Kraal van deur doorgeroest
-
- HY Forum Kenner
Kraal van deur doorgeroest
Graag tips om een kraal te repareren aan deur die doorgeroest is.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op vr okt 23, 2020 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, maakt 'm makkelijker vindbaar
Reden: Onderwerp aangepast, maakt 'm makkelijker vindbaar
Re: Krasl vsn deur doorgeroest
Duurzaam en goed:
een nieuwe kraal er op lassen nadat onderliggend plaatwerk in orde is gebracht.
een nieuwe kraal er op lassen nadat onderliggend plaatwerk in orde is gebracht.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Is de kraal zelf gescheurd of de kraal los geraakt van de deur.
-
- HY Forum Kenner
Onderaan 100 mm gescheurd. Tips?ghys schreef:Is de kraal zelf gescheurd of de kraal los geraakt van de deur.
Huidige kraal lassen lijkt me dan geen optie, al is dat lastig in te schatten zonder foto's.
Nieuwe kraal is te koop, bijvoorbeeld op https://www.citroworld.com/
Is wel echt veel werk om netjes te monteren.
Enig alternatief lijkt mij op zoek gaan naar een nieuwe deur. Is veel minder werk, maar goede deuren liggen niet voor het oprapen.
Nieuwe kraal is te koop, bijvoorbeeld op https://www.citroworld.com/
Is wel echt veel werk om netjes te monteren.
Enig alternatief lijkt mij op zoek gaan naar een nieuwe deur. Is veel minder werk, maar goede deuren liggen niet voor het oprapen.
Kraal repareren is lastig. Een laspik in de kraal en je kan de deur niet in de contra kraal schuiven.
Vervangen of andere deur. Gaat het hier om een voor of achterdeur?
Vervangen of andere deur. Gaat het hier om een voor of achterdeur?
zou je een foto kunnen plaatsen van het betreffende kraaldeel?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Kenner
Dit lijkt me lastig te lassen omdat je dan IN de kraal een verdikking krijgt die de scharnierwerking beinvloedt.
Ikzelf zou er voor kiezen om een nieuw/oud mar goed stukje kraal op de deur te lassen, eventueel nadat dit hersteld is.
Ikzelf zou er voor kiezen om een nieuw/oud mar goed stukje kraal op de deur te lassen, eventueel nadat dit hersteld is.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Het lijkt me inderdaad lastig te lassen, maar ik zou het in ieder geval proberen. Lukt het niet, kan je het altijd nog wegslijpen en er een nieuwe kraal op zetten.
Dus netjes kaal maken, heel rustig, puntje voor puntje lassen. Zeker niet te heet. Daarna beschermen met primer en nadenkit en dan eventueel een likje verf.
Als deze scheur door spanning komt, komt het ongetwijfeld terug. Controleer of de deur spanningsvrij in de sponning hangt, zo niet, dan zal er misschien aan de andere kant wat bijgebogen moeten worden.
Dus netjes kaal maken, heel rustig, puntje voor puntje lassen. Zeker niet te heet. Daarna beschermen met primer en nadenkit en dan eventueel een likje verf.
Als deze scheur door spanning komt, komt het ongetwijfeld terug. Controleer of de deur spanningsvrij in de sponning hangt, zo niet, dan zal er misschien aan de andere kant wat bijgebogen moeten worden.
Goed plan om eerst te proberen.
Wat je nog kunt doen is een messing staaf in de kraal achter de scheur opvoeren. Daardoor blijft de kraal inwendig open en brandt je ook niet zo snel een gat erin.
Wat je nog kunt doen is een messing staaf in de kraal achter de scheur opvoeren. Daardoor blijft de kraal inwendig open en brandt je ook niet zo snel een gat erin.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Zou dit ook te solderen zijn?
(nog nooit geprobeerd, maar wel eens wat over gehoord
)
(nog nooit geprobeerd, maar wel eens wat over gehoord

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Kraal van deur doorgeroest
Ik neem aan dat je hardsolderen bedoelt.
Ja, dat kan in principe, maar de plaat wordt dn wel heet en kan kromtrekken. Daarbij is alleen de naad opvullen niet sterk genoeg.
Ja, dat kan in principe, maar de plaat wordt dn wel heet en kan kromtrekken. Daarbij is alleen de naad opvullen niet sterk genoeg.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Kraal van deur doorgeroest
Lijkt me (als ik het goed zie) niet de kraal die is gescheurd maar de aanhechting aan de deur. Wellicht van buitenaf goed schoonmaken en kaal en dan voorzichtig dichtlassen.