5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Hi!
5 jaar geleden heb ik mijn huidige 2cv Transat gekocht,
In de laatste 5 jaar hebben mijn vader en ik haar helemaal opgeknapt en momenteel is ze helemaal verzicht en is alles zo goed als nieuw.
Ik rij er jaarlijks een kleine 55.000 kilometer mee en het kost haar amper moeite (80-90 op de snelweg en een verbruik van 1/17 en amper olieverbruik).
Hier een afbeelding: https://www.instagram.com/p/CSzrk7pshAD/
Maar ik speel al een tijdje met het idee om een camper te verbouwen en wil in de citroen familie blijven,
maar was zijn de punten waar ik op moet letter als ik een hy opknapper koop? En zijn er ook clubs om af en toe eens naar toe te gaan?
5 jaar geleden heb ik mijn huidige 2cv Transat gekocht,
In de laatste 5 jaar hebben mijn vader en ik haar helemaal opgeknapt en momenteel is ze helemaal verzicht en is alles zo goed als nieuw.
Ik rij er jaarlijks een kleine 55.000 kilometer mee en het kost haar amper moeite (80-90 op de snelweg en een verbruik van 1/17 en amper olieverbruik).
Hier een afbeelding: https://www.instagram.com/p/CSzrk7pshAD/
Maar ik speel al een tijdje met het idee om een camper te verbouwen en wil in de citroen familie blijven,
maar was zijn de punten waar ik op moet letter als ik een hy opknapper koop? En zijn er ook clubs om af en toe eens naar toe te gaan?
--
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Belangrijkste is natuurlijk de basis net als bij een 2cv.
Beter een hard Frans exemplaar met brakke techniek dan een hollandse met goede techniek. Vaak zijn die laatste (uitzonderingen daargelaten) door het klimaat en vele zout al aardig aangetast.
Ga je die uitdaging aan dan kan je veel laswerk verwachten wat je bij een Franse minder hebt. Daar is het vaak de techniek die je aan moet pakken.
Hou met dit alles het budget in de gaten. Goedkope bussen zijn niet voor niets goedkoop. Onderdelen zijn kostbaarder dan de gangbaardere vw bijvoorbeeld.
Beter een hard Frans exemplaar met brakke techniek dan een hollandse met goede techniek. Vaak zijn die laatste (uitzonderingen daargelaten) door het klimaat en vele zout al aardig aangetast.
Ga je die uitdaging aan dan kan je veel laswerk verwachten wat je bij een Franse minder hebt. Daar is het vaak de techniek die je aan moet pakken.
Hou met dit alles het budget in de gaten. Goedkope bussen zijn niet voor niets goedkoop. Onderdelen zijn kostbaarder dan de gangbaardere vw bijvoorbeeld.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Welkom!
Wat ghys noemt inderdaad, en het lijkt dat bussen van na halverwege de jaren 70 slechter staal hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld
Dat zijn dan wel weer de bussen die een dubbel remsysteem hebben.
De 1911cc benzine is de meest voorkomende motor.
Qua clubs zijn er twee (en uiteraard dit forum
) :
https://citroenhyteam.nl/
https://www.le-camion.nl/
Wat ghys noemt inderdaad, en het lijkt dat bussen van na halverwege de jaren 70 slechter staal hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld

De 1911cc benzine is de meest voorkomende motor.
Qua clubs zijn er twee (en uiteraard dit forum

https://citroenhyteam.nl/
https://www.le-camion.nl/
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Dat verhaal van minder goed staal is bekend. De DSsen van na circa 1970 waren roestgevoeliger omdat er gerecycled staal werd gebruikt
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
bedankt, en raden jullie een benzine aan of is een diesel juist verstandiger? Hoe waren de motoren? Ik heb nu een diesel op het oog uit 1978
--
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Zou gaan voor een benzine, gezien het lawaai en verkrijgbaarheid onderdelen.
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Oke logisch, bedankt.ghys schreef:Zou gaan voor een benzine, gezien het lawaai en verkrijgbaarheid onderdelen.
--
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 5 jaar geleden mn 2cv transat, nu een hy
Inderdaad "benzine" want:
Indien je lid bent van het HY-team en dus gebruik kunt maken van het (onderdelen-)magazijn zijn aldaar de meeste verkrijgbare (nieuwe en/of gebruikte) onderdelen geënt op het benzinemodel; daarnaast is de diesel-HY bijna uit het straatbeeld verdwenen en kun je van een benzine-auto nog altijd een benzine/LPG combinatie maken die het rijden stukken goedkoper maakt !
Mijn "Otje" (op benzine en LPG) is één van de jongsten - 1981 - en inmiddels dus wegenbelastingvrij, dus de inbouw van een LPG-installatie in welke TUB van welk jaar eerder dan ook kost wat dat betreft geen (belasting)cent extra ...
Succes met de zoektocht !
Indien je lid bent van het HY-team en dus gebruik kunt maken van het (onderdelen-)magazijn zijn aldaar de meeste verkrijgbare (nieuwe en/of gebruikte) onderdelen geënt op het benzinemodel; daarnaast is de diesel-HY bijna uit het straatbeeld verdwenen en kun je van een benzine-auto nog altijd een benzine/LPG combinatie maken die het rijden stukken goedkoper maakt !
Mijn "Otje" (op benzine en LPG) is één van de jongsten - 1981 - en inmiddels dus wegenbelastingvrij, dus de inbouw van een LPG-installatie in welke TUB van welk jaar eerder dan ook kost wat dat betreft geen (belasting)cent extra ...
Succes met de zoektocht !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)