Vandaag naar de APK geweest......
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Vandaag naar de APK geweest......
En dat werd een groooote teleurstelling. Op vele dragende delen blijkt nogal gerotzooit te zijn met polyester. De voorste tussenbalk bestaat deels uit polyester plaatjes die nu loslaten en waar allemaal roest zichtbaar is. De beide andere tussenbalken houden ook niet over. Wat ik had aangezien als 'in de loop van de tijd te restaureren' betreft constructies die voor de APK wel in orde moeten zijn (wielkasten, neusplaten, gebied rond kriksteunen enz, enz.). Ook de achterste dwarsbalk is er erger aan toe dan aanvankelijk zichtbaar/gedacht. Polyesterprut waar het niet hoort te zitten. Daar heb ik mij dus lelijk op verkeken.
Maar eens zien of dit binnen een redelijk budget is te herstellen......
APK-station heeft veel ervaring met HY's via Minecus Kramer (die mij de tip van dit bedrijf had gegeven).
Maar eens zien of dit binnen een redelijk budget is te herstellen......
APK-station heeft veel ervaring met HY's via Minecus Kramer (die mij de tip van dit bedrijf had gegeven).
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Vandaag naar de APK geweest......
oei, succes
in eerste instantie denk ik : wielkasten en neusplaten? wat heeft dat met de APK te maken?
maar je schrijft dat de man veel ervaring heeft met HYs.
Maar goed , ook dragende delen mogen tot een bepaald percentage doorgerot zijn. Ik vraag me wel af of de beste man de grenzen van het toelaatbare kent.
dessalniettemin moet je roest natuurlijk aanpakken voor het behoud van je bus.
wat bedoel je met tussenbalken?
in eerste instantie denk ik : wielkasten en neusplaten? wat heeft dat met de APK te maken?
maar je schrijft dat de man veel ervaring heeft met HYs.
Maar goed , ook dragende delen mogen tot een bepaald percentage doorgerot zijn. Ik vraag me wel af of de beste man de grenzen van het toelaatbare kent.
dessalniettemin moet je roest natuurlijk aanpakken voor het behoud van je bus.
wat bedoel je met tussenbalken?
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe erg de wielkasten en zo zijn dat die voor de APK een probleem vormen? Voor zover ik weet is het voor dat soort (niet dragende) delen zo dat zolang er niks uitsteekt en andere verkeersdeelnemers kan verwonden het geen enkel probleem is.
De tussenbalken (ik neem aan de 'sporten' in het 'ladderchassis'), daar kan ik het me goed van voorstellen. Die vormen een vrij essentieel onderdeel van de stijfheid van de bus.
Een vorige eigenaar die gaten heeft afgedekt met polyester en er wat tectyl ofzo over heeft gespoten?
Roestgradatie volgens de RDW: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... schade.pdf
Verder:
Zie daar ook beschrijving hoe er in 'E' wordt gemeten en beoordeeld.
De tussenbalken (ik neem aan de 'sporten' in het 'ladderchassis'), daar kan ik het me goed van voorstellen. Die vormen een vrij essentieel onderdeel van de stijfheid van de bus.
Een vorige eigenaar die gaten heeft afgedekt met polyester en er wat tectyl ofzo over heeft gespoten?
Roestgradatie volgens de RDW: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... schade.pdf
Verder:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx of http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx als het om een bedrijfswagen gaat.1. De langs- en dwarsliggers en chassisversterkingsdelen van het chassisraam, dan wel de daarvoor in de plaats tredende delen van de mee- of zelfdragende carrosserie van personenauto’s mogen:
geen breuken of scheuren vertonen, en
niet zodanig zijn bevestigd, vervormd of door corrosie aangetast, dat de stijfheid en de sterkte van het chassisraam of van de mee- of zelfdragende carrosserie in gevaar worden gebracht. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Zie daar ook beschrijving hoe er in 'E' wordt gemeten en beoordeeld.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Jeroen, dat is een lelijke tegenvaller. Als ik je bus zo bekijk dan zou ik ook niet vermoeden dat er essentiele delen zijn "verfraaid" met een polyester jurkje. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat je enigszins bij de neus bent genomen door een van de vorige eigenaren wat eigenlijk erg kwalijk is.
Goed, er zit nu maar een ding op: schouders eronder, oogkleppen op en " gaan met die banaan". Als ik zie wat je voorheen al gerestaureerd hebt dan krijg je dit ook wel weer netjes op de rails.
Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen want doorgaans kom je hier en daar nog wel meer (ellende) tegen.
Als je straks klaar bent dan kijk je er toch wel met een goed gevoel op terug, weet ik zeker.
Jacques
Goed, er zit nu maar een ding op: schouders eronder, oogkleppen op en " gaan met die banaan". Als ik zie wat je voorheen al gerestaureerd hebt dan krijg je dit ook wel weer netjes op de rails.
Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen want doorgaans kom je hier en daar nog wel meer (ellende) tegen.
Als je straks klaar bent dan kijk je er toch wel met een goed gevoel op terug, weet ik zeker.
Jacques
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Even slikken en verwrken dus, niet alleen dat de bus tegenvalt maar ook dat jij je verkeken hebt, denk ik.
Dat wordt dus een totale opknapbeurt met als lichtpunt dat je het mechanisch deel al hebt gehad.
Het plaatwerk aan onderzijde is vrij simpel wat vorm betreft, dus stukje voor stukje komt het goed
Dat wordt dus een totale opknapbeurt met als lichtpunt dat je het mechanisch deel al hebt gehad.
Het plaatwerk aan onderzijde is vrij simpel wat vorm betreft, dus stukje voor stukje komt het goed
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Dank allen voor goede raad en daad. Vroeg of laat moet je er toch aan en dit valt zeker onder het hoofdstukje 'uitdaging'. Septembermeeting dus helaas zonder HY. Dan maar een dag op en neer met het gewone citroenblik.
Er is veel expertise hier, dus het gaat ook wel weer lukken. Ik overweeg om bij Gosliga hier in Leeuwarden de onderkant schoon te laten spuiten, dan komt alle ellende direct boven water.
Er is veel expertise hier, dus het gaat ook wel weer lukken. Ik overweeg om bij Gosliga hier in Leeuwarden de onderkant schoon te laten spuiten, dan komt alle ellende direct boven water.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Je zou ook gebruik kunnen maken van de "uitzonderingsregel van de RDW" die bepaalt dat je zonder geldige APK wel naar een "evenement" mag rijden als je het tevoren aanmeldt.Jeroen1955 schreef:Septembermeeting dus helaas zonder HY.
Je bus zal nu toch niet ineens "levensgevaarlijk" zijn?
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Toch maar even de regeltjes hiervoor opgezocht:
Voorwaarden
U kunt gebruikmaken van de evenementenregeling, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
De organisator heeft het evenement aangemeld bij ons.
U mag aan maximaal 4 evenementen per kalenderjaar deelnemen.
U mag maximaal 8 dagen per kalenderjaar gebruikmaken van de evenementenregeling.
U moet uw motorrijtuig verzekeren.
U gebruikt uw motorrijtuig alleen voor het evenement
en nog dit:
De organisator van het evenement maakt bekend dat u gebruik kunt maken van de evenementenregeling. U meldt vervolgens uw motorrijtuig op tijd aan bij de organisator van het evenement. U hoeft tijdens het evenement geen bewijs van deelname aan de evenementenregeling in uw motorrijtuig te hebben.
Hoe meldt de organisator het evenement bij ons aan?
Uiterlijk 2 maanden voor het evenement meldt de organisator het evenement bij ons aan. Wij laten de organisator schriftelijk weten of de deelnemers gebruik kunnen maken van de evenementenregeling. De organisator stuurt ons uiterlijk 1 werkdag voor het evenement een lijst met de geschorste motorrijtuigen, en vraagt ons om deze motorrijtuigen aan te melden voor de evenementenregeling. De organisator krijgt hiervan geen bevestiging van ons.
Conclusie: gaat dus niet door.
Voorwaarden
U kunt gebruikmaken van de evenementenregeling, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
De organisator heeft het evenement aangemeld bij ons.
U mag aan maximaal 4 evenementen per kalenderjaar deelnemen.
U mag maximaal 8 dagen per kalenderjaar gebruikmaken van de evenementenregeling.
U moet uw motorrijtuig verzekeren.
U gebruikt uw motorrijtuig alleen voor het evenement
en nog dit:
De organisator van het evenement maakt bekend dat u gebruik kunt maken van de evenementenregeling. U meldt vervolgens uw motorrijtuig op tijd aan bij de organisator van het evenement. U hoeft tijdens het evenement geen bewijs van deelname aan de evenementenregeling in uw motorrijtuig te hebben.
Hoe meldt de organisator het evenement bij ons aan?
Uiterlijk 2 maanden voor het evenement meldt de organisator het evenement bij ons aan. Wij laten de organisator schriftelijk weten of de deelnemers gebruik kunnen maken van de evenementenregeling. De organisator stuurt ons uiterlijk 1 werkdag voor het evenement een lijst met de geschorste motorrijtuigen, en vraagt ons om deze motorrijtuigen aan te melden voor de evenementenregeling. De organisator krijgt hiervan geen bevestiging van ons.
Conclusie: gaat dus niet door.

Re: Vandaag naar de APK geweest......
Daarbij, een aantal verzekeraars geven toch dekking bij ontbrekende apk als bij evt schade bij onderzoek blijkt dat de technische staat van het voertuig niet de oorzaak is of als het voertuig apk-waardig is.Dat is te achterhalen, misschien via de hulplijn vandaag nog
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HY 1970
- HY Forum Specialist
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
- Locatie: Ternat,België
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Dat is jammer dat je bus zo opgelapt geweest is met polyester en hopelijk is er niet te veel rot na die trip naar gosliga.
Veel succes met de reparatie.
Veel succes met de reparatie.
Citroën HY 1970
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Hoe kan de bus bij vorige keuring dan wel goedgekeurd zijn?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Tja, dat is natuurlijk de vraag. Als ik zo onder de bus kijk, lijkt mij dit niet iets wat het afgelopen jaar 'ineens' is gebeurd..... Het zet een vraagteken achter de APK.
De evenementenregeling is inderdaad geen optie meer. Dus neem ik mijn verlies en rijd goed gemutst met de C3 naar de Achterhoek. In het voorjaar weer van de partij!
De evenementenregeling is inderdaad geen optie meer. Dus neem ik mijn verlies en rijd goed gemutst met de C3 naar de Achterhoek. In het voorjaar weer van de partij!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- BUZZhY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 222
- Lid geworden op: di dec 19, 2006 12:10 am
- Kenteken: 06-bz-zz
- Locatie: Oosterbeek
Re: Vandaag naar de APK geweest......

Okay je koopt een HY dan verwacht je iets, maar met zulke dragende essenstielen onderdelen ga je toch niet sjoemelen?


Gr. Marco
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Vandaag naar de APK geweest......
Donderdag een afspraak bij Gosliga om de bodem schoon te maken. Ben benieuwd.
Als de schade meevalt en gerepareerd kan worden met het vervangen van delen, overweeg ik om de bodem er uit te halen om zo van bovenaf het chassis te repareren. dan kan ik meteen de staat van de langsliggers goed beoordelen en een antiroest behandeling geven. verder hele paard eruit om de voorzijde te restaureren en het deel onder de schuiflade in het dashboard dat na langdurige lekkage vanaf de onderkant van de voorruit kuis verrot blijkt.
Zo wordt het toch nog leuk....
Als de schade meevalt en gerepareerd kan worden met het vervangen van delen, overweeg ik om de bodem er uit te halen om zo van bovenaf het chassis te repareren. dan kan ik meteen de staat van de langsliggers goed beoordelen en een antiroest behandeling geven. verder hele paard eruit om de voorzijde te restaureren en het deel onder de schuiflade in het dashboard dat na langdurige lekkage vanaf de onderkant van de voorruit kuis verrot blijkt.
Zo wordt het toch nog leuk....
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021