Trilling in stuur
Trilling in stuur
Hallo HY vrienden en vriendinnen,
Ik heb in mijn bus last van een trilling in het stuur,
het stuurwiel staat niet stil en heeft de neiging om heen en weer te jutteren.
Dit is niet alleen een beetje irritant, maar is misschien ook onveilig?!
Ik weet namelijk niet waar het aan ligt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er een probleem met uitlijning, banden, aandrijfassen, speling op stuurkogels of iets dergelijks?
Groeten,
Edwin.
Ik heb in mijn bus last van een trilling in het stuur,
het stuurwiel staat niet stil en heeft de neiging om heen en weer te jutteren.
Dit is niet alleen een beetje irritant, maar is misschien ook onveilig?!
Ik weet namelijk niet waar het aan ligt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er een probleem met uitlijning, banden, aandrijfassen, speling op stuurkogels of iets dergelijks?
Groeten,
Edwin.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Hoi Edwin,
Lastig om zo te zeggen, is het ineens ontstaan? Snelheidsafhankelijk?
Kan inderdaad van alles zijn, onbalans lijkt me waarschijnlijk, uitlijning minder, tenzij je bijvoorbeeld een stoepje hebt meegepakt.
Onbalans treedt meestal op wat hogere snelheden op.
Uitlijning uit zich meestal door scheeftrekken.
Speling op de stuurkogels is meestal gevolg slijtage dus zou de klacht langzaam erger moeten worden en geleidelijk zijn ontstaan.
Onbalans op alle snelheden lijkt me in de aandrijving te kunnen zitten, bijv de aandrijfassen.
Andere optie is de banden. Heeft de HY lang stilgestaan op één plaats? Of een noodremactie gehad? Dan kan een plat kantje aan de/ een band de onbalans wellicht verklaren. Zou je ook bij elke snelheid moeten voelen.
Kortom, even wat testen om betere diagnose te kunnen stellen!
Gr CitrofielNL
Lastig om zo te zeggen, is het ineens ontstaan? Snelheidsafhankelijk?
Kan inderdaad van alles zijn, onbalans lijkt me waarschijnlijk, uitlijning minder, tenzij je bijvoorbeeld een stoepje hebt meegepakt.
Onbalans treedt meestal op wat hogere snelheden op.
Uitlijning uit zich meestal door scheeftrekken.
Speling op de stuurkogels is meestal gevolg slijtage dus zou de klacht langzaam erger moeten worden en geleidelijk zijn ontstaan.
Onbalans op alle snelheden lijkt me in de aandrijving te kunnen zitten, bijv de aandrijfassen.
Andere optie is de banden. Heeft de HY lang stilgestaan op één plaats? Of een noodremactie gehad? Dan kan een plat kantje aan de/ een band de onbalans wellicht verklaren. Zou je ook bij elke snelheid moeten voelen.
Kortom, even wat testen om betere diagnose te kunnen stellen!
Gr CitrofielNL
Hoi,
De banden lijken inderdaad wat on-rond te zijn.
Ik rijdt er dan ook niet elke dag mee.
Daarnaast heb ik gezien dat er geen loodjes op de velg zitten.
De banden zijn dus niet gebalanceerd.
Nou zijn de snelheden die bereikt worden niet extreem,
zou dit toch het probleem kunnen zijn?
In mijn eend heb ik nooit banden laten balanceren en nooit last gehad...
Ik heb geen voelbare speling op de stuurkogels kunnen voelen.
1 aandrijfas heeft wel ietwat speling op de tripoide (bak zijde dus)
Eerst maar eens banden laten balanceren?
Kan dat bij iedere garage i.v.m. de wielmaat?
Doei,
Edwin.
De banden lijken inderdaad wat on-rond te zijn.
Ik rijdt er dan ook niet elke dag mee.
Daarnaast heb ik gezien dat er geen loodjes op de velg zitten.
De banden zijn dus niet gebalanceerd.
Nou zijn de snelheden die bereikt worden niet extreem,
zou dit toch het probleem kunnen zijn?
In mijn eend heb ik nooit banden laten balanceren en nooit last gehad...
Ik heb geen voelbare speling op de stuurkogels kunnen voelen.
1 aandrijfas heeft wel ietwat speling op de tripoide (bak zijde dus)
Eerst maar eens banden laten balanceren?
Kan dat bij iedere garage i.v.m. de wielmaat?
Doei,
Edwin.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Lijkt me toch eerder aan de banden te liggen. De mijne heeft het ook een beetje, maar eigenlijk alleen voelbaar bij lage snelheden. Balanceren heeft m.i. niet echt effect op die zware velgen bij de snelheden die je met je bus rijdt. Maar ach, het zal je de kop niet kosten het is het proberen waard.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Er zijn bedrijven waar ze de wielen "spinnen". Dit is balanceren zonder de wielen te demonteren. Dan neutraliseer je dus ook de eventuele onbalans die niets met velgen en/of banden te maken heeft. Je moet daarna wel altijd de velgen na demontage weer in dezelfde stand terugzetten. Bij mij ging in de linker-voorvelg ongeveer 80 gram lood, maar ik was wel verlost van een trillend stuur. Groet, JOHN.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Een goede mogelijkheid is dat je rem licht aanloopt, dat voelt ook als een trilling of als schokje in het stuur. Als ie erg licht aanloopt trekt hij ook niet opzij namelijk. Ik heb het daarstraks weer mee gemaakt, vandaar 
Zet 'm eens goed remmend neer, krik 'm op en kijk of je 't wiel kan ronddraaien. Of even de remmen navoelen na veel rijden met weinig remmen, als ze dan als nog warm zijn dan klopt daar iets niet. Iig kan het geen kwaad dat te controleren, ik mocht daarstraks m'n ANWB lidmaatschap eens gebruiken namelijk!

Zet 'm eens goed remmend neer, krik 'm op en kijk of je 't wiel kan ronddraaien. Of even de remmen navoelen na veel rijden met weinig remmen, als ze dan als nog warm zijn dan klopt daar iets niet. Iig kan het geen kwaad dat te controleren, ik mocht daarstraks m'n ANWB lidmaatschap eens gebruiken namelijk!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer: