Om een amateur de kans te geven en de beste optie met het beste resultaat uiteindelijk.
Dan koop je een halfautomaat ,die ook met een draaddikte van 0,8 mm werkt .
Op zo'n halfautomaat staan meer als voldoende regelknoppen , meestal 2 , 1 voor de draadtoevoer snelheid , en knop 2 voor de las sterkte in te stellen ( het gevraagde Amp gehalte )
Deze halfautomaten koop je voor een +/-350 euro

+ nog een fles (stikstof , menggas )kopen of huren ... .
Met zo'n halfautomaat daar las je alles mee wat je maar wil aan een HY .
,

koop een lasscherm met zonnecel reactie en je komt al een heel eind.
Daarmee wil ik zeggen ( ik las al van mijn 10 jaar , door eerste go-cart chassis gemaakt te hebben , want papa is metaal beeldhouder , dus lassen als pap in de mond gehad )

ik ben nu naar de 45 jaar aan het lopen om je een idee te geven van mijn laservaring .
Ik ben zelf ook beeldhouder in metaal en veel ander materiaal .. .
En kan maar 1 ding zeggen , het moet zeker niet een zeer duur toestel te zijn om heel mooi degelijk werk af te leveren , het kan best met +/- 400 euro e, minzame laservaring.
Want een halfautomaat last als boter ,eens die goed ingesteld is , dus op voorhand , een weekje oefenen voor de echte leken , juiste snelheid en las sterkte instellen en beweging .
En dan moet dat zeker prima lukken !!
En de verzinkte ( zinkcor plaat in het vakjargon )

last prima !! , als je gegalvaniseerde plaat vernoemt ?? ja dat last helemaal niet lekker .
Maar de verzinkte metaalplaat, ook wel carosserieplaat is prima geschikt voor een HY en andere auto's .
De golvende plaat van een HY is 0,6 mm dik dacht ik ooit gemeten te hebben , niet makkelijk te lassen , men perforeerd eerst gaatjes waar het vast moet komen in de plaat die erop moet komen , dan last men in dat gaatje op de onderliggende plaat waar het vast moet op zitten uiteindelijk .
En dan gaat dat zeer vlot .. .enfi een week experimenteel lassen en je ondervind snel dat het zeker niet moeilijk is .
En altijd je scherm voor je gezicht !
En resultaat van mijn laskunde is hier te bekijken
http://www.jeroensuls.be , en dat is met zuurstof en acytheleen gelast
Succes alvast voor de beginners !
Oefening baart kunst
[/code]
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model