wij gaan (weer) een hy kopen, ik heb ervaring met een paardenwagen uit de jaren '70, was 2 jaar lang m'n dagelijks vervoer, dus deze types ken ik. nu kunnen we er eentje kopen uit 1949, wellicht 1 van de oudste welke nog rijdt. betekent ook de traction avant motor, oud type versnellingsbak, andere voorwielophanging, kleinere trommelremmen enzovoorts.
graag hoor ik van jullie of deze oude techniek, mits onderhouden, betrouwbaar is of dat het na elke paar honderd kilometer dagenlang sleutelen wordt.
het jaartal spreekt mij bijzonder aan, ook het feit dat hij in 1950 al is omgebouwd naar camper, maar sleutelprojecten heb ik genoeg (een eend en een ak400 in restauratie)
hy uit '49 (!), ja of nee
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ik kan me deze vraag goed voorstellen,
Voordeel: je heb dan een zeer unieke auto,die zeker bekijks zal trekken.
Nadeel: Een HY is heel iets anders dan de eenden,zeker wat sleutelen
betreft,hoe kom je ooit aan versleten onderdelen,en die mag je
na al die jaren best verwachten.Ik ben er nl. bang voor dat er iets
kapot kan gaan,waar je misschien nooit meer aan kan komen
Voordeel: je heb dan een zeer unieke auto,die zeker bekijks zal trekken.
Nadeel: Een HY is heel iets anders dan de eenden,zeker wat sleutelen
betreft,hoe kom je ooit aan versleten onderdelen,en die mag je
na al die jaren best verwachten.Ik ben er nl. bang voor dat er iets
kapot kan gaan,waar je misschien nooit meer aan kan komen
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Valt toch wel mee met onderdelen? De handel in Traction onderdelen is levendiger dan in HY onderdelen (als ik zo CitroMobile zag).
Een '49er is in Nederland wel uniek te noemen volgens mij.
Met het originele interieur is deze zo te restaureren (indien nodig) dat hij een aardige taxatiewaarde kan vertegenwoordigen.
Ik weet alleen niet of het een verstandige keus is om ook echt als camper te gebruiken... hij is er uiteraard voor gemaakt, maar zo oud?
Een '49er is in Nederland wel uniek te noemen volgens mij.
Met het originele interieur is deze zo te restaureren (indien nodig) dat hij een aardige taxatiewaarde kan vertegenwoordigen.
Ik weet alleen niet of het een verstandige keus is om ook echt als camper te gebruiken... hij is er uiteraard voor gemaakt, maar zo oud?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald