De AA EN WEE BEE

Dat prachtige plekje diep in de Provence of die heftige klapband, vertel alles.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

De AA EN WEE BEE

Bericht door Otje »

In vervolg op http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2911 even een ingekorte impressie van "gezellig contact met de ANWB". Hoofdrolspelers: "O" (is Otje; dus wij) en "A" (is ANWB).

O: Rijd in een Citroën HY, heb problemen met de koppeling.
A (Nederland): Zal alles even noteren ... O.K., is vastgelegd; ons steunpunt in Lyon wordt ingeschakeld ...
A (Lyon): Wilt u me (nog een keer ?) even vertellen wat er precies aan de hand is ... ? ... O.K.
A (Lyon): Weet u misschien waar een repatriëringsbedrijf bij u in de buurt zit ?
O: ... eeuhh ... maar dat is toch JULLIE taak ... ?
A (Lyon): ... oooh ... tjaa ...
A (Lyon): We hebben een bergingsbedrijf gevonden, a.s. zondag kan uw voertuig worden opgehaald.
O: O.K. Maar ... wij moeten óók nog naar huis ... !
A (Lyon): ooh ... tjaa ... Misschien met de trein ... ?

Heb dus deze dame exact uitgelegd waaruit de hulp van de ANWB volgens de door hen zelf beschreven procedures bestaat ...

A (Lyon): We gaan een leen-auto voor u regelen.
O: Zucht ...
A (Lyon): U kunt deze auto hier (....) ophalen.

Gezond boerenverstand bracht me er toe tóch even te checken wáár die leen-auto moest worden opgehaald. Wij mochten daarvoor een taxibedrijf inschakelen; de kosten daarvan worden door de ANWB betaald.

O: Hallo ANWB, wij hebben geconstateerd dat dat verhuurbedrijf van die leen-auto zich op 375 km van onze camping af bevindt ...
A (Lyon): ..... ??
A Lyon): OOpsss ...

En plotsklaps stond afgelopen donderdag de ambulance van het bergingsbedrijf uit Boussac al naast Otje ...

Afijn: voornoemd bergingsbedrijf was voorlopig tevreden met de blikjes bier die ik hen aanbood, ze zouden (afgelopen) zondag gewoon nog een keertje terugkomen om Otje op te pikken.

Misverstand. Wellicht een "blonde dame" bij de ANWB ... ?

Een àndere (hoogstwaarschijnlijk niét blonde) medewerkster van de ANWB zag kans ons te voorzien van "blik" waarmee we (afgelopen zaterdag) naar huis konden rijden. Tóch eerst nog eventjes een taxi-rit van 80 km (à raison van EUR 170,=) en vervolgens de "kwelling" van een "BMW X-1" (jawel, ga maar eens "Google"-n) met slechts 14 km op d'n tellert; oftewel "gloedjenieuw". Volautomaat, airco, allerlei elektronische toeters en bellen, gas intrappen en hopen dat jouw maag dat bijhoud ...
Helemaal nix voor een doorgewinterde rHYder duzzz ...

We hebben die ruim 800 km naar huis dus - volstrekt emotieloos - in één ruk afgelegd in deez' "grandioze BMW - X1". Dat wil zeggen: totáál geen "feeling" met dit "scheur-ijzer"; de airco werkte slaapverwekkend; absoluut verboden voor "nicotine-verslaafden" zoals wij; ik kan me niet heugen dat ik zó veel tussentijdse "stops" heb gemaakt als met Otje ...

Ach ja: "Een gegeven paard ...".

Bijgaand: plaatjes.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ...
Wie is ...

Salutations,
Gert
Bijlagen
DSC01463-klein.jpg
DSC01454-klein.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Zilverlinde
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 28
Lid geworden op: wo jul 05, 2006 1:18 pm
Locatie: Heeze

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door Zilverlinde »

Gert in een BMW... Geen 'dikke bertha' dus.. Maar vier wielen..
Echt balen van die koppeling zeg! Zou het aan de kwaliteit van de nieuwe onderdelen liggen? Ik hoop voor jou dat die blikjesbier zorgen voor TLC ten behoeve van Otje....

Ill keep my fingers crossed Gert..

(Trouwens lekker bezig aan mn camper, en aca doet het super en gaat nooit meer weg :wink: :wink: )
De Zilverlinde hoveniers, Frank van der Linden
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Plaatjes ...

Bericht door Otje »

1) inmiddels een "bekende" exercitie
2) alsof het is "gepland": netjes verdeeld over de koppelingsplaat de 3 resterende veren ... en 3 "gaten"...
3) voorzijde: de 4e veer is óók al aan z'n "ontsnappingspoging" bezig
4) achterzijde: diezelfde veer

Dankzij de vorige demontage van blok + V-bak van een jaar geleden waren alle bouten, moeren en overig materiaal zeer goed "gangbaar" dus kostte het (naast het "gepiel" in ruimten die beter toegankelijk zijn voor "slanke vrouwenhanden") weinig moeite/tijd om het hele geneuzel uit het vooronder te sjouwen.

Nu a.s. zaterdag mijn magazHYndienst maar eens gaan vervullen en daar tevens even over dit onderwerp "een boompje opzetten".
En natuurlijk ... een nieuwe koppelingsplaat scoren ...

Gert
Bijlagen
DSC01496-klein.jpg
DSC01496-klein.jpg (213.63 KiB) 25161 keer bekeken
DSC01498-klein.jpg
DSC01498-klein.jpg (204.25 KiB) 25161 keer bekeken
DSC01499-klein.jpg
DSC01499-klein.jpg (129.38 KiB) 25161 keer bekeken
DSC01502-klein.jpg
DSC01502-klein.jpg (167.91 KiB) 25161 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door Gert-Jan Brink »

Waardeloze kwaliteit. ik houd mn hart vast met mijn nieuwe koppelingsplaat. de oude gaat mee als reserve.
Maar waarom haal je uitaatspruitstuk, dynamo en startmotor ervanaf voor een koppelingswissel?
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door JanW »

Ik zie niets waardoor die demperveren op hun plaats zouden moeten blijven. Nu heb ik die veren nooit losgemaakt en weet niet of er een voorziening is om ze op hun plaats te houden.
Iemand?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door JanW »

JanW schreef:Ik zie niets waardoor die demperveren op hun plaats zouden moeten blijven. Nu heb ik die veren nooit losgemaakt en weet niet of er een voorziening is om ze op hun plaats te houden.
Iemand?

Ja, ikzelf. Natuurlijk is er een voorziening getroffen om ze op hun plaats te houden.
De veren zitten normaliter opgesloten tussen 2 flauw gebogen "lipjes" aan de centrale platen. En die zie ik niet bij de kapotte plaat. Ik weet niet waar deze vandaan komt maar, gezien de ervaringen, zou ik deze plaat nooit monteren.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door JanW »

voorbeeldje

@Leipie: ik kan mijn tekst niet aanpassen na posten
Bijlagen
clutch_plate_5spd_std.jpg
clutch_plate_5spd_std.jpg (118.71 KiB) 25096 keer bekeken
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door Otje »

Maar waarom haal je uitaatspruitstuk, dynamo en startmotor ervanaf voor een koppelingswissel?
Gert-Jan: wanneer je goed hebt gekeken heb je gezien dat ik nog véél méér heb gedemonteerd. Gewoonweg omdat het blok een eind naar voren moest (om een beetje sleutelruimte te hebben) en als ik dan tóch eenmaal bezig ben is met een extra uurtje sleutelen de hele bubs eruit geschoven (zónder lastige "obstakels"). Kan ik overal makkelijk bij en bovendien nu onbeperkte ruimte om o.a. de kleppen weer eens te stellen.
JanW: ik weet niet van wàt voor auto die koppelingsplaat is die jij laat zien; die van een HY ziet er ànders uit. Zie foto 's. In principe bestaat de koppelingsplaat uit: grote ronde staalplaat met aan beide zijden een "voering", een losse (kleine) tussenplaat en een tweede (kleine) staalplaat. De holle pijp met spie-banen (waarin dus de prise-as steekt) zit vastgelast aan de tussenplaat. De krachten op de tussenplaat brengen uiteindelijk de buitenste platen in beweging waarbij dit indirect gebeurd door tussenkomst van die 6 veren (waarbij de bewegingsvrijheid van de "tussenplaat" uiteindelijk begrensd wordt door een soort klinknagel-verbinding tussen de beide buitenste platen)(op jóuw foto: drie stuks, te zien op de bóvenste plaat). In het verleden bestond de koppelingsplaat uit één enkele plaat; het koppelen gebeurde derhalve veel abrupter met als gevolg o.a. een snellere slijtage van de "voeringen".
De veren zitten normaliter opgesloten tussen 2 flauw gebogen "lipjes" aan de centrale platen. En die zie ik niet bij de kapotte plaat. Ik weet niet waar deze vandaan komt ...
Deze plaat komt dus uit Otje en dit is een "standaard" koppelingsplaat bij een HY. Helaas: géén "lipjes".
Het "euvel" wat nu achteraf blijkt te hebben gespeeld: de veren zitten "opgesloten" doordat ze aan "langs-zijde" worden geblokkeerd door de (lengte-)randen in de gaten van beide buitenste platen (hier zitten dus géén extra "opstaande lipjes" aan). De "gaten" in beide buitenste platen zijn een fractie smaller dan die in de tussenplaat. Kennelijk waren die randen (in de kleinste buitenste plaat) in het verleden (alvorens ze werden gereviseerd; lees: nieuwe voeringen (op de grootste plaat) aangebracht) al (behoorlijk) beschadigd met als gevolg dat de veren (steeds grotere) speling kregen en zijdelings konden "ontsnappen".
In de nieuwe (lees: óók gereviseerde) koppelingsplaat (zie foto's) zijn de randen van de "gaten" volledig onbeschadigd.
Ik ga er nú van uit dat deze plaat het wel "tot mijn bejaardenhuis" uithoudt ... :lol:
Bijlagen
DSC01501-klein.jpg
DSC01501-klein.jpg (177.96 KiB) 25063 keer bekeken
DSC01517-klein.jpg
DSC01517-klein.jpg (200.37 KiB) 25063 keer bekeken
DSC01519-klein.jpg
DSC01519-klein.jpg (214.9 KiB) 25063 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door JanW »

Die getoonde koppelingsplaat was een willekeurige.om te laten zien hoe het i.h.a is geconstrueerd.
Bij een diafragma drukgroep o.a. de latere DS is het zoals op de foto.
Bij een drukgroep met vingers zoals op vroege DS , Traction en HY is het inderdaad zoals Otje beschrijft.
Het is dus zaak om bij gereviseerde platenver op te letten of er nog "vlees " staat om de veren zijdelings vast te houden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: De AA EN WEE BEE

Bericht door Otje »

Het is dus zaak om bij gereviseerde platenver op te letten of er nog "vlees " staat om de veren zijdelings vast te houden.
Naar aanleiding van "mijn" ervaring heeft er in het magazHYn een nauwgezette contrôle plaatsgevonden van de voorraad nieuwe (lees: gereviseerde) koppelingsplaten. Er is in ieder geval één plaat "voortijdig gelicht" vanwege hetzelfde euvel.

"Ter leringhe ende vermaeck": de (gebruikte) koppelingsplaten welke door het magazHYn naar een revisiebedrijf worden gebracht (alwaar ze worden gestraald, opnieuw gelakt en voorzien van nieuwe "koppelings-voeringen") zullen in de toekomst zéér nauwkeurig worden gecontroleerd !

Oh ja: Otje rijdt intussen weer !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie