Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Ree »

Sjoerd heeft mij dit bericht als PB gestuurd omdat het hem het niet lukte dit op het forum te plaatsen. Bij deze staat het op het forum, hopelijk lukt het Sjoerd straks wel om hier te antwoorden :)

____________________________________________________________________

Beste forumleden,

Deze nieuwkomer (aangenaam alle!!) hoopt dat iemand mij verder kan helpen en wellicht een soort gelijke ervaring heeft?

Onlangs een Hy gekocht als Belg in Nederland. Deze probeer ik in België op Belgisch kenteken te krijgen, maar kom alsnog niet door de Belgische S.B.A.T keuring heen. Rede is dat het chassisnummer in de rechter voor balk opnieuw is ingeslagen. Na wat gebel ben ik er inmiddels achter dat de enige instantie die dit mag doen de RDW is in Nederland. Als zij het nummer opnieuw inslaan gaat dit blijkbaar vergezeld met de letters RDW. Dit is bij mij dus niet het geval. Mijn vermoeden is dat het chassisnummer door een vorige eigenaar ooit is her ingeslagen. En dat de garages waar de wagen nadien is gekeurd hier nooit een probleem over hebben gemaakt. Nu denken ze daar dus bij de Belgische keuring anders over, en moet er attest zijn dat het her ingeslagen nummer daadwerkelijk bij het voertuig hoort. Ja hoe ga ik dat bewijzen?? Heb het hoofdkantoor Citroen NL al gebeld of zij wellicht een registratie bijhouden van de Citroëns die in Nederland met een bepaald kenteken en daar bijhorend
chassisnummer bijhouden. Dat gebeurd maar enkel vanaf het digitale tijdperk en de wagen komt natuurlijk uit het nog ooh zo mooie papieren tijdperk. Kan het zijn dat chassisnummer nog op een andere plek is ingeslagen? De plaatjes aan de bijrijderskant geven ook het chassisnummer aan maar dat is voor de keuring hier geen bevestiging. Misschien heeft iemand een idee wat te doen? Als kersverse HY bezitter sta ik natuurlijk te popelen om een lekker stukje te toeren met alle juiste papieren!!! Het betreft het kenteken 16-GB-17 wie weet bij één van jullie bekend?? De vorige eigenaren waren twee dames uit de buurt van Rotterdam die er een hele mooie gele foodtruck van hadden gemaakt waaruit ze crêpes verkochten. Daarvoor was de wagen volgens mij rood en ingericht als camper.

Alle hulp is welkom, en alvast bedankt!!

Groeten,

Sjoerd
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Ree »

Hoi Sjoerd,

Om te beginnen, welkom op het forum.

Nieuw ingeslagen nummers door het RDW zijn inderdaad goed te herkennen. In het verleden is vaak gerommeld met chassisnummers, meestal wel met goede bedoelingen. Lukt het je om een foto van het chassisnummer te maken, en het liefst ook van de Nederlandse papieren waar staat waar het nummer vermeld staat? Dan zien we snel genoeg of het nummer authentiek is, of dat ermee gerommeld is.

Er is in het verleden veel geklooid met chassisnummers. In dat geval kan het RDW een nieuw nummer inslaan als ze zeker weten dat er geen sprake is van diefstal of fraude.

Groet,

Raymond
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door hyliner »

Ik heb het kenteken nagekeken op de website van de RDW en de plaats van het chassisnummer is inderdaad rechts vooraan op de balk (als je er voor staat links dus). Ik heb ook ooit een HY van 1972 gehad en toen stond het nummer ook daar. Als de RDW een herinslag doen dat doen ze het altijd op een andere plaats en passen ze het ook aan in het register. De RDW heeft dus geen herinslag gedaan maar doet dat ook niet zonder aanleiding. Bij nieuwe auto's (toen en nu) doet de fabriek het.

Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet. In de jaren toen onze HY's gebouwd werden werd er vaak ook wel door de fabriek met de hand ingeslagen. Zo strak als de letters en cijfers tegenwoordig in een auto staan was het toen nog niet.
Ik heb een 2cv uit 1982 gehad waar voor en achter het chassisnummer een ovaal met de 'double chevron' stond. Bij mijn HY uit 1967 staat dat niet maar het heel aannemelijk dat dat toen door de fabriek nog niet zo gedaan werd.
Bij mij zou je dus met een beetje kwaaie wil ook kunnen zeggen dat het 'zelf' ingeslagen is, maar ik heb geen aanleiding daarover te twijfelen (en mijn APK keurmeesters van de afgelopen 24 jaar ook niet).
Waarom denkt die Belgische keurmeester dat het 'zelf' ingeslagen is? Staan de cijfers zo schots en scheef?

Zoals Raymond als zei zou een foto verhelderend kunnen werken.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door LEiPiE »

Inderdaad schots en scheef met de hand ingeslagen en niet altijd even diep :)
De plek op de balk vooraan heeft ook als groot nadeel dat de overloop van de radiator daar op druppelt. Als een keurmeester dus even een staalborstel over het nummer haalt om het leesbaar te maken, zit daar dus blank staal waar water op druppelt en dus roest.
Ik heb die van mij met een kraspen en waar nodig met een graveerpunt op een dremel ietsje opgewerkt en er een laagje rode verf over gedaan. Zo is bij openen motorkap direct te zien waar het nummer staat en is het ook goed leesbaar. Tot nu toe zijn de keurmeesters er blij mee :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Otje »

Sjoerd.
allereerst eveneens: van harte welkom !

V.w.b. jouw "probleem" (puttend uit eigen ervaring (en áánvaring !) met de RDW) is er eigenlijk maar één oplossing: een afspraak maken met de RDW waarbij je jouw verhaal doet en vraagt om her-inslag van het chassisnummer. Dit gaat je geld kosten; de RDW doet o.a. een antecedenten/identiteits onderzoek waarbij uiteindelijk Citroën France óók nog kan worden ingeschakeld. Naast de nodige kosten moet je óók (veel) geduld hebben. Dat onderzoek kan de nodige weken in beslag nemen.
Betekent dat je tweemaal jouw HY naar enig RDW-station zult moeten transporteren. De eerste keer wordt de hele TUB van onder tot boven onderzocht (betekent: dokken); zodra alles uiteindelijk in orde wordt bevonden zal de tweede keer het chassisnummer opnieuw worden ingeslagen. Verbaas je vooral niet wanneer dat plotseling op de binnenzijde van de chassisbalk ter hoogte van het rechterachterwiel geschiedt ... of iets dergelijks ... (betekent overigens: wéér dokken).

Vervolgens krijg je (met een beetje geluk) na een week of zo het nieuwe plastic kentekenbewijs thuisgestuurd.
En dàn ... kun je naar de S.B.A.T. ... (en al wéér: dokken).
Wens je héél veel succes !
Gert

P.S.: "mijn" ervaring over dit onderwerp vind je hier: http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 3&start=75
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Online
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door HYvonne »

Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Ree »

Sjoerd heeft mijn PB die ik hem heb teruggestuurd nog niet gelezen en is sinds maandag de 6de niet meer op het forum geweest. Ik hoop dat we hem nog eens terugzien :roll:
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door LEiPiE »

HYvonne schreef:Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.
Nou ja "moet", is denk ik niet bij elke HY zo? Tenminste: ik heb er nooit iets kunnen ontdekken en het kentekenbewijs wijst ook maar 1 plek aan als "de" plek tenslotte (bij mij dus op het paard: "Plaats chassisnummer: Op rechts, rechter balk vooraan.").
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Gert-Jan Brink »

bij mij , lees Dubbus staat het chassisnummer op het paard op de linkerbalk (bestuurderszijde) vooraan. 6 cijfers met de hand ingeslagen.
en ik heb ook nog een aluplaatje op de carrosserie naast de bestuurdersrugleuning met hetzelfde nummer.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Joost »

LEiPiE schreef:
HYvonne schreef:Als je de rechterdeur open doet en dan aan de binnenkant langs de banaan afkijkt, dan moet ook daar het chassisnummer ingeslagen staan. Dat is nl de carrosserie/koets van de auto. De andere plaats voor op het paard kan natuurlijk verloren gaan als het paard gewisseld wordt.
Hopenlijk heb je hier wat aan.
Nou ja "moet", is denk ik niet bij elke HY zo? Tenminste: ik heb er nooit iets kunnen ontdekken en het kentekenbewijs wijst ook maar 1 plek aan als "de" plek tenslotte (bij mij dus op het paard: "Plaats chassisnummer: Op rechts, rechter balk vooraan.").
Volgens mij hadden de latere HY's niet op het paard.

Bij mij staat: rechter dorpel x cm voor de vooras
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door Otje »

Nu de "hamvraag": wie/waar is Sjoerd ???
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 270
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
Kenteken: 14-VR-VF
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door MicHYl »

Paard, Ham, krijg er honger van :)
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
sjoerd
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 18, 2015 8:18 pm

Re: Voorstellen Sjoerd en vraag mbt chassisnummer

Bericht door sjoerd »

Dag Alle en met name REE bedankt!!

Ja was even mijn weg kwijtgeraakt op het forum en een drukke agenda.... Leuk om terug te keren en zoveel goed bedoelde antwoorden te zien om mij verder te helpen. Iedereen bedankt hiervoor!!!

Hoe heb ik het uiteindelijk kunnen oplossen; veel geduld te hebben in ieder geval!!!

De wagen moest (aangezien deze op export stond) opnieuw op de oude eigenaar zijn naam komen te staan (dus opnieuw worden ingevoerd in Nederland). De wagen kreeg toen zoals door jullie was aangehaald een identificatie keuring. En er werd een nieuwe inslag van het chassisnummer uitgevoerd met voor en na het chassisnummer de letters RDW te staan. Dan moest de wagen opnieuw op mijn naam worden gezet en op export worden gezet.

Mocht iemand anders dit zelfde overkomen, zorg ervoor dat je altijd alle en juiste papieren en vooral je juiste legitimatie EEN GELDIG NEDERLANDS PASPOORT bij je hebt. Dit bespaart een hoop tijd en heen en weer gerij..

Goed het is uiteindelijk, gelukt en de wagen is in België goedgekeurd, hieeehaaa!!!

Nogmaals dank!!!!

Groeten Sjoerd
Plaats reactie