Het is bekend dat de motor (op benzine) mooier loopt als de carburateur een beetje milieu-onvriendelijker wordt afgesteld dan bij APK is voorgeschreven. Mijn vraag is, of dit ook geldt voor de motor op LPG.
Zelf ga ik niet sleutelen aan de gasinstallatie, maar misschien moet ik de gasspecialist vragen om niet te strikt naar de uitlaatgas-meting te kijken.
Wie weet hier iets over te zeggen? Gaarne een reactie. Groet, JOHN.
Afstelling bij LPG
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Het is dikwijls goed mogelijk om de gasinstallatie iets beter af te stelllen
zodat hij netter loopt,Het is meestal niet zo moeilijk,als hij maar goed warm is,dan zit er op de converter een stelschroefje (bij sommige type in
het centrum) of aan de zijkant met een veertje.Probeer dat voorzichtig
iets in of uit te schroeven en luister hoe hij reageert.
zodat hij netter loopt,Het is meestal niet zo moeilijk,als hij maar goed warm is,dan zit er op de converter een stelschroefje (bij sommige type in
het centrum) of aan de zijkant met een veertje.Probeer dat voorzichtig
iets in of uit te schroeven en luister hoe hij reageert.
Laatst gewijzigd door Gerard 2cv op za sep 10, 2005 10:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dat is op gas inderdaad hetzelfde.
Een iets rijker mengsel bij stationair geeft wat meer CO dan is toegestaan
bij de APK (alleen bussen van '73 en jonger, voor 73 is er geen CO eis)
waardoor de motor mooier stationair draait.
gasafstelling vind ik veel makkelijker dan prutsen met sproeiers voor benzine.
Moderne verdampers hebben vaak maar 2 schroefjes.
1 voor stationair en 1 voor de rest (deze zit vaak in de gasslang naar de carb).
stappen:
- zorg dat de motor op benzine goed loopt.
- stel dan op gas het stationaire mengsel af (feitelijk zo totdat de motor
hetzelfde stationair toerental als op benzine loopt
- laat de motor toeren maken (ze zeggen 3000, maar voor een HY zou
dat misschien wat minder mogen) en draai de hoofdstelschroef in totdat
het toerental merkbaar afneemt.
Dan de hoofdstelschroef een halve slag uitdraaien en voila Klaar.
CO mag in 78 trouwens altijd nog 5vol.% zijn, dus dat is nog best veel.
Sommige verdampers hebben ook nog een gasdrukstelschroef.
Die kan je het best met rust laten denk ik.
Een iets rijker mengsel bij stationair geeft wat meer CO dan is toegestaan
bij de APK (alleen bussen van '73 en jonger, voor 73 is er geen CO eis)
waardoor de motor mooier stationair draait.
gasafstelling vind ik veel makkelijker dan prutsen met sproeiers voor benzine.
Moderne verdampers hebben vaak maar 2 schroefjes.
1 voor stationair en 1 voor de rest (deze zit vaak in de gasslang naar de carb).
stappen:
- zorg dat de motor op benzine goed loopt.
- stel dan op gas het stationaire mengsel af (feitelijk zo totdat de motor
hetzelfde stationair toerental als op benzine loopt
- laat de motor toeren maken (ze zeggen 3000, maar voor een HY zou
dat misschien wat minder mogen) en draai de hoofdstelschroef in totdat
het toerental merkbaar afneemt.
Dan de hoofdstelschroef een halve slag uitdraaien en voila Klaar.
CO mag in 78 trouwens altijd nog 5vol.% zijn, dus dat is nog best veel.
Sommige verdampers hebben ook nog een gasdrukstelschroef.
Die kan je het best met rust laten denk ik.