Elektrische benzinepomp

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Elektrische benzinepomp

Bericht door hyliner »

Ik ben van plan al dan niet tijdelijk een universele elektrische benzinepomp te plaatsen.
Wie heeft zo'n ding al in gebruik?
Je hebt ze b.v. van 50, 70, 90 of 110 liter/uur. Welke heb ik nodig voor de HY?

Is dit wat?
https://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Prod ... toren.html
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Joost »

geen ervaring met deze, maar ik heb een soortgelijke op mijn grasmaaier zitten. Een paar jaar inmiddels maar dat zijn heel weinig draaiuren natuurlijk.

in een uur krijg je een tank van een HY niet leeg gereden dus 50 liter per uur lijkt mij al voldoende.
TypeH56
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 56
Lid geworden op: vr nov 03, 2017 5:00 pm

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door TypeH56 »

Volgens mij gaat het om de werkdruk naar je carb toe. Had ook al rondgesnuffeld, heb het liefst een duwpomp vlakbij de tank, weg van de motorwarmte. Kijk eens op carburateurwinkel o.i.d.
Bijlagen
image.png
Laatst gewijzigd door TypeH56 op di okt 23, 2018 6:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen werk maakt vrij
makman
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 27
Lid geworden op: vr feb 28, 2014 9:59 am

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door makman »

Ik heb zo'n 2 maanden geleden een elektrische benzinepomp geplaatst op de balk aan de rechterzijde naast de motor. Net onder de vloerplaat. Daar krijgt de pomp volgens mij ook nog wel luchtkoeling. Bevalt super. Start direct en choke kan direct terug. Blijft dan netjes stationair lopen. Omdat ik niet regelmatig met de HY rij, moest ik daarvoor altijd heel lang doorstarten voordat er benzine in de carburateur kwam. Dat was voor mij de belangrijkste redenen om afscheid van de mechanische pomp te nemen. Of ik volgend jaar er nog tevreden ben moet nog blijken, maar ik verwacht als ik de HY weer van stal haal, het starten dan ook heel vlot moet gaan. Heb er nu nog maar zo'n 100 km mee gereden.

In onderstaande link vind je meer info. Je kan met Ideal of je creditcard betalen.

https://nl.aliexpress.com/item/OSIAS-Ni ... 4c4dzf4mvW

groet, Peter
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Ree »

TypeH56 schreef:... heb het liefst een duwpomp vlakbij de tank, weg van de motorwarmte.
Mijn voorkeur gaat uit naar een zuigende pomp. Liefst zo min mogelijk benzineleidingen onder druk. Liefst ook aan het blok vast zodat de trillingen niet hoeven worden opgevangen door een slang onder druk.

Ik zou voor een A-merk pomp gaan. Snel drie keer zo duur, maar als de pomp ermee uitscheid sta je wel langs de weg. De oude mechanische is er niet even in vijf minuutjes in gezet.

Zo zit mijn pomp:

Afbeelding
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Joost »

Ik doe dat wel in 5 min, 2 boutjes en 2 slangklemmen.
Je kunt hem ook laten zitten, bij het op lpg rijden is het niet anders. Dan staat de mechanische pomp ook de hele dag door de overdrukklep heen te pompen.

Mijne zat ook tegen het blok maar die is wel opgehouden in een warme file. Toeval of de warmte dat weet ik niet.

Als ik er nog 1 zou plaatsen dan ook op de balk verder van de warmte. Een leiding onder druk daar zie ik geen enkel probleem in. Bij een moderne auto zit de pomp vrijwel altijd in de tank en dat is nog een stuk hogere druk ook. (4 bar oid)

Je moet inderdaad wel een lage druk pomp hebben anders sluit de vlotternaald niet af. Die van de link is wat dat betreft goed lijkt mij.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door LEiPiE »

Mijne zit eigenlijk net als die van Ree, denk dat het dezelfde is (nog van Henny gekocht op mijn allereerste meeting in 2005).
Rij er dus al 13 jaar mee rond, geen enkel probleem. Ja, hij wordt nu niet meer gebruikt omdat ik op gas rij, maar brengt het laatste stukje altijd nog wel op druk (je hoort 'm ratelen als het een tijdje geleden is). Verder geen enkel probleem bij op LPG rijden (ik start ook op LPG).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
FlorisVos
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za aug 20, 2011 10:45 am

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door FlorisVos »

Goedendag,
Ik heb ook een elektrisch benzinepompje, op mijn LPG-HY. Gemonteerd vlak naast de originele/mechanische pomp, op de balk.
Het is vlgs mij een lage druk pomp; moet dat niet altijd, bij een carb en hoge druk bij injectie?

Het pompje schakel ik met de LPG-keuze schakelaar. Dus op de stand "benzine" begint de pomp te lopen.
Zou ik daar nog een relais tussen moeten doen?

De oude pomp heb ik (nog) laten zitten, maar ik wil er nog een afdekplaatje op maken.

Ik heb overigens de bovenkant van de carb wat ingekort, zodat de LPG inlaatring er op kan, zonder dat het luchtfilter klem komt.
vr gr Floris
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Gert-Jan Brink »

Heb ook zon elektrisceh pomp op de plek van de oude mechanische , gekocht bij Henny en rijd er ook al zon dik 15 jaar mee rond.
Met de originele pomp had ik wel eens vapourlock als het heel warm was. Met de elektrische nooit problemen gehad in meer dan 75000 km.
Ook niet met 44 graden deze zomer in Duitsland. Ik rijd meestal op LPG maar bij die hitte heb ik hem op benzine gezet omdat mn koelvloeistoftemp meter over de 100 graden ging.
Die zit bij mij overigens bovenin de toevoerslang naar de radiateur. (na de thermostaat)
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Plaats reactie