À.P.K REMMEN
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma apr 25, 2011 10:16 am
- Kenteken: 59-YB-19
- Locatie: Winschoten
À.P.K REMMEN
Hallo mede HY liefhebbers,
Probleem met de remmen van mijn hy. Afgekeurd trekt teveel naar links tijdens de test op de remmen test bank, dat was voor heen geen brobleem, oude manier van keuren,het nodige gedaan, o.a nieuwe rem voeringen, trommels uitlaten draaien, remcilinders gehoond, remslangen zij 4jaar oud.
Allerlei dingen geprobeerd o.a met aangetrokken handrem rijden,
Wie kan mij helpen bij dit probleem! b.v dank
Groeten hy liefhebber
Probleem met de remmen van mijn hy. Afgekeurd trekt teveel naar links tijdens de test op de remmen test bank, dat was voor heen geen brobleem, oude manier van keuren,het nodige gedaan, o.a nieuwe rem voeringen, trommels uitlaten draaien, remcilinders gehoond, remslangen zij 4jaar oud.
Allerlei dingen geprobeerd o.a met aangetrokken handrem rijden,
Wie kan mij helpen bij dit probleem! b.v dank
Groeten hy liefhebber
Re: À.P.K REMMEN
Aangezien de remmenbank verschil in remkracht laat zien moet het probleem in de remmen zelf liggen. Scheeftrekken bij remmen ligt dan niet aan ect speling in fusee of stuurkogels er van uitgaande dat je het over de voortemmen hebt.
In het remsysteem zelf kan ik niet veel bedenken aangezien alles nagekeken is.
Mogelijk is er toch iets wat aan de aandacht ontsnapt is;
- zijn de remschoenen goed gecentreerd?
- zijn de remcilinders van dezelfde diameter?
- zjn de remschoenen even lang als ook de remvoeringen? De voeringen zijn nieuw, dus niet vies door remvloeistof.
In het remsysteem zelf kan ik niet veel bedenken aangezien alles nagekeken is.
Mogelijk is er toch iets wat aan de aandacht ontsnapt is;
- zijn de remschoenen goed gecentreerd?
- zijn de remcilinders van dezelfde diameter?
- zjn de remschoenen even lang als ook de remvoeringen? De voeringen zijn nieuw, dus niet vies door remvloeistof.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: À.P.K REMMEN
Ik zou daar nog aan toe willen voegen: zijn de remleidingen goed ontlucht? Één belletje lucht en je hebt al een signifikant probleem.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: À.P.K REMMEN
Jeroen: Bij een niet gescheiden remsysteem zal lucht de kracht overal gelijk verminderen, toch?
Als het kruislings gescheiden kan ik me voorstellen dat er ongelijkheid optreedt. Je zou verwachten dat t bij de remrevisie opgemerkt zou zijn.
Uit ervaring bij andere autos weet ik dat lucht soms heel hardnekkig aanwezig kan blijven in de regelaar achter en soms alleen met speciale procedures of hoge druk te verwijderen is.
Als het kruislings gescheiden kan ik me voorstellen dat er ongelijkheid optreedt. Je zou verwachten dat t bij de remrevisie opgemerkt zou zijn.
Uit ervaring bij andere autos weet ik dat lucht soms heel hardnekkig aanwezig kan blijven in de regelaar achter en soms alleen met speciale procedures of hoge druk te verwijderen is.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma apr 25, 2011 10:16 am
- Kenteken: 59-YB-19
- Locatie: Winschoten
Re: À.P.K REMMEN
Hallo, nog wat aanvulling , de HY heeft een enkel systeem met rembekrachtiger, aanrader,
Bezit hem 6jaar, waar van 1jaar met veel werk na een 25jaar stil staan .
Het scheef trekken was altijd naar rechts nu links na vervanging van remschoenen naaar rem olie lekkage. Tijdens remtest waren de achterremmen 100% goed.
Begin met wederom ontluchten.
Bedankt voor de tips.
Bezit hem 6jaar, waar van 1jaar met veel werk na een 25jaar stil staan .
Het scheef trekken was altijd naar rechts nu links na vervanging van remschoenen naaar rem olie lekkage. Tijdens remtest waren de achterremmen 100% goed.
Begin met wederom ontluchten.
Bedankt voor de tips.
Re: À.P.K REMMEN
Dan blijft als mogelijke oorzaak over dat de remschoenen aan 1 kant niet gelijk aangrijpen met de andere kant, dwz dat de 4 remschoenen niet goed gecentreerd zijn. Dit is van groot belang voor een goede gelijkmatige remwerking
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: À.P.K REMMEN
ik zou er nog aan toe willen voegen, check je handrem en zorg dat die aan beide zijden gelijk strak staan. Dit omdat de handremmem direct invloed hebben op het afstellen van de voorremmen. Mits je handremmem op de voorwielen hebt. Ik ga daar even vanuit omdat alleen jaren 50 Hy die op de achterwielen hebben.
Nu is het ook nog zo dat je waarschijnlijk de hele winter niet met de HY hebt gereden en kan het zijn dat de handremmen iets blijven hangen. Been there done that.
Smeer het draaipunt van de handremhandels op de remankerplaat in met goed kruipolie, geen WD40 dat helpt slechts eventjes, en beweeg ze een flink aantal keren.
Handremkabels kun je grof afstellen met de pen-gat verbinding op de handremhendels wielzijde, maar een fijnafstelling doe je met het stelmechanisme links en rechts boven de versnellngsbak
Een iets aanlopende handrem kan de remschoen doen verglazen en dat remt beduidend minder.
test remmen met je handrem op gravel of zand en je ziet aan je remspoor of hij gelijkmatig remt
Verder is het handig de remvoeringen iets af te schuinen aan de uiteinden , bij voorkeur op ca 45 graden , opdat ze niet gelijk bijten maar wat gelijkmatiger aangrijpen.
Nu is het ook nog zo dat je waarschijnlijk de hele winter niet met de HY hebt gereden en kan het zijn dat de handremmen iets blijven hangen. Been there done that.
Smeer het draaipunt van de handremhandels op de remankerplaat in met goed kruipolie, geen WD40 dat helpt slechts eventjes, en beweeg ze een flink aantal keren.
Handremkabels kun je grof afstellen met de pen-gat verbinding op de handremhendels wielzijde, maar een fijnafstelling doe je met het stelmechanisme links en rechts boven de versnellngsbak
Een iets aanlopende handrem kan de remschoen doen verglazen en dat remt beduidend minder.
test remmen met je handrem op gravel of zand en je ziet aan je remspoor of hij gelijkmatig remt
Verder is het handig de remvoeringen iets af te schuinen aan de uiteinden , bij voorkeur op ca 45 graden , opdat ze niet gelijk bijten maar wat gelijkmatiger aangrijpen.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: À.P.K REMMEN
Gert-Jan:
- mooie aanvulling.
- "handrem even strak" kan misschien te letterlijk opgevat worden. Moeten de kabels niet wat speling hebben zodat ze de remafstelling niet beinvloeden??
WPH:
Afstelling van de handrem: met de handremhefboom
één tand aangetrokken, moeten de wielen vrij draaien;
in de derde tand aangetrokken, moeten de wielen
zwaar draaien.
- mooie aanvulling.
- "handrem even strak" kan misschien te letterlijk opgevat worden. Moeten de kabels niet wat speling hebben zodat ze de remafstelling niet beinvloeden??
WPH:
Afstelling van de handrem: met de handremhefboom
één tand aangetrokken, moeten de wielen vrij draaien;
in de derde tand aangetrokken, moeten de wielen
zwaar draaien.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: À.P.K REMMEN
met even strak bedoel ik gelijkmatig strak
dus beide zijden gelijk.
Uiteraard zodat ze vrijkomen als je de handrem eraf haalt. Beter iets te los dan te strak.

Uiteraard zodat ze vrijkomen als je de handrem eraf haalt. Beter iets te los dan te strak.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"