Mijn naam is Rizo en ik ben sinds kort ook een HY-enthousiast. Ik heb ruime ervaring met diverse oldtimers (Kever, Dyanes, 2cv's, VW bussen) en rijdt momenteel een 2cv uit 1980 en er staat een Volvo 66 in de stalling. De 2cv, die ik inmiddels bijna 10 jaar in mijn bezit heb, heeft net weer een ritje op en neer naar Frankrijk gemaakt (+/- 4000 km) zonder een centje pijn. Genieten van alle kilometers, ietsje minder als het hard regende (en lekte).
De Vakantie-2cv:

Kortom: ik ben bekend met het rijden van oude Citroëns en ben niet te beroerd om (bijna) alle klussen daaraan zelf uit te voeren. Mede door een bezoek aan het Citroën-museum in Castellane kwam het idee dat het rijden van een iets grotere auto dan de eend wel voordelen heeft (2 racefietsen en kampeerspullen worden allemaal meegenomen in de 2cv).
De oudst bekende HY volgens het Museum:

Daarna kwam mijn vriendin met een leuk idee voor een foodtruck en sindsdien kan ik de HY nog maar moeilijk uit mijn hoofd zetten.

Het plan zoals het nu er ligt:
- Een (originele) HY met een verkoopklep
- Technisch goede HY (danwel technisch goed te maken)
- Harde HY, eventueel het laswerk uit besteden.
- Inbouw van een biogasinstallatie (CNG lijkt nu de beste optie, zijn hier meer HY-rijders mee bekend?)
- In te richten met een werkblad, koelkastje en kastruimte
- Uitklap/inbouw/oplossing voor een mogelijkheid voor een bed
- Lakwerk hoeft niet perfect, mogelijkheid tot zelf rollen van de bus, zoals ik al meer voorbeelden hier heb gezien, mede om kosten te besparen.
Kortom lijkt nu een HY als goede basis vinden het doel. De vragen waar ik nog mee worstel:
- Hoe hoog is de auto? Ik heb beschikking tot een parkeergarage met een beperkte hoogte.
- Hoe hoog is een standaard HY binnenin? Ik ben zelf niet de kleinste (2 meter), maar mijn vriendin ook niet (1.80), mogelijk is uitproberen hierbij het handigst. Al krijg ik de indruk dat het niet ruim is binnen.

- Zijn er rijdende exemplaren bekend op (Bio)gas? (Tot nu toe vind ik alleen kokende HY's op Biogas of electrisch aangedreven)
- Zijn de veel klussen aan de HY te doen zonder uitgebreide garageuitrusting?
- Is er ergens een topic met de zwakke (roestgevoelige) punten van de HY en een indicatie van de moeilijkheid (lees: kosten) van eventuele reparatie's?
- Zijn er typische 'doorsnee'-modellen of hele bijzondere modellen?
Een hoop vragen, maar ik hoop dat ik wat antwoorden kan vinden.
Groet,
Rizo