kopakking troubels

Moderators: LEiPiE, Le Camion

roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

kopakking troubels

Bericht door roanta »

korte uitleg ;-)

gekocht , 20 jaar stilgestaan , perfect strten perfect ingereden op benzine 1000 km dan op lpg , na 6000 km kopakking stuk , de eerste origineele die ertussen zat .
Nieuwe koppakking en laten vlakken met afdichttest , geen enkel foutje.
terug 1000 km op benzine nadien terug op lpg totaal wer 4000 km en stuk .

Ik heb water bij de olie , motor start prima ( altijd gedaan ) , kleppen in perfecte staat , cylinders om van te dromen spiegels zonder stootrand .

Wat mag hier dan wel de oorzaak van zijn ???

Aantrekking bouten

1 X 3 kg koud
2 X 6 kg koud
een half uur tot een uurlaten staan en terug 6 kg aantrekken , de middenste ga je een halve toer zeker verder kunnen trekken op 6 kg
motor water erop olie en starten maar en rijden , na 500 a 600 km terug aantrekken warm met 6 kg , bouten een halve slag losen driekt terug aantrekken op 6 kg , nacontrole ook op 6 kg .

koppakking zeer proper ertussen gelegd , kop laten vlakken en prober gemaakt met wasbenzine , en idem blok ( gietijzer ) .

ik ben zeker niet onervaren in dit werk ( bij mijn DS ook gedaan en van de eerste keer perfect , 2.3 motor )

Heb ik iets fout gedaan ?
ik rij nooit harder dan 90 km a 95 km per uur .
toeren nooit boven de 4000 tr/ m tijdens het schakellen ( elektronische tr teller )
temperatuur ( in de winter met kap dicht ) +/- 56 graden extern gemeten aan de uitgang van de kop naar de pomp , daar tusse in kan je een sensor plaatsen tegen het gietijzere huis.
in de zomer +/- 80 graden .
olie steedsop peil , en water geen enkel verlies tijdens die goed was .
radiator dop op de radiator ( radiator nieuw , pomp nieuw rubbers nieuw enz ) .

ik rij naar st hertogenbosch en terug ( mol ) belgie , en na 170 km aan een stoplicht vertek ik en 3 poten .
Bougie was stuk en kabel van de bogie inwendig 2 cm weggefikt (koolstofkabel ).
Ik vervang de bougie's na een 15 km verder te rijden ( reserve bougie's ) lichte verbetering maar motor wiggeld wat ( 3 poten dus ) bij hoger toerental gaat het wat beter .

Dag nadien nieuwe bougie's , zelfde geen verbetering .
Ik kijk de bougie's en kabel na , cilinder 3 een heel klein beetje zwart niet de moeite heeft die steeds een beetje gehad niet over wakker liggen de rest van de bougie's zeer mooi .

delco eraf , wat zie ik een heel klein maar ook zeer kelin belletje van de bakelit naast een geelkoperstift van de delco , en ik meet 1 kabel niks , kabel opengesenden en ja 2 cm weggefikt inwendig was niet te zien anders .

Dag nadien maakt ik volle kabels in roodkoper kern en lange CX bescherm rubbers over de bougie's idem aan delco kant en nieuwe delco en nieuwe verdeler .

Zelfde resultaat geen verbetering .

Ik kijk de kleppen na 0,20 mm , en 0,25 mm . staan prima niks abnormaal mee .

dag nadien weer , kijk ik naar de oliedop en het oliepeil een lchte wit beige smurrie met heldere olie .

Lap weer de kopping erdoor ....... .

Wat is de oorzaak ??
Scheef getrokken gietijzere blok zegt de een , waar ervaren techniekers van zeggen kan niet bij een HY .

Termostaat probleem ?radiator wordt warm en koeld enfi warm ook niet echt he met winterweer boven de 60 graden krijg ik hem niet ( extern gemeten achter pomphuis tegen de gietijzere wand )
Met kap dicht als het buiten 0 graden is .

Afsluitdop probleem ?? 50 kPa RO1gegevens die erop staan zijn deze juist ?

aja en alle spoelkanalen zijn open hoor , bij zowel spruitstuk van carburator en kop zelf ( alle plaatjes eraf gehad en gekuisd was trouwens zeer proper ) .

slechte koppakking geweest ? was nieuw en kwam uit het magezijn van Lecamion ( ben ik lid van ;-) )

toeval of een oorzaak ben benieuwd naar reaktie's van ervaren mensen .

Groetjes Jeroen
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY 78

Bericht door roanta »

oef ,

zojuist iemand van 58 jaar gebeld een citroen technieker en die zei onmiddelijk gooi de termostaat eruit en probleem is weg.

Waarom eruit ?

Wel op lpg maakt die meer temperatuur en daar je een goede koeling hebt krijgt de cylinder nr 4 en 3 een zodanigge klap van koeling dat het krimp en uitzettings proces ernstig wordt verstoord en het hier om 3 verschillende materiaalen gaat het risico erg groot is steeds dat er een lek onstaat , logische verklaring vind ik dat .

Daarboven dien bij traction avant met gietijzeren kop en blok is het algemeen geweten dat wie op LPG rijd zonder thermostaat rijd .

uiteraard ga ik ook compressie meten voor die uit elkaar gaat .

Misschien zijn er nog die dit kunnen bevestiggen ? graag reaktie's dan .

Groet Jeroen
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Water in de olie kan ook heel goed van een cilindervoetpakking komen.

Dit heb ik zelf ook gehad en opgelost met zo'n radiateur lekstop goedje
met goed resultaat.
(met de carterpan eraf kon je de druppels zo vanonder cilinder 3 zien vallen)

Witte smurrie onder de vuldop (mayonaise) geef aan dat de motor
niet warm genoeg wordt om het water uit de olie te verdampen.
Dit gebeurd namelijk pas goed bij een olietemp van 80° of hoger.

Aad
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY78

Bericht door roanta »

Wel ,

Ik heb beslisd dat ik de motr eruit neem , reden 1 ; omdat ik toch de dichting van de boite moet herstellen , reden 2 ; zo kan ik de koppeling eens inspecteren in welke staat deze bevind , reden 3 ; dan gaan ineens de bussen eruit en krijgen deze ook een nieuwe pakking .
Zo ben ik zeker met wat ik ga verder rijden dan.
Als dat 20 jaar heeft stilgestaan en nu de motor zich terug aan het zetten is lijkt het me ook logisch dat deze pakking tussen de bussen en de blok ook hun beste tijd gehad hebben , zo kan weer een nieuwe koppakking ertussen steken maar heb geen garantie dat het probleem voorbij is , en dat het wel degelijk de pakking tussen de bussen en de blak zou zijn.
Dus daar trek ik een 14 dagen werk voor uit rustig aan en zeer alert en zorgvuldig tewerk gaan , zoals Lepie het al gedaan heeft , ineens de staat van de segmenten bekijken en zonodig ook vernieuwen , ik heb er het materiaal voor en alle plaats voor dus waarom niet .
De bus heeft een heel aardigge waarde en is zeer goed gerestaureerd , nou dan de rest ook maar ;-)
Alleen vraag ik me nu af of Lepie echte koffie filters ervoor heeft gebruikt ???? , OF was dit woord humor ?
Ik wil zekerheid , dus kan je het beter prefect doen dan zitten gissen en gokken en onodig tijd zitten te verspelen .
Ook zou het kunnen door dat ik de kop eraf gehad heb om een nieuwe koppakking te steken de bussen even geen volle druk meer hebben en zo water erin kan komen waar het niet moet onderaan van de bussen ( zeer minimaal ) , maaar het kan ook dat de bussen onderstussen te laag gezakt zijn door dat de motor zich gezet heeft en zo kan ik steeds nieuw koppakkingen blijven steken want dan is die voor even weer dicht en heb je op den duur toch weer problemen .

Dus ik ben op zoek naar de werkelijke maat , namelijk hoeveel micro mm de bussen boven de gietijzere blok mogen uitsteken .
Als iemand hier de werkelijke effectieve gegevens van heeft graag had ik deze gehad , ook de aantrekvolgoorde van de kop , en ook de aantrekspanning van de zuigerstangen ( rond de krukas ).
Daar ik deze moet demonteren en terug monteren.

Groet Jeroen :)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: koppakking HY78

Bericht door LEiPiE »

roanta schreef: Alleen vraag ik me nu af of Lepie echte koffie filters ervoor heeft gebruikt ???? , OF was dit woord humor ?
Dat was humor :D
Het zijn originele pakkingen, maar ik vond ze nogal op koffiefilters lijken. Helaas pasten ze bij mij dus niet goed. Misschien dat ik iets verkeerd heb gedaan, alleen weet ik dus niet wat. Er zit bij mij echter een redelijke laag vloeibare pakking bij, dus ik verwacht daar niet zo snel problemen.
Als iemand hier de werkelijke effectieve gegevens van heeft graag had ik deze gehad , ook de aantrekvolgoorde van de kop , en ook de aantrekspanning van de zuigerstangen ( rond de krukas ).
Daar ik deze moet demonteren en terug monteren.
Ik zal de gegevens die ik heb even in 't Documentatie subforum zetten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY78

Bericht door roanta »

Lepie ,

lol van de koffieprut filters :p .
Maar welke vloeibare pakking heb jij gebruikt ?
En heb je ook iets tussen de koppakking gesmeerd? lijnolie schijnt goed te zijn.
En heb je gemeten hoeveel Micro mm je bussen hoger steken dan de blok zelf ?
Of wist je hoeveel het moest zijn ,

Want deze gegevens zoek ik nog , want onbelangrijk is dat niet , een kwestie van referentie .

Waar heb je de cilynderbuspakkingen besteld ?

Groet Jeroen :-)

En zo blijven we bezig leuk en effecient bezig ! ;-)

Je mag me de gegevens eventueel mailen ook naar Jeroen.Suls@pandora.be :-)
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY 78

Bericht door roanta »

Leipie ,

Hartelijk dank voor de info ! ;-)
Maar kan je me nog even vertellen welke vloeibare pakking je hebt gebruikt ?

Groet Jeroen
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: koppakking HY78

Bericht door LEiPiE »

roanta schreef:Maar welke vloeibare pakking heb jij gebruikt ?
Merk weet ik zo niet, maar 't is een vrij standaard blikken potje met een kwastje aan 't deksel, gehaald voor een paar euro bij Auto 't Oosten. 't spul zelf is kleverig bruin :)
Is dus een kwestie van bij een automaterialenzaak even vragen naar een vloeibare pakking en er bij vertellen waar 't voor is. Er schijnen er verschillende te zijn, voornamelijk het verschil water- en olieafdichting... bij ons gaat het voornamelijk om waterafdichting voor zover ik weet.
En heb je ook iets tussen de koppakking gesmeerd? lijnolie schijnt goed te zijn.
Nee, dat werd mij ten zeerste afgeraden, dat moet altijd 'droog' gedaan worden - al heb ik nog niet begrepen waarom. Ik heb echter het idee dat je met de krachten waarmee je alles vast zet je de koppakking wel zo vervormd dat hij elke hoekje en gaatje opvult :D
En heb je gemeten hoeveel Micro mm je bussen hoger steken dan de blok zelf ? Of wist je hoeveel het moest zijn.
Geen van beiden... ik 't vond op 't oog en gevoel wel goed zitten en wederom het idee dat die kopbouten allerlei onregelmatigheden wel opvangen doordat ze de koppakking flink fijnpersen :D
Waar heb je de cilynderbuspakkingen besteld ?
Bij Geert (Citroheeze op 't forum, website is http://www.citroworld.com staat alleen nog niet zoveel producten op de website, dus mailtje sturen is 't handigst :)) samen met alle andere pakkingen en de cilinders zelf (en eigenlijk alle onderdelen tot nu toe).
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY 78

Bericht door roanta »

Leipie ,

Oke dat wat betrefd de vloeibare pakking is het de ( oude hermeticksoort ) kleverig spul met een :p geurtje , ik ken het .

Tja wat betrefd de lijnolie ga ik ook niet doen daar ik geen enkel oneffenheid heb . heb ik ervoor ook niet gedaan gewoon droog.

Dan de hoogte van de cilinderbussen uitstekend boven de cilinderblok , nou dat had ik gewoon graag geweten ter referentie als ik de kop eraf neem , meestal zitten die een tikkeltje hoger ( en dan spreek ik van 0,1 tiende mm ) .

Maar daar ga ik even de club voor lastig vallen :p in de boeken staat dit steeds vermeld en ook de druk van de radiator dop is niet onbelangrijk die is bij mij 50 kPa RO1 ( 0,500 gram / halve Kg dus ) .

En ja dan weet ik verder wel ,om het andere te vinden van onderdelen .

Volgende week gaat de motor eruit ;-) .
120 KG ??
Ik heb namelijk nog een orthopedische hefbrug staan, elektrisch bediend, die makkelijk 150 KG kan heffen ( heeft gediend om mensen uit hun bed te tillen op hun oude dag ;-) ) dus deze HY78 zal ik ook eens uit zijn bed tillen ermee :p lol .
Lijkt er zelfs bijna voor gemaakt te zijn op wieltjes er netjes uitrijden oooh wat makkelijk :-) enfi hoop ik dan .

Groet Jeroen http://www.jeroensuls.be
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking troubels

Bericht door roanta »

Wel , hier ben ik dan weer

De motor is eruit gehaald ( uit zijn bedje getild ).
Kop eraf gehaald , en niks abnoirmaal aan te zien , bussen niks aan te zien .
Oke dan de bussen ermaar uit ( had ik al op voorhand beslist ) de pistons eruit , en wat valt me op !
Ik heb alle vier de bussen eruit kunnen nemen met de hand , dus niet met een trekker enz .
Dit wil zeggen dat de dichtingen niet afsloten .
Bij nader kijken van de bussen vind ik hier en daar corrosie , corrosie kan enkel ontstaan als koelwater met metaal lucht kan happen , wel op die plaatsen was de buspakking ook los en plakte niet aan de bus of de gietijzere blok .
Dus slecht .
Ik haal piston nr 1 als laaste eruit en wat gebeurd er :p :shock: ....... de 2 bovenste segmenten vallen in 24 delen en deeltjes eruit .
Ik kijk de bus na op uiteraard beschadigging en ik vind geen enkel schram of kras , dat is pas kras !!!! :shock:
Na even nadenken en kijken van de gebroken segmenten valt me op dat geen enkele breekrand van de segmenten nog scherp is ........... dus trek ik de connclusie dat ik al een hele tijd met gebroken segmenten rijd , want een segment dat konstant zit te klapperen in de pistons en tegen elkaar segmentdeeltjes worden bot , en dat gebeurd niet van 100 km te rijden .
Dus ik ben gelukkig dat ik de bussen eruit gehaald heb.
En heb beslisd dat ik er 4 nieuwe bussen , pistons segmenten en asjes enz in ga steken .
Ook al zou ik heel makkelijk de origineele bussen terug kunnen gebruiken incluis de pistons en enkel een volledigge set voor alle vier de pistons enz.
De bussen zijn wel in uitmuntende staat , en de pistons ook enkel piston 1 heeft een zeer lichte vergroting van de segmentgleuven en is best nog te gebruiken , maar ik wil zekerheid en zo weet ik met wat ik rijd.
Dus die bussen en de pistons hou ik natuurlijk ook nog bij of ik moet ze verkopen voor een goed prijsje.
Ach we zien wel :-)
Dus je ziet maar dat je weer vanalles kan mee maken door een motor die 20 jaar heeft stilgestaan , best dat je deze even uitelkaar doet al is het maar ter inspectie , ik had het de eerste keer moeten doen :?
Maar daarintegen bewijst het ook weeral hoe degelijk deze motor wel is weeral !
Een fout van mij misschien dat ik wanneer ik de kop eraf had genomen , beter ineens de pakking van de bussen beter had vervangen .
Ook het water bij de olie is gekomen door de motor 10 dagen open te laten staan , terwijl de kop gevlakt werd en afdichttest uitgevoerd werd , zo hebben de bussen tijd gehad om te schrikken ( zich zonder spanning te kunnen bewegen ) ook al heb ik ze niet aangeraakt .

Nu de onderdelen even aankopen :) :D .

Groetjes Jeroen

P.S: Waar ik nog niet uit ben is dat de eene de bus pakking er droog in legt en de ander er met pakking vulling inlegt .
Leipie, ik zou graag het merk willen weten en omschrijving van het product wat jij gebruikt hebt .
En is het normaal dat je de pakking moet versnijden, want normaal wordt dit op maat echt gemaakt kant en klaar, waar had je deze pakkingen van ?
Want ik ben niet gek van ook al is het maar een belangrijke dichting te versnijden ..... en zo passende te maken en toch het een toch wat crusiaal blijft volgens mij .
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: koppakking troubels

Bericht door LEiPiE »

Leerzaam he, zo'n motor uit elkaar halen ;)
roanta schreef:Leipie, ik zou graag het merk willen weten en omschrijving van het product wat jij gebruikt hebt .
En is het normaal dat je de pakking moet versnijden, want normaal wordt dit op maat echt gemaakt kant en klaar, waar had je deze pakkingen van ?
Geen idee of mijn pakkingen een merk hebben, denk dat het vrij standaard dingen zijn. Zou je even bij Geert moeten informeren.
Want ik ben niet gek van ook al is het maar een belangrijke dichting te versnijden ..... en zo passende te maken en toch het een toch wat crusiaal blijft volgens mij .
Vond 't ook nogal vreemd, maar ik neem aan dat ik daar gewoon iets fout heb gedaan eigenlijk (al heb ik hier geen feedback gehad dat ik iets fout heb gedaan :? ).
De voornaamste reden dat ik ze met vloeibare pakking heb gemonteerd is eigenlijk dat verknippen... omdat dat sowieso nooit goed sluit dan.
Waar de vloeibare pakking nog meer handig voor is: die pakking gaat denk ik gegarandeerd schuiven als je de bus er op laat zakken (tenzij je een hele vast hand hebt -ik niet namelijk- en de bus ook meteen prachtig recht hebt zitten (er zit een vlakke kant aan waarmee hij tegen de andere bus aan komt)).

Succes in ieder geval :D
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY 78

Bericht door roanta »

Leipie ,

Daar ben ik volledig mee akoord dat je de vloeibare pakking hebt gebruikt om het op zijn plaats te houden en uiteraard om te dichten wat je verknipt hebt :) .
Ik zie ook niet echt in wat je verkeerd zou kunnen gedaan hebben , dus ik vermoed wel degelijk geen juiste pakking misschien van een andere citroen motor ?? .....

Maar graag had ik echt wel het merk en omschrijving van de vleoibare pakking die jij gebruikt hebt gehad , heb je dat potje nog staan ? even hier noteren graag :P .

Alvast bedankt Leipie ! ;-) ik hou je opde hoogte , en het is een 2 maal dat ik een motor reviseer , deze dan wel met losse bussen is iets preciezer te werk gaan , en ja het blijft steeds leerzaam ! :D

Jeroen
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: koppakking HY 78

Bericht door LEiPiE »

roanta schreef:Maar graag had ik echt wel het merk en omschrijving van de vleoibare pakking die jij gebruikt hebt gehad , heb je dat potje nog staan ? even hier noteren graag :P .
Bedacht me dat ik er zelfs speciaal nog een foto van had gemaakt pas:
Afbeelding
(klik voor groot :D)

Merk Perfect Seal, type Gasket Maker Sealant Number 4
Of 't goed spul is weet ik niet, heb 't bij mijn automaterialenzaak gekregen toen ik vroeg om vloeibare pakking ;)

(grote versie inclusief van die prachtige tools voor uitdeukwerk en op de achtergrond het effect van vocht op oud hout werk :()
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

koppakking HY 78

Bericht door roanta »

Hallo :)

Zo weet ik waarschijnlijk al veel meer van hoe de montage in de werkelijk heid gebeuren moet .
Ik heb namelijk verschillende professionele revisie bedrijven gebeld en heb 2 personen ( citroen techniekers ) laten komen kijken en inspectie laten doen.

Ik had de vraag gesteld waar op te letten en tijden van aantrekking enz , enfi totale werkwijze .

Wel ; je maakt uiteraard alles netjes , ook incluis de rest van de motor wat logisch lijkt , nu je eenaal bezig bent ineens goed doen , ook de afdichting van de boite rond de priece as wordt vervangen enz .

Ik ben ook te weten gekomen dat het zeker niet abnormaal is om tussen de pakingen van de chimiezen ( cylinder bussen ) daar een vleoibare pakking tussen te doen , en wat hier de gevolgen van zouden kunnen zijn negative en positief .
Dit heeft enkel positieve gevolgen zeggen 4 van de 6 revisie bedrijven .
Zij gebruiken steeds bij motors die losse bussen hebben een profesionel vloeibare pakking ook al is het niet vermeld .
We leven in een tijd dat van dergelijke producten zeer betrouwbaar zijn en zeer bevordelijk zijn , dus waarom zou je die zekerheid niet nemen als er voor de dag voor vandaag zeer goede producten voor dat soort sealing ter beschikking zijn .

Dus wat Leipie gebruikte is perfect , ook hoor ik de naam loctite steeds ( mij niet onbekend ) , en zij gebruiken hoofdzakelijk locktite , dan aan de kopbouten kopervet aandoen , en vooral een zeer zuiver draad oppervlak waar de kopbouten moeten inkomen.
Nieuwe kopbouten ook sterk aanbevolen ook al zijn het geen rekbouten , gewoon even nieuwe kopen.
Van het moment je aan beiden zijden de vloeibare pakking hebt aan gebracht op de cylinder voetpakking , zorgen dat je er geen uren laat overgaan , zodat alles gelijk kan uitharden, en vooral dat alles gelijktijdig aangetrokken wordt als de kop erop gaat .
Dus snel maar ook niet te snel werken , het voorkomen van dat bijvoorbeeld je de eerste bus hebt geplaast en 3 uren later je pas de 4 de bus hebt geplaast dat is dus verkeerd , dan heeft de vloeibare pakking van de eerste bus al kunnen opstijven en dat is zeker niet de bedoeling .
Dus het product moet een lange uithardings tijd hebben van +/- 24 uur .

dus eenmaal 3 Kg aantrekken Koud
2de maal direkt na de 3Kg procedure 6 Kg aantrekken Koud
Dan laat je het hele boeltje een +/- 1 to 1 1/2 uur staan .
Nadien trek je weer alles op 6 Kg .
Weer laat je heel het spul een dag minstens staan , de meete zeggen 2 dagen laten staan bij een temperatuur van minstens boven de 10 graden .

Je plaast de motor , alles vast en nagekeken , ga je ter controle nog eens de 6 Kg controleren en eventueel natrekken en vooral niet los en terug vast trekken zoals er sommigen zeggen .

voila alles vullen water en olie en starten en rijden maar , na een +/- 500 km ( en geen 1000 km ) alles nog eens natrekken en met de nadruk op een lauwe motor gebeurd dit dus niet koud of heet !

Zo deze info heb ik gekregen van revisie bedrijf uit hasselt belgie die deze motors zeer goed kennen , ze reviseren ze nog steeds , en zeiden erbij dat eenmaal werkend en bij normaal gebruik deze niet stuk te krijgen zijn en 500.000 +/- niks abnormaal is voor die motors mits een strikt en goed onderhoud schema.
Zij noemen hem de Petro H motor ( H78 ) en allom bekend als zeer degelijk.

revisie bedrijf GROSEMANS REVISIE BVBA
HOLRAKKERSTRAAT 180
3510 KERMT (HASSELT)
BELGIEN ( trouwens een zeer vriendelijke man en zeer behulpzaam )

Aja , ik heb me ook voorgenomen van geen bolle zuigers erin te plaatsen , daar je een vergroot risico loopt op andere beschadigging op langer termijn , namelijk sneller afslijten van de draaiende delen daar je meer PK's ontwekkeld .
Dus lekker origineel houden :D

Zo en nu wat nieuwe onderdelen bekomen :D

Van het moment ik ermee bezig ben laat ik hier uiteraard ook wat weten hoe het verloopt .

En uiteraard reaktie's zijn welkom zowel de negatieve als de positieve , zo kom je tenslotte te weten wat het beste is .

En dat wil hier in dit HY Forum zeker iedereen wel weten wat het beste is .
En welke al dan niet verbeteringen kunnen opgenomen worden.
Zo wordt dit een heus advies en info HY forum :D

Groet Jeroen
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Vooral veel foto's maken :D
Voornamelijk voor jezelf, dat je er anderen later nog eens mee kunt helpen is mooi meegenomen ;)
Al was het alleen al van te voren van alle onderdelen en posities van moertjes enzo om naderhand nog eens na te kunnen kijken hoe alles precies zat, want precies dat wat je nodig hebt staat niet in 't werkplaatshandboek of onderdelenboek heb ik gemerkt.
Een simpel digitaal toestel met flits is overal te koop (en gezien olie en smeer is een duur toestel ook niet aan te raden, tenzij je 'm net als ik in plastic verpakt ;)).

leuke aandachtspuntjes: hoe om de zuigerstangen op de krukas zitten bijvoorbeeld, de ondercarterpan er weer op krijgen als je er dikke nieuwe pakkingen tussen plaatst, etc. ;)
Plaats reactie