Nu heb ik een plaatje uit het onderdelenboek waar een en ander op staat en een mooie foto van een gereviseerd HY-blok. Op de laatste foto zie ik heel duidelijk het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de dop middenop het kleppendeksel. In dat slangetje zit een soort terugslagklep (klopt dat?) die moet voorkomen dat teveel vacuüm in het inlaatspruitstuk olie op gaat zuigen. Of is dit klepje eerder een drukregelaar? Dan de dop op het kleppendeksel. Is dit simpelweg een dop, of zit er inwendig ook nog iets in? Aan de bovenkant ervan zie ik een tuitje, waarvan ik vermoed dat er een slang op moet die lucht aanzuigt/toelaat vanuit het luchtfilter, klopt dat ook? Kortom, zit ik met mijn aannames in de goede richting?
Ik meen begrepen te hebben dat de specifieke onderdelen van dit stukje HY-techniek moeilijk te verkrijgen zijn, maar ik neem aan dat dezelfde werking ook met onderdelen van andere auto's of meer generieke toeleveranciers bij elkaar te rapen zijn? Tenzij die dop op het kleppendeksel nog geheimen voor me heeft natuurlijk. Graag jullie wijze raad.
gr.
Marc