Hallo allemaal,
na tien jaar stilstand (en tien jaar afwezigheid op dit forum) moet mijn HY maar weer eens de weg op. Ik begin maar met het belangrijkste: de remmen. alle vier de wielen stonden volledig vast, pas na demontage van remschoenen etcetera wilde de boel weer rollen. Alle wielremcilinders zaten in meer of mindere mate vast, maar ze zijn inmiddels weer los en enkele lijken nog te redden met wat voorzichtig hoonwerk. Enkele stalen leidingen zijn te sterk verroest en gaan dus vervangen worden, net als de remslangen. Ik heb ook de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald, voor de zekerheid, en de boring is nog behoorlijk glad, dus ik denk dat hij te redden is met een revisiesetje. Maar ik heb een vraag over de plunjer.
Onze bus is van 1970, maar heeft een dubbel remsysteem, met de dubbele hoofdremcilinder dus. Daarin zitten, zo bleek, twee plunjers met een veer. Ziet er allemaal best goed uit. Maar de langste van de twee, met de smalle veer, heeft een plaatje achterop om de veer erop te houden, en dat is verbogen. Hoort dat zo? Waarom dan? Of hoort dat niet en vooral: hoe zou dat gebeurd zijn dan? En als het niet hoort: gewoon rechttikken en alles weer prima?
Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
Dat moet vlak zijn bij mij weten. Het lijkt me sterk dat het krom is gegaan terwijl alles gemonteerd zat. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat het uit elkaar is, dus ik zou me niet zo'n zorgen maken wat de oorzaak is geweest.
De derde cup van links die zit verkeerd om denk ik.
Het is alweer even geleden dat ik de hoofdremcilinder uit elkaar heb gehaald dus ik ben niet zeker.
De derde cup van links die zit verkeerd om denk ik.
Het is alweer even geleden dat ik de hoofdremcilinder uit elkaar heb gehaald dus ik ben niet zeker.
Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
Ik heb nog nooit een gebogen ring gezien in een hoofdremcilinder. Mogelijk is het ringetje ooit beschadigd door de borgbout halverwege?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
Dank voor de antwoorden! Ik heb een en ander nog eens goed van dichtbij bekeken en dat ringetje heeft echt een tik gehad van iets. Met enig geweld zelfs. @ JanW: wat jij het borgboutje noemt, is dat het boutje bovenaan op de foto? Dat steekt echt minimaal in de boring van de HRC, minder dan een mm. Houdt dat normaal gesproken het ringetje aan de juiste kant?
Overigens remde de HY voordat hij stil kwam te staan prima, dus dat gebogen ringetje en die verkeerd om gemonteerde cup hadden niet zo heel veel invloed. Maar nu alles los is moet het natuurlijk wel helemaal goed weer in elkaar.
Overigens remde de HY voordat hij stil kwam te staan prima, dus dat gebogen ringetje en die verkeerd om gemonteerde cup hadden niet zo heel veel invloed. Maar nu alles los is moet het natuurlijk wel helemaal goed weer in elkaar.