook eens gekeken (hij is van nederlandse origine).
Op het nederlandse kentekenbewijs staat rechter chassisbalk vooraan.(goed leesbaar)
Op de boog aan het rechter spatbord staat hij ook ingeslagen en volgens mij is dit de plaats die in België gekeurd en gehomologeerd is.
Volgens de boeken die ik hier heb is dit ook de enige plaats die Citroën opgeeft.
Op het nederlandse kentekenbewijs staat rechter chassisbalk vooraan.(goed leesbaar)
Op de boog aan het rechter spatbord staat hij ook ingeslagen en volgens mij is dit de plaats die in België gekeurd en gehomologeerd is.
Volgens de boeken die ik hier heb is dit ook de enige plaats die Citroën opgeeft.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
-
- HY Forum Beginner
Door alle feestvreugde heen en vaderdag (mijn 2e) nog niet mijn verhaal kunnen doen. De GB-89-04 is geaccepteerd voor de 'VIN Lichte MTVTG'. Het kwam er eigenlijk op neer dat de keurmeester voor ons in de toekomst problemen wou voorkomen met het onleesbare chassisno. bij een APK. Dus hebben we nu een heel mooi nieuw chassisno op een andere plek. Ik moet toegeven dat ik menig slapeloos nachtje heb gehad voor de eindbestemming 'plantenbak'. Ook door alle wilde verhalen over keurmeesters en RDW. Tja, ze zijn telefonisch slecht bereikbaar. Tja, er is wachttyd. Tja, er zijn mierenn....... Mijn algemene ervaring is dat ze coulant te werk gaan. De keurmeester heeft zelfs mijn koplampen gesteld.En ik merkte ook een bepaald plezier om een 32 jarige auto te keuren. Datzelfde plezier merk ik ook bij de wegenwacht als ze bij onze 2CV belanden. Vrijdag overigens met een lege tank, omdat ik in mijn euforie de benzinemeter uit het oog verloor. Ter afsluiting: als U in de toekomst een blauw/groen of groen/blauw HY neusje ziet naderen, dan kunnen wij dat zijn. Als daarbij de rest van de Hy op een houten schuurtje uit een /Uw tuin lijkt, dan is Uw voertuigidentificatie correct. Tot ziens en route of op een meeting, Mascha en Fred.
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Hoi Mascha en Fred,
Dat is bijzonder goed nieuws! Je hebt de juiste keurmeester getroffen, net als ik met mijn GS. Bij de herkeuring waren er een aantal zaken die nog nagekeren moesten worden. De remwerking achter was op het randje, nou ja, eigenlijk er net overheen.
De keurmeester keek mij aan en zette met enlach op zijn gezicht een krulletje op papier. Tegelijkertijd zei hij "En nu er voor zorgen dat ie niet weg roest hé!"
Veel plezier met jullie HY!
Dat is bijzonder goed nieuws! Je hebt de juiste keurmeester getroffen, net als ik met mijn GS. Bij de herkeuring waren er een aantal zaken die nog nagekeren moesten worden. De remwerking achter was op het randje, nou ja, eigenlijk er net overheen.
De keurmeester keek mij aan en zette met enlach op zijn gezicht een krulletje op papier. Tegelijkertijd zei hij "En nu er voor zorgen dat ie niet weg roest hé!"

Veel plezier met jullie HY!