Draadspoed

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
TypeH56
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 56
Lid geworden op: vr nov 03, 2017 5:00 pm

Draadspoed

Bericht door TypeH56 »

Heb m'n achterklep, met klein ovaal raam, in 8 uur kaalgeborsteld en daarna geschilderd met Hammerite. Zit zowaar nog vast ook, wat niet meer vanzelfsprekend is met die milieuvriendelijke lakken van tegenwoordig..
Heb natuurlijk ook de greep eraf gehaald waarbij 1 van de 3 schroeven niet meer in nieuwstaat verkeerd. Dacht even een paar nieuwe te monteren maar het originele draad is anders, de moderne M4 is fijner.

Is dat bij alle bouwjaren zo of is dat ooit veranderd in modern draad?

Aanpassing van mijn moeren en bouten reserves is schijnbaar noodzaak..

Groet
Geen werk maakt vrij
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Draadspoed

Bericht door JanW »

Is t geen M5?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
TypeH56
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 56
Lid geworden op: vr nov 03, 2017 5:00 pm

Re: Draadspoed

Bericht door TypeH56 »

4mm buitendiameter vindt ook de schuifmaat.
Het is blijkbaar nog voordat de ISO normalisatie inging gemaakt. Vroeger hadden landen hun eigen spoed. ISO M4 heeft een spoed van 0.7mm. Het Franse draad van '56 is net even grover. M'n schroefdraadmeethulpstuk is spoorloos helaas...

Groet'n
Geen werk maakt vrij
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Draadspoed

Bericht door JanW »

tegenwoordig is er M4x0,7
er is ook Mm4x0,75 en M4x08

een site met een vracht aan info over schroefdraden:

https://www.gewinde-normen.de/en/index.html
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie