Uitlaatsysteem sterk genoeg voor een AirJack?

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Uitlaatsysteem sterk genoeg voor een AirJack?

Bericht door LEiPiE »

Ben gefrustreerd op het gebied van kriks... m'n eigen is getordeerd omdat MurpHY besloot met drie wielen op de grond toch een stukje te gaan rijden.
Eentje die hoger komt dan 35cm is meteen flink duur (2e hands zelfs) en met zo'n krik heb je het probleem dat de krik er onder door moet kunnen rijden omdat anders de schotel over het op te krikken onderdeel schuurt. Een potkrik heb ik nog niet boven de 30cm gezien. Fijnste is natuurlijk een brug, omhoog, assteunen er onder, brug weer omlaag (maar ja, die luxe heeft niet iedereen, laat staan onderweg ;)).
Nu ben ik bij de Conrad zo'n luchtkussen tegengekomen dat op je uitlaat wordt opgeblazen. Nu ben ik benieuwd: kan ons uitlaatsysteem dat aan?

Het is in ieder geval een goede manier om te kijken of je uitlaat luchtdicht is dan.

Gaat dus om zo'n ding:
Afbeelding
(max 3 ton, max 60cm)

Oh ja: druk moet schijnbaar een 0,5bar zijn, dat moet toch wel lukken. En anders een compressortje misschien.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op di mei 02, 2006 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

hoe werkt zoiets dan? snap niet echt wat je nou bedoelt
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Daan schreef:hoe werkt zoiets dan? snap niet echt wat je nou bedoelt
't is een geniaal systeem eigenlijk: een hele sterke kubusachtige ballon, daaraan een slang met een ventiel en het uiteinde schuif je over je uitlaat. Door de uitlaatgassen vult de ballon zich en krikt zo je wagen op.
De voordelen zijn legio: geen vlakke of harde ondergrond nodig (wordt bij jeeps nog wel eens gebruikt in de modder of zand), je hoeft zelf niks te doen en 't is klein en licht. Op zich is zo'n ding niet bedoeld voor garage werk, maar het lijkt mij ideaal om de voorkant van m'n bus er mee op te tillen en er dan vervolgens twee assteunen onder te zetten en dan de ballon weer leeg te laten lopen. Op dit moment rommel ik (gevaarlijk) met blokken hout waar dan weer een conventionele krik op moet staan omdat die niet hoog genoeg komt om een HY uit z'n vering te tillen :)
voor een uitleg, zie deze website
(staat daar voor 123 euro, Conrad heeft ze voor 49.95)
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

bedankt voor de uitleg :!:

eerste keer dat ik dit zie, hij stopt zeker automatisch dan als hij op goede druk is?

lijkt mij geen probleem dan, het uitlaat systeem is toch niet veel anders als elke andere auto lijkt me
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Ik heb ooit voor 25 euro een 1,5 ton garagekrik op wieltjes + 2 assteunen gekocht bij Kijkshop, Regelmatig zie ik nog soortgelijke aanbiedingen bij kijkshop, gamma, praxis, karwei, halfords etc. (soms zelfs met zo'n karretje om op te liggen). Hij komt hooggenoeg om de wielen van de grond te krijgen, en is sterk genoeg om de hele voorkant ineens op te tillen (krikpunt; balk onder versnellingsbak) de assteunen zorgen ervoor dat je veilig kunt werken. terwijl beide wielen van de grond zijn. Wel altijd wielen die op de grond staan blokkeren door een balkje oid voor en achter het wiel te zetten

Het probleem van zo'n airjack is dat hij alleen werkt als je motor het doet..........en dat de kans dat hij in de weg zit als je aan het klussen bent behoorlijk groot is en dat als je ondergrond niet helemaal horizontaal is gaat hij wegrollen.
HY '76
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Yep, das het grote nadeel. Alleen krikken als de motor werkt. Soms moet je erbij als ie het niet doet en dan houdt het op. Een "gewone" hydraulische krik in de grote uitvoering heb je overigens al veel goedkoper. Dan heb je er een set assteunen bij zelfs. Zonder reclame te willen maken, maar kijk eens op http://www.rustbuster.nl og http://www.erenka.nl dan heb je een idee van de prijzen. Je kunt natuurlijk ook gewoon bij een Brezan of zo binnenwandelen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nouja, kan dus ook met een compressortje (niet dat ik die heb, maar da's niet zo'n probleem).
Waar ik vooral mee zit is om 't punt onder de versnellingsbak te gebruiken je er allereerst onder moet komen uiteraard en dan in die positie de krik gebruiken. Ik heb zelf al zo'n setje (2t krik tot 35cm, 2 assteunen, 'garage-in-a-box' van de Makro), maar je hebt
1) amper ruimte om de hefboom te bewegen (je kunt niet de maximale slag maken) en
2) je kunt maar weinig druk erop uit oefenen omdat je liggend die hefboom naar beneden moet krijgen (en zo gauw het gewicht enigzins los komt van de grond wordt het erg zwaar).
Mijne heeft een hefboom van 50cm, die komt dus niet onder de bus vandaan, maar verlengen kan ook niet echt omdat er nu eenmaal een hele bus boven zit :)
Dat los je met geen enkele krik op, vraag me dus af hoe jullie dat dan doen?
Sowieso hou ik persoonlijk niet zo van die kriks waar bij de schotel dus schuin omhoog gaat, je moet zo'n goede ondergrond hebben wil de krik er netjes onderdoor rijden tenslotte.
Rustbuster ken ik al wel (ben er nog niet geweest, maar ja alles ligt van af hier ook uit de buurt ;)), lijkt me ook niet eens reclame, meer net zo'n noodzaak als de ANWB ;). Die krik van 90 euro is wel interessant idd, al is dat dus nog steeds zo'n schuin-omhoog ding.
Misschien dat ik er zaterdag langs ga (Citromobile :))
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Klopt, het is behoorlijk klootviolen om zeker het eerste stukje de bus omhoog te krijgen als je de balk onder de versnellingsbak gebruikt. Hoe hoger je komt hoe meer ruimte je krijgt. het is erk makkelijk om de hefboom te vervangen door een eigenbouw buis (verwarmingspijp ofzo) zodat je slag wat knokkelvriendelijker is. Met een langere buis?pijp wordt het ook een beetje lichter (archimedes)

airjack met assteunen en dan airjack weer leeg laten lopen kan natuurlijk ook.

Tot morgen.

Stef
HY '76
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Stef schreef:Met een langere buis?pijp wordt het ook een beetje lichter (archimedes)
Vooral als je hem onder water houdt ;)

Ree
Plaats reactie