gekocht , 20 jaar stilgestaan , perfect strten perfect ingereden op benzine 1000 km dan op lpg , na 6000 km kopakking stuk , de eerste origineele die ertussen zat .
Nieuwe koppakking en laten vlakken met afdichttest , geen enkel foutje.
terug 1000 km op benzine nadien terug op lpg totaal wer 4000 km en stuk .
Ik heb water bij de olie , motor start prima ( altijd gedaan ) , kleppen in perfecte staat , cylinders om van te dromen spiegels zonder stootrand .
Wat mag hier dan wel de oorzaak van zijn ???
Aantrekking bouten
1 X 3 kg koud
2 X 6 kg koud
een half uur tot een uurlaten staan en terug 6 kg aantrekken , de middenste ga je een halve toer zeker verder kunnen trekken op 6 kg
motor water erop olie en starten maar en rijden , na 500 a 600 km terug aantrekken warm met 6 kg , bouten een halve slag losen driekt terug aantrekken op 6 kg , nacontrole ook op 6 kg .
koppakking zeer proper ertussen gelegd , kop laten vlakken en prober gemaakt met wasbenzine , en idem blok ( gietijzer ) .
ik ben zeker niet onervaren in dit werk ( bij mijn DS ook gedaan en van de eerste keer perfect , 2.3 motor )
Heb ik iets fout gedaan ?
ik rij nooit harder dan 90 km a 95 km per uur .
toeren nooit boven de 4000 tr/ m tijdens het schakellen ( elektronische tr teller )
temperatuur ( in de winter met kap dicht ) +/- 56 graden extern gemeten aan de uitgang van de kop naar de pomp , daar tusse in kan je een sensor plaatsen tegen het gietijzere huis.
in de zomer +/- 80 graden .
olie steedsop peil , en water geen enkel verlies tijdens die goed was .
radiator dop op de radiator ( radiator nieuw , pomp nieuw rubbers nieuw enz ) .
ik rij naar st hertogenbosch en terug ( mol ) belgie , en na 170 km aan een stoplicht vertek ik en 3 poten .
Bougie was stuk en kabel van de bogie inwendig 2 cm weggefikt (koolstofkabel ).
Ik vervang de bougie's na een 15 km verder te rijden ( reserve bougie's ) lichte verbetering maar motor wiggeld wat ( 3 poten dus ) bij hoger toerental gaat het wat beter .
Dag nadien nieuwe bougie's , zelfde geen verbetering .
Ik kijk de bougie's en kabel na , cilinder 3 een heel klein beetje zwart niet de moeite heeft die steeds een beetje gehad niet over wakker liggen de rest van de bougie's zeer mooi .
delco eraf , wat zie ik een heel klein maar ook zeer kelin belletje van de bakelit naast een geelkoperstift van de delco , en ik meet 1 kabel niks , kabel opengesenden en ja 2 cm weggefikt inwendig was niet te zien anders .
Dag nadien maakt ik volle kabels in roodkoper kern en lange CX bescherm rubbers over de bougie's idem aan delco kant en nieuwe delco en nieuwe verdeler .
Zelfde resultaat geen verbetering .
Ik kijk de kleppen na 0,20 mm , en 0,25 mm . staan prima niks abnormaal mee .
dag nadien weer , kijk ik naar de oliedop en het oliepeil een lchte wit beige smurrie met heldere olie .
Lap weer de kopping erdoor ....... .
Wat is de oorzaak ??
Scheef getrokken gietijzere blok zegt de een , waar ervaren techniekers van zeggen kan niet bij een HY .
Termostaat probleem ?radiator wordt warm en koeld enfi warm ook niet echt he met winterweer boven de 60 graden krijg ik hem niet ( extern gemeten achter pomphuis tegen de gietijzere wand )
Met kap dicht als het buiten 0 graden is .
Afsluitdop probleem ?? 50 kPa RO1gegevens die erop staan zijn deze juist ?
aja en alle spoelkanalen zijn open hoor , bij zowel spruitstuk van carburator en kop zelf ( alle plaatjes eraf gehad en gekuisd was trouwens zeer proper ) .
slechte koppakking geweest ? was nieuw en kwam uit het magezijn van Lecamion ( ben ik lid van

toeval of een oorzaak ben benieuwd naar reaktie's van ervaren mensen .
Groetjes Jeroen