Andere cilinderkop?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Andere cilinderkop?

Bericht door LEiPiE »

Kwam een advertentie tegen (http://link.marktplaats.nl/m1070839512) waarin een DS cilinderkop wordt aangeboden die is omgebouwd voor HY gebruik:
De cilinderkop is omgebouwd van DS naar HY
Dit is een uniek exemplaar
Door de grotere inlaat is de motor sterker zo als bij de DS19 (snoek)
Iemand daar een idee bij?
Het ombouwen zal voornamelijk het plaatsen van een achterkap en verwijderen van die van de DS zijn?
Wat voor impact zal een grotere inlaat hebben?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Otje »

Dit is een advertentie van Tonny van de Wegen uit Helmond, één van de HY-coryfeeën uit de HY-geschiedenis/clubs en vaste maat van een àndere coryfee, Harrie Reinders. Over het algemeen weten deze mannen aardig waar ze - op HY-gebied - mee bezig zijn ...
Vraag me alleen af wààr het "revisiewerk" in verstopt zit. Aan de foto's te zien is de kop niet eens schoongemaakt, laat staan "gevlakt". Kleppen zijn vuil, gezien het oude vet is er aan de klep-seals ook niet veel gedaan, er zitten nog 3 zichtbaar verroeste oude bougies in de kop ...
Mwa ...
Wat voor impact zal een grotere inlaat hebben?
Wanneer je aan de vóórgaande fase van die inlaat - dus de carburateur - niets verandert, lijkt het me geen enkele invloed te hebben. Wie het beter weet mag het zeggen !
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Joost »

Hoeveel pk heeft zo'n id19 dan?

Je zal de carburatie dan ook mee moeten nemen inderdaad om op hetzelfde getal uit te kunnen komen
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Ree »

Mijn trax met lange slag ID19 blok en de grootst mogelijke carburateur had, uit mijn hoofd, volgens het boekje, 83 pk. Hoogste snelheid ooit gehaald was 161 km/u van een helling af. De ID reed op papier 150 met dit blok.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Ree »

Afbeelding
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door ed-hz »

Zoals bekend rijdt ik met een ID19P carburateur rond op een standaard H78 blok.
Ik rijdt 120 km/h op de tomtom.

Ik zou niet weten waarom je een andere kop op een HY blok zou willen zetten...
Het blok is vreselijk geknepen door de kleine doorlaat van de standaard carburateur.
Als je meer power wilt is dat eenvoudig te realiseren met een andere carburateur.
Een andere kop of bolle zuigers doen weinig als je de carburateur niet verandert.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Online
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door HYvonne »

@Ed. Je hebt een pb'tje.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Otje »

@Ed. Je hebt een pb'tje.
Goh, da's toevallig ... Van mij óók.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door JanW »

een andere kop heeft zin als je een kop neemt met een uitwendig spruitstuk. Die heeft een veel betere flow en laat een grotere carburateur toe. Beetje extra vlakken en je hebt meer koppel en gaat over de 80 pk
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Gert-Jan Brink »

je hebt ook van mij een PBtje
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door LEiPiE »

Met al die PBtjes is het misschien leuk als Ed een stukje hier op het forum tikt over de andere carburateurs :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door graddus »

Leuk zo'n oud topic dat naar boven komt wanneer je zoekt op 'cilinderkop Citroën HY'. Zoals sommigen misschien wel weten heb ik een Trax met een ID19 motor (of beter uit een ID19 break, want alles wijst er op dat die eigenlijk een DS motor is). Helaas lijkt mijn cilinderkop niet heel fris meer, want er lekt water waar het niet zou mogen. Via Ree heb ik een cilinderkop van een HY opgescharreld en dit weekend is het er van gekomen om de kop van de Trax te lichten en naast de HY kop te houden. Hoewel de typenummers van beide koppen op de letters van de modelcode na (DS of HY) hetzelfde zijn, is er toch een groter verschil dan alleen de zijde waar de waterpomp moet worden gemonteerd. De kleppen lijken even groot, maar de inlaat zelf is veel kleiner. Daar waar die bij de DS-kop een diameter heeft van 42 mm is dat bij de HY-kop slechts 32 mm. Dat is best een fors verschil. Haal je de afdekplaten van de waterkanalen weg, dan zie je nog veel beter dat het hele interne inlaattraject veel kleiner gedimensioneerd is bij de HY tov de DS. De kop uit de advertentie van 4 jaar geleden die tot dit topic heeft geleid was dus wel degelijk voorzien van meer ademruimte. Voor mij betekent het vooral dat ik de HY-kop niet kan gebruiken. We zoeken naar een andere oplossing voor het Frankenstein-project.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door JanW »

Dat is heel aardige informatie.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door Ree »

graddus schreef:... dit weekend is het er van gekomen om de kop van de Trax te lichten ...
Yes!
graddus schreef:Voor mij betekent het vooral dat ik de HY-kop niet kan gebruiken...
Oei. :|

Dat betekent dat er op de HY nog veel vermogenswinst te boeken is door er een ID kop op te zetten. Een centimeter bij de inlaat is echt significant.
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Andere cilinderkop?

Bericht door graddus »

Ja, het is echt een serieus verschil, al is uiteindelijk de grootte van de kleppen zelf natuurlijk de belangrijkste factor.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Plaats reactie