Foutje ontdekt: versnellingsbaklager slaat nergens op, dat moeten waarschijnlijk de bewegende delen van de versnellingspook zijn (Palier Axe de Commande de vitesses).
Met dank aan John voor het melden en ook de opmerking dat een wisselstroomdynamo geen smering nodig heeft.
Moet 'm nog even aanpassen (moet 't origineel weer even zoeken en daarna pas ik de eerste post aan), misschien ook meteen maar even een Duitse versie maken aangezien onze oosterburen 'm al een keer hebben vertaald en op
citdoks.de hebben gezet

(nou is mijn duits dan weer niet zo dat ik kan zien of zij 't wel correct hebben staan of niet).
Iemand ondertussen een mooiere naam dan versnellingspookscharnieren? John's garage noemde 't 't 'schakelcommando' maar da's wel een erg letterlijke vertaling uit het Frans

Worldlingo maakt er "palier richt van bestelling van snelheden" / "stage control shaft speeds" / "Lager richtet von Geschwindigkeitsauftrag aus" van... ofwel dat schiet niet op, het gaat volgens mij om zowel de plek waar de tangen van de pook bovenop de bak zorgen voor het daadwerkelijke schakelen en de draaipunten waar de complete pook in draait en schuift.