Aandrijfassen oud type (66 - 69)
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Aandrijfassen oud type (66 - 69)
Ik heb een garage gevraagd gereviseerde schuifstukken (bakzijde) te monteren.
Op het plaatje (Handeling H78.372-00a uit het HY handboek) staat dat de ogen van de aandrijfas in lijn moet liggen met die van het schuifstuk, zoals je ook op het plaatje kunt zien. Daarbij komen de smeernippels van beide asdelen onder een hoek van 90 graden te staan.
Mijn garage (ervaren in 2cv en HY) heeft nu echter de beide delen in elkaar geschoven met beide smeernippels aan dezelfde kant, hetgeen inhoudt dat de ogen van de beide delen niet goed tegenover elkaar zitten.
Mijn vraag is nu: Hoe erg is dit?
In het handboek staat ook bij 'Handeling H78.372-1' op blz 2 bovenaan: 'Controleer of de hartlijn van één der kruisstuktappen van het schuifstuk evenwijdig ligt met de hartlijn van één de kruisstuktappen van de dubbele kruiskoppeling, teneinde een gelijkmatige aandrijving te waarborgen.'
Het lijkt dus best belangrijk te zijn. Ik voel bij grote belasting (bij het optrekken of accelereren) wel een trilling. Ik heb vorig jaar een gebroken schuifdeel gehad en ben bang dit jaar weer problemen te krijgen. Omdat ik regelmatig met een aanhanger met een Méhari erop rondrij en ook zo naar Kroatië wil heb ik die gereviseerde schuifdelen laten monteren (kon het zelf niet wegens ontbreken van speciaal gereedschap om de stuurkogel en de fusee los te maken).
Wat te doen, de garage vragen de fout te herstellen of loopt het zo'n vaart niet?
- Bijlagen
-
H78.372-00a.pdf
- (461.47 KiB) 1140 keer gedownload
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
Ik zou de voorschriften volgen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
Dat voorschrift is er om de oneenparigheid eruit te halen.
Afhankelijk van de hoek van de kruisjes (de wagenhoogte) is de oneenparigheid erg of minder erg.
Als je oneenparigheid in je aandrijfas hebt dan slijten de lagers van je kruisje sneller, hoe snel dat zou ik zo niet kunnen zeggen.
Als het mijn bus was dan zou ik ze ook volgens voorschrift monteren.
Afhankelijk van de hoek van de kruisjes (de wagenhoogte) is de oneenparigheid erg of minder erg.
Als je oneenparigheid in je aandrijfas hebt dan slijten de lagers van je kruisje sneller, hoe snel dat zou ik zo niet kunnen zeggen.
Als het mijn bus was dan zou ik ze ook volgens voorschrift monteren.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
Ik had het probleem hier geplaatst om wat 'bagage' te hebben zodra ik de garagist ging bellen, dank jullie daarvoor.
Ik heb inmiddels de garagist opgebeld en hij dacht ze hetzelfde als de oude gemonteerd te hebben, niet dus.
Hij was wat verbaasd maar kwam toch uit zichzelf met de oplossing: 'Dan moet ik ze maar even goed zetten'.
Ik was blij dat hij niet het probleem bagetaliseerde en me wilde afwimpelen. (Dan had hij wel een klant met 3 auto's kwijt geweest
).
Enfin, morgen gaat HY naar de garage voor het correct monteren van de assen. Ik heb even een kopie van de betreffende pagina uit het werkplaatshandboek in de HY gelegd.
Ik heb inmiddels de garagist opgebeld en hij dacht ze hetzelfde als de oude gemonteerd te hebben, niet dus.
Hij was wat verbaasd maar kwam toch uit zichzelf met de oplossing: 'Dan moet ik ze maar even goed zetten'.
Ik was blij dat hij niet het probleem bagetaliseerde en me wilde afwimpelen. (Dan had hij wel een klant met 3 auto's kwijt geweest

Enfin, morgen gaat HY naar de garage voor het correct monteren van de assen. Ik heb even een kopie van de betreffende pagina uit het werkplaatshandboek in de HY gelegd.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Aandrijfassen oud type (66 - 69)
netjes van de garage
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938