Gert-Jan en DUBBUS
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Gert-Jan en DUBBUS
ik zal hier op het forum mn HY "DUBBUS" uit 1964 ook maar een s voorstellen.
Ik ben Gert-Jan Brink inmiddels 53 jaar en in 2008 naar Alesund Noorwegen verhuisd en toen mn HY uiteraard meegenomen.
Hij heeft al een uitgebreid draadje op het CF en ik wil niet hetzelfde hier kopieren.
Dus ik zal hier hem hier eens van kop tot staart beschrijven en dan met name alle wijzingingen die ik de afgelopen 20 jaar aan hem heb gedaan, buiten regulier onderhoud en restauratiewerkzaam heden om.
Het is een in 1964 in Amsterdam geassembleerde HY 1600 die is omgebouwd naar 1900 cc.
Ik kocht een 1955er in Frankrijik als basis maar die bleek te slecht en alle bruikbare delen daarvan zijn gerecycled. Grotendeels op deze 1964er.
Zn naam heeft ie te danken aan enerzijds zn kenteken US-04-51 oftewel de US. Anderzijds aan de veel gebruikte zin , vanavond ga ik werken aan de bus , hetgeen al snel Dubbus werd.
van voor naar achter:
voorbumper, origineel
neusplaat origineel 1964, alleen dat jaar geleverd met grote chevrons en gaten voor de verwarming. De neusplaat vd 55er hangt in mn werkplaats.
hele neus van de cabine overgezet van een 55er met spijltje en inclusief voordeuren. Begin 1964 zijn de laatste spijltjes geleverd , is dus ok voor een 64er al was dit 1 van de eerste zonder.
neus voorzien van verwarming , ruitesproeier met elektrische pomp en richtingaanwijzers.
robris op de treeplanken
van donkerblauw via grijs naar geel gespoten.
voortrein (paard) van een 78er gemonteerd incl 78er motor en versnellingsbak en tripode aandrijfassen.
uitlaat veranderd , voorste demper vervallen en volvo 2 liter uitlaat midden onder de auto.
velgen dmv opgelaste strips omgebouwd naar 16 inch en 16 inch banden.
voordeuren voorzien van inwendige afwatering dmv slangen in de deur naar beneden. (helpt niet echt veel)
voordeuren voorzien van Dyane slotjes in de ramen zoals ook in het laatste jaar van de productie vd HY gebruikt zijn.
bestuurdersdeur voorzien van hendel met slot
spiegels voorzien van lange beugels die zowel onder als boven het raam aan de deur bevestigd zit.
extra 2e spiegel rechts
ruitewissermechanisme omgebouwd van 6 volt naar 12 volt en mechaniek aangepast ivm spijltje
interval ruitewisseer met 5 standen gemonteerd
alarmlichten met schakelaar gemonteerd
koelvloeistoftemperatuurmeter ingebouwd
opberglade dashboard voorzien van stevig hangslot.
stuurbekrachtiging ingebouwd en LPG installatie.
oud type vloerplaten uit 55 met houten luikje voor remcylinder onder de vloer.
Veiligheidsgordels voor en kinderzitje met frame tussen de voorstoelen. Daarvoor de versnellingspook ingekort
veel isolatie onder de rubberen mat, de motorkap en onder het dashboard
uitklaprichtingaanwijzers van een 55er overgezet
tevens van die 55er achterklep, reservewielklep en linker lange vlakke zijpaneel gebruikt.
achterklep voorzien van tweede steun
regengoot rechts vervangen door een gegalvaniseerde eigenbouw. gootjes boven de deuren vervangen door 2mm stalen.
achterspatborden vervangen maar de nieuwe vast gebout ipv gelast.
dakluik gemonteerd en ramen achter zijkanten.
reservewiel achterop en plek voor watertank en gastank achter reservewielklepje.
In de reservewilekastzit ook de ventilatie voor de koelkast zodat er geen roosters in de zijkanten hoeven.
imperial met losse trap zelf gemaakt
trekhaak zelf gemaakt
achterbumper origineel
e.a is niet chronologisch. Er zijn dus weinig onderdelen die ik niet aangepast of veranderd heb.
voor fotos zie CF.
Ik ben Gert-Jan Brink inmiddels 53 jaar en in 2008 naar Alesund Noorwegen verhuisd en toen mn HY uiteraard meegenomen.
Hij heeft al een uitgebreid draadje op het CF en ik wil niet hetzelfde hier kopieren.
Dus ik zal hier hem hier eens van kop tot staart beschrijven en dan met name alle wijzingingen die ik de afgelopen 20 jaar aan hem heb gedaan, buiten regulier onderhoud en restauratiewerkzaam heden om.
Het is een in 1964 in Amsterdam geassembleerde HY 1600 die is omgebouwd naar 1900 cc.
Ik kocht een 1955er in Frankrijik als basis maar die bleek te slecht en alle bruikbare delen daarvan zijn gerecycled. Grotendeels op deze 1964er.
Zn naam heeft ie te danken aan enerzijds zn kenteken US-04-51 oftewel de US. Anderzijds aan de veel gebruikte zin , vanavond ga ik werken aan de bus , hetgeen al snel Dubbus werd.
van voor naar achter:
voorbumper, origineel
neusplaat origineel 1964, alleen dat jaar geleverd met grote chevrons en gaten voor de verwarming. De neusplaat vd 55er hangt in mn werkplaats.
hele neus van de cabine overgezet van een 55er met spijltje en inclusief voordeuren. Begin 1964 zijn de laatste spijltjes geleverd , is dus ok voor een 64er al was dit 1 van de eerste zonder.
neus voorzien van verwarming , ruitesproeier met elektrische pomp en richtingaanwijzers.
robris op de treeplanken
van donkerblauw via grijs naar geel gespoten.
voortrein (paard) van een 78er gemonteerd incl 78er motor en versnellingsbak en tripode aandrijfassen.
uitlaat veranderd , voorste demper vervallen en volvo 2 liter uitlaat midden onder de auto.
velgen dmv opgelaste strips omgebouwd naar 16 inch en 16 inch banden.
voordeuren voorzien van inwendige afwatering dmv slangen in de deur naar beneden. (helpt niet echt veel)
voordeuren voorzien van Dyane slotjes in de ramen zoals ook in het laatste jaar van de productie vd HY gebruikt zijn.
bestuurdersdeur voorzien van hendel met slot
spiegels voorzien van lange beugels die zowel onder als boven het raam aan de deur bevestigd zit.
extra 2e spiegel rechts
ruitewissermechanisme omgebouwd van 6 volt naar 12 volt en mechaniek aangepast ivm spijltje
interval ruitewisseer met 5 standen gemonteerd
alarmlichten met schakelaar gemonteerd
koelvloeistoftemperatuurmeter ingebouwd
opberglade dashboard voorzien van stevig hangslot.
stuurbekrachtiging ingebouwd en LPG installatie.
oud type vloerplaten uit 55 met houten luikje voor remcylinder onder de vloer.
Veiligheidsgordels voor en kinderzitje met frame tussen de voorstoelen. Daarvoor de versnellingspook ingekort
veel isolatie onder de rubberen mat, de motorkap en onder het dashboard
uitklaprichtingaanwijzers van een 55er overgezet
tevens van die 55er achterklep, reservewielklep en linker lange vlakke zijpaneel gebruikt.
achterklep voorzien van tweede steun
regengoot rechts vervangen door een gegalvaniseerde eigenbouw. gootjes boven de deuren vervangen door 2mm stalen.
achterspatborden vervangen maar de nieuwe vast gebout ipv gelast.
dakluik gemonteerd en ramen achter zijkanten.
reservewiel achterop en plek voor watertank en gastank achter reservewielklepje.
In de reservewilekastzit ook de ventilatie voor de koelkast zodat er geen roosters in de zijkanten hoeven.
imperial met losse trap zelf gemaakt
trekhaak zelf gemaakt
achterbumper origineel
e.a is niet chronologisch. Er zijn dus weinig onderdelen die ik niet aangepast of veranderd heb.
voor fotos zie CF.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Gert-Jan en DUBBUS
Leuk!
Aaah kom, een paar foto's!
En anders een link naar CF.
Groeten,
Ferry
Aaah kom, een paar foto's!
En anders een link naar CF.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Gert-Jan en DUBBUS
Heb altijd problemen met plaatsen van fotos hier. Zijn altijd te groot. CF link niet nodig zoek op Dubbus en je bent er.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Gert-Jan en DUBBUS
"Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd." ci-fo heeft blijkbaar een probleempje met het indexeren 
maar goed: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222939
Voor foto's, zie aankondiging op http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 337#p27337

maar goed: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222939
Voor foto's, zie aankondiging op http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 337#p27337
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Gert-Jan en DUBBUS
als bijlage , bedankt Ewald , weer wat geleerd
- Bijlagen
-
- henger.jpg (60.91 KiB) 16301 keer bekeken
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"