Bevestiging accu bij APK
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Bevestiging accu bij APK
In de tekst van Gerard Maas over APK-eisen staat o.a. dat de accu niet mag kunnen bewegen en dus goed vast moet zitten. Dit betekent ook dat de accu, als de auto ondersteboven ligt, niet weg mag kunnen schuiven.
Dus moest ik voor de APK met hoekijzers aan de slag om de accu's ook aan de bovenzijde te borgen. Misschien weten, net als ik dus, sommige leden dit niet.
Dus moest ik voor de APK met hoekijzers aan de slag om de accu's ook aan de bovenzijde te borgen. Misschien weten, net als ik dus, sommige leden dit niet.
Laatst gewijzigd door John op ma feb 16, 2009 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Maar met/door die vloerplaat kan wel kortsluiting ontstaan en dat wil je er niet bij hebben als je toch al ondersteboven ligt.
Natuurlijk is de orginele riem ook goed, maar die ontbrak bij mij.
Natuurlijk is de orginele riem ook goed, maar die ontbrak bij mij.
Laatst gewijzigd door John op ma feb 16, 2009 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
accu probleem
Als het (nog) goed is, is het deel bodemplaat wat boven de accu zit aan de binnenkant vooren van een dikke rubberlaag.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Dan is er bij mij in ieder geval niets goed 
1. onbeschermde polen
2. geen rubber onderaan de vloerplaat
3. slechts een halve riem (voornamelijk nuttig om de accu op te hijsen)
4. geen balk over de accu heen
Maar goed, ik neem vooral aan dat die regel er in zat vanwege het accuzuur. Volgens mij heb ik een sealed accu, ofwel lekvrij.
Daarnaast zit er een spanklem geintegreerd in de bak waar de accu in geplaatst is, die houdt de accu ook al flink vast (zo'n klem zoals ook op een spring-bakvorm zit zeg maar)

1. onbeschermde polen
2. geen rubber onderaan de vloerplaat
3. slechts een halve riem (voornamelijk nuttig om de accu op te hijsen)
4. geen balk over de accu heen
Maar goed, ik neem vooral aan dat die regel er in zat vanwege het accuzuur. Volgens mij heb ik een sealed accu, ofwel lekvrij.
Daarnaast zit er een spanklem geintegreerd in de bak waar de accu in geplaatst is, die houdt de accu ook al flink vast (zo'n klem zoals ook op een spring-bakvorm zit zeg maar)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re:
Bij mij hetzelfde....Stef schreef:In de mijne zit een eende-accu, piepklein, 36 ah en spotgoedkoop. Ik heb de accubak opgevuld met houten plankjes rondom zodat de accu een beetje klem zit, en zo is ie al weer 2 x goedgekeurd. Volgens mij hebben ze het niet eens gecontroleerd.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Bij mij hebben ze er een blok purschuim (zo'n stuk dat je wel eens in een doos vindt als opvulling) opgelegd zodat ie ook in de hoogte klem zit. Afgelopen APK hebben ze vonden ze 't wel best (moest de accu wel laten zien
)

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Nog even voor de duidelijkheid Ewald. Dat een accu goed bevestigd moet zijn heeft niet zozeer met het zuur te maken, maar meer met brandgevaar door kortsluiting. Je wil niet weten wat er gebeurd als je een 12v accu doorverbind. Hij brandt gegarandeerd af hoor.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Heb dit een paar jaar geleden ook ondervonden; Pino was al goedgekeurd, kwam er een steekproef. Die RDW-meneer wees er dus ook op dat een bus op zijn kop wel een goed vastzittende accu moet hebben. Omdat het formaat van de accu iets kleiner was dan de accubak had ik dat opgelost met een blokje hout, klemt ook, maar dat was dus niet voldoende. De monteurs hebben toen snel een stripje gebogen, 1 zijde om de klem, de andere kant met een dikke lompe zelftapper in een maagedelijk stuk Pino (au!), was ik wel 40 euro duurder uit maar al weer blij dat ie weer goedgekeurd was. Nu dus bij accuwissel wel even weer die zelftapper uitdraaien, maar kan nu wel veilig op de kop gaan!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Wist - uit eerdere berichten over dit fenomeen - dat de accu inderdaad moet worden "geborgd" aan de carrosserie teneinde etc. etc ... zie eerdere "ramp-scenario's".
Edoch: heb zelf de accu los in de bak (waarbij overigens de accu nèt past) maar heb daar nog nooit problemen mee gehad bij APK-keuringen. Overigens heb ik alle vloerplaten aan de onderzijde voorzien van "onbrandbaar" geluidwerend "eierdoppen-schuimrubber" (Formido, Gamma etc. etc.) dus - mócht m'n bus het in haar bolle hoofd halen eens op haar rug te gaan liggen - raken de accupolen nòg geen metalen delen - en kunnen dus geen kortsluiting veroorzaken ...
Daarnaast: een flink pak schuimrubber tussen accu en vloerplaten voorkomen dat de accu ooit ik aanraking komt met de carrosserie ... én dat 'ie stevig op z'n plaats blijft ...
Het enige nadeel (zoals ik zelf heb ondervonden): muizen vinden het heerlijk om op zo'n droog plekje een nestje te bouwen ... regelmatig "uit-muizen" is dan géén overbodige luxe !
Edoch: heb zelf de accu los in de bak (waarbij overigens de accu nèt past) maar heb daar nog nooit problemen mee gehad bij APK-keuringen. Overigens heb ik alle vloerplaten aan de onderzijde voorzien van "onbrandbaar" geluidwerend "eierdoppen-schuimrubber" (Formido, Gamma etc. etc.) dus - mócht m'n bus het in haar bolle hoofd halen eens op haar rug te gaan liggen - raken de accupolen nòg geen metalen delen - en kunnen dus geen kortsluiting veroorzaken ...
Daarnaast: een flink pak schuimrubber tussen accu en vloerplaten voorkomen dat de accu ooit ik aanraking komt met de carrosserie ... én dat 'ie stevig op z'n plaats blijft ...
Het enige nadeel (zoals ik zelf heb ondervonden): muizen vinden het heerlijk om op zo'n droog plekje een nestje te bouwen ... regelmatig "uit-muizen" is dan géén overbodige luxe !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Je kan er beter gewoon rubber tegenaan doen thv de accu. Schuimrubber kan niet zo best tegen zuur (als er bijv. resten aan je accu zitten en kan toch dusdanig indeuken bij een aanrijding, dat er toch nog contact ontstaat tussen polen en plaatwerk. Verder houdt schuimrubber eventueel vocht vast, wat dan weer nadeling is voor je plaatwerk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bevestiging accu bij APK
Klopt .... maar ik heb juist de rubber platen, welke aan (de onderzijde van) de vloerdelen van mijn bus zaten vastgelijmd, er van afgehaald omdat tussen het rubber en de platen het vocht zich ophoopte ... en dientengevolge voor roestgaten zorgde ...
Onderzijde vloerplaten blank gemaakt, hamerslaglak er op en eierdoppen-schuimrubber er tegenaan gelijmd. Uiteindelijk kan het vocht daar beter uit verdampen dan tussen rubber en staalplaat uit ... maar: 't is maar nèt waar je voorkeur naar uit gaat. Roesten doet het uiteindelijk tóch !
Heb overigens het effect van accuzuur op dat schuimrubber uitgeprobeerd: doet dus nix ...
Ben het er wél mee eens dat een plaat rubber boven op de accu in ieder geval elk contact met enig plaatwerk voorkomt !
Onderzijde vloerplaten blank gemaakt, hamerslaglak er op en eierdoppen-schuimrubber er tegenaan gelijmd. Uiteindelijk kan het vocht daar beter uit verdampen dan tussen rubber en staalplaat uit ... maar: 't is maar nèt waar je voorkeur naar uit gaat. Roesten doet het uiteindelijk tóch !
Heb overigens het effect van accuzuur op dat schuimrubber uitgeprobeerd: doet dus nix ...
Ben het er wél mee eens dat een plaat rubber boven op de accu in ieder geval elk contact met enig plaatwerk voorkomt !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)