Het Aldi lasapparaat

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Het Aldi lasapparaat

Bericht door Ree »

LEiPiE (in een ander draadje) schreef:...de Aldi waar deze week een lasapparaat in de aanbieding, geen topkwaliteit maar beter dan niks...
Ik ben van nature nogal nieuwschierig, dus ik op de internetsite kijken en daar staat ie, met de specs "40-120 Ampere"

Dan denk ik: "waar moet ik die stroom vandaan halen?"

Mijn vraag is of er bv condensatoren worden opgeladen, of zijn het ALDI amperes die gewoon door een 16 amp stop kunnen stromen? Stellen die specs wat voor?

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

ja, het is de laagspanningsstroomsterkte die wordt genoemd.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heb 'm nu thuis staan, 't ding zelf heeft een zekering van 16A aan de primaire kant als ik het goed heb (zit op m'n werk nu, dus kan 't niet zien ;))
Laagspanning is 48V dacht ik, maar ik neem aan dat dat ook variabel is met de stroomsterkte, want anders zou ie op topsterkte bijna 6KW trekken :D

Verder dan wat spelen op een plaatje afvalstaal ben ik nog niet gekomen (was dan ook de eerste keer dat ik heb gelast... eerst nog meer oefenen en daarna is het slot van m'n schuifdeur aan de beurt (mijn slot is op dit moment een balkje tussen 't raamkozijn en het kozijn :oops: werkt goed overigens maar staat zo stom :D)

Thuisgekomen: staat een tekening van een zekering 230V/16A maar een stukje verder op staat I0 (primaire stroomsterkte) max 33A :?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Aldi lasapparaat

Bericht door flyingHY »

Heb je ondertussen al ervaring met het lasapparaat? En dan bedoel ik met name hoe het gaat om het dunne plaatmateriaal van de HY te lassen.

Gebruik je de proplas techniek of las je volledig door?

Bert Ruiterkamp
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ja: ontiegelijk baggerding.
(zie willekeurig door andere posts van mij heen :D)

Er is niet mee te lassen, ja fietsen en tuinhekken misschien, maar voor de rest niet. Plaatwerk heb ik 't maar niet op geprobeerd. Sowieso is dat elektrodelassen niet te doen (ik heb geen bijster vaste hand) en dan telkens moeten "aanstrijken".
Heb 'm gekocht voor 60 en voor 50 verkocht :D
Heb nu een echt lasapparaat: een MIG model. Wel een instapmodelletje, maar een stuk beter!
Prijsverschil is er dan ook wel naar: Aldi 60 euro all-in, deze is alleen het apparaat al 260, dan een laskap (heb een electronische, 125 euro), rol lasdraad, gasfles, gas zelf natuurlijk dan kom je wel op zo'n 500 euro uit.

Heb 'm gekocht bij RustBuster in Veenendaal. In mijn geval de Iskravar MIG150

Dit heb ik gisteravond redelijk fluitend met dat apparaat gebakken:
Afbeelding

Zoals men mij al van te voren had gezegd is dat Aldi ding (of eigenlijk elk electrode-lasapparaat) ongeschikt.
En daarnaast: MIG lassen is zoveel makkelijker!
Laatst gewijzigd door LEiPiE op za mar 24, 2007 2:10 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik ben ook wel benieuwd of je apparaat werkt.

Ik wil een imperiaal gaan klussen maar heb nog minder laservering dan dat jij hebt :)

Mijn vermoeden is dat ie prima voldoet voor dingen als motorsteunen en imperiaals lassen. Klopt dat? Heb je hem voor de grap al eens op HY plaatwerk losgelaten?

Heeft iemand met ervaring een mening over dit aparaat?

Groet,

Ree

edit: kijk, dat is een lekker snel antwoord, nog voordat ik de vraag gesteld heb ;)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Hehe, zoals ik elder als zei: ben een forumjunkie ;)
(is rustig op 't werk)

Zo'n MIG apparaat lijkt ingewikkelder dan zo'n simpel electrodeding, maar niets is minder waar! Is een stuk makkelijker.
Bij RustBuster mag je 'm trouwens ook van te voren uitproberen en krijg je advies hoe de basiszaken werken (instellingen, hoe de toorts te houden, etc.).

Op zich zou voor dit soort grof werk een electrodeapparaat genoeg moeten zijn, maar dan wel op een hoge stroomsterkte en je moet dus een hele vaste hand hebben om zo'n lange wapperende electrode allereerst aan te strijken zonder aan 't werkstuk vast te plakken en vervolgens op de goede afstand houden. Met een MIG apparaat kun je de toorts gewoon met je hand (in een handschoen uiteraard!!!) ondersteunen en geleiden en gebeurt er pas iets als je de trekker indrukt.
Zal af en toe ook vast zitten aan je werkstuk, maar dan laat je gewoon direct de trekker los ipv dat je de schakelaar op het apparaat moet zien om te zetten :D

't proplassen ging me niet zo super af, wel op twee vlakke platen, maar niet bij het lassen van een plaat aan een balk. Misschien meer oefening nodig. Sowieso had in retrospect op die plek epoxylijm handiger, netter en minder werk geweest (niet dragend deel boven de achterklepbalk).

Ergo, resumerend: de 600 euro die ik heb geinvesteerd in een MIG apparaat + zware garagekrik zijn de beste investeringen tot nu toe!

Als je maar heel weinig nodig hebt dan kun je ze volgens mij ook wel ergens huren, maar ik denk dat je dan toch vrij snel wel tegen de prijs van zo'n instapmodel aan zit.
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

[quote="LEiPiE"]dan een laskap (heb een electronische, 125 euro)

Bedoel je zo'n hightech ding dat pas donker wordt als je gaat lassen?

Dat vindt ik nog eens een uitvinding. Ik zie nooit een steek door zo'n donkere kap, en je bent gelijk nog een hand kwijt ook.

Bert
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

berendj schreef:
LEiPiE schreef:dan een laskap (heb een electronische, 125 euro)
Bedoel je zo'n hightech ding dat pas donker wordt als je gaat lassen?
Yup, kost wel wat meer (factor 12...) dan een normaal schermpje, maar is echt veel fijner. Kreeg 'm met een beetje korting bij de hele bestelling.
Dat je een hand vrij hebt is dus heel fijn om je toorts te ondersteunen als je een rups trekt of om zoals bij die steun even zo'n opstaande buis vast te houden terwijl je met je andere hand uit de losse pols een paar kleine lasjes maakt om 'm tijdelijk vast te zetten.
Op zich heb je nog steeds wel redelijke verlichting nodig om

(wow, klinkt bijna of ik 't vaker doe ;) NB: ik ben dus op lasgebied nog een redelijke beginner! Ik heb totaal nu misschien alles aaneengesloten een meter gelast ofzo)
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ik ben blij dat de eerste ervaringen met het MIG-apparaat goed zijn. Voor het lassen van dunne plaat is het ideaal. Zorg echter wel dat je op een plek werkt waar het niet waait, want je schermgas waait weg en het resultaat valt alsnog tegen.
Om op de laskappen terug te komen: de goedkoopste hebben een handvat en een erg donker glaasje. Er is ook een maatje duurder, met een beter glaasje, een verstelbare hoofdband en een scharnierende kap. Deze zet je omhoog, elektrode bij het werkstuk en je 'knikt' een keer met je hoofd en de kap valt voor je ogen. Je hebt dus wel je handen vrij!
Voor het lassen van een imperiaal is een electrode-lasapparaat een prima toestel. Je gebruikt immers dikwandig materiaal.
Een voorbeeld van een met electrodes gelaste imperiaal staat aanstaand weekeinde in Boekel, bij de CCNL meeting. Een week later ook in Emmeloord trouwens, bij het HY Team (een rode HY met rode ACA-aanhanger).

Succes met het lassen!

Frank
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Heb intussen afgelopen jaar zo ongeveer alle plaatwerk aan de onderzijde van mijn bus vervangen. Had ook totaal geen ervaring met laswerk, heb via internet een aftands maar zeer bruikbaar Mig-lasapparaat gekocht, heb de kop waaruit de lasdraad komt vervangen door een 1mm-draads kop en vervolgens (bij Formido) de holle lasdraad met ingebouwd CO2-poeder (0,9 mm) gekocht. Geen gas meer nodig ! Daarnaast (eveneens via internet) voor EUR 50,= een zelfregulerende laskap aangeschaft en je hebt je handen vrij. Niet te heet stoken en een beetje experimenteren met de draadtoevoersnelheid. En vooral: doorzetten !

Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Ik heb verschillende ervaringen gelezen over die gas-gevuld-draad-apparaten. De meesten waren negatief...
Helaas heb ik zelf geen las-ervaring, dit in combinatie met een klein budged en de wens om alles zelf te doen, klinkt dit erg aantrekkelijk!

Dus, werkt dit goed en kan je hiermee goed plaatwerk lassen?
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Die Aldi, Praxis en Gamma apparaten zijn echt niet geschikt om serieus mee te lassen. Draaden raken vast en er is geen onderdeel voor te krijgen als er iets stuk is. Ook die kleine flesjes zijn zo leeg en zijn verhoudingsgewijs erg duur.

Ik ben in het verleden ook al eens geslaagd bij Rustbuster, nadat ik eerst wat modellen daar getest had. Prima ding van Cebora gekocht en na vreselijk veel laswerk aan dik (imperiaal voor de HY, werkbank in garsge) en dun (plaatwerk 2cv) materiaal, kan ik zeggen dat ik hem er al dik uit heb.

Ik had ook geen enkele laservaring. Cursusmiddagje gedaan bij Rustbuster en gewoon aan de gang. Op een gegeven moment krijg je vanzelf de feeling m.b.t. draadsnelheid en stroomsterkte.

Mijn conclusie, koop een degelijk lasapparaat met een grote fles en van een gerenomeerd merk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door De sleutelaar »

Beste Forumlezers
Persoonlijk zou ik geen lasapparaat bij de Aldi kopen,omdat lassen mijn vak is.Elektriesch lassen met beklede elektrode is voor dun plaatwerk
niet geschikt,ongeacht welke elektrode je gebruikt. Lassen met een beklede elektrode is ook een heel stuk moeielijker.Mig-Mag lassen is in
de regel het makkelijkste lasproces, maar ook hier dien je lasparameters
in acht te nemen,plus dat lasnaden aan eisen moeten voldoen. Iemand
die geen of weinig ervaring heeft is het lassen van motorsteunen of
chassies-balken een gewaagde klus.Wat betreft het lassen met gevulde
draad is alleen zinvol als je over een zware stroombron beschikt,plus
dat het kabelpakket en de lastoorts veel zwarder zijn. Om nog een keer
op het plaatwerk terug te komen, is het lassen van bv verzinkte autoplaat
van 0,8 mm ook met Mig niet makkelijk. Verder wens ik iedereen die thuis
bezig is met oefenen en lassen veel succes. Zelf moet ik ook veel plaatwerk lassen bij mijn Busje, maar heb geen loods of garage en moet wachten op beter weer.

Groetjes
H.W. de sleutelaar
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Lassen toestel enz

Bericht door roanta »

Om een amateur de kans te geven en de beste optie met het beste resultaat uiteindelijk.
Dan koop je een halfautomaat ,die ook met een draaddikte van 0,8 mm werkt .
Op zo'n halfautomaat staan meer als voldoende regelknoppen , meestal 2 , 1 voor de draadtoevoer snelheid , en knop 2 voor de las sterkte in te stellen ( het gevraagde Amp gehalte ) :)

Deze halfautomaten koop je voor een +/-350 euro :D + nog een fles (stikstof , menggas )kopen of huren ... .

Met zo'n halfautomaat daar las je alles mee wat je maar wil aan een HY .

, :shock: koop een lasscherm met zonnecel reactie en je komt al een heel eind.

Daarmee wil ik zeggen ( ik las al van mijn 10 jaar , door eerste go-cart chassis gemaakt te hebben , want papa is metaal beeldhouder , dus lassen als pap in de mond gehad ) :shock: :D ik ben nu naar de 45 jaar aan het lopen om je een idee te geven van mijn laservaring .
Ik ben zelf ook beeldhouder in metaal en veel ander materiaal .. .

En kan maar 1 ding zeggen , het moet zeker niet een zeer duur toestel te zijn om heel mooi degelijk werk af te leveren , het kan best met +/- 400 euro e, minzame laservaring.

Want een halfautomaat last als boter ,eens die goed ingesteld is , dus op voorhand , een weekje oefenen voor de echte leken , juiste snelheid en las sterkte instellen en beweging . 8)

En dan moet dat zeker prima lukken !! :D

En de verzinkte ( zinkcor plaat in het vakjargon ) :) last prima !! , als je gegalvaniseerde plaat vernoemt ?? ja dat last helemaal niet lekker .
Maar de verzinkte metaalplaat, ook wel carosserieplaat is prima geschikt voor een HY en andere auto's .

De golvende plaat van een HY is 0,6 mm dik dacht ik ooit gemeten te hebben , niet makkelijk te lassen , men perforeerd eerst gaatjes waar het vast moet komen in de plaat die erop moet komen , dan last men in dat gaatje op de onderliggende plaat waar het vast moet op zitten uiteindelijk .
En dan gaat dat zeer vlot .. .enfi een week experimenteel lassen en je ondervind snel dat het zeker niet moeilijk is . :-)

En altijd je scherm voor je gezicht ! 8)

En resultaat van mijn laskunde is hier te bekijken http://www.jeroensuls.be , en dat is met zuurstof en acytheleen gelast :)

Succes alvast voor de beginners ! :D

Oefening baart kunst
[/code]
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Gesloten