Restauratie MB-72-35
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Restauratie MB-72-35
Het is een beetje lastig om te bepalen waar ik mijn vragen en belevenissen kwijt kan. Omdat ik vermoed dat ik de komende tijd nog wel wat aan de HY ga sleutelen, maak ik maar een nieuw item aan.
Tijdens de eerst rit kwamen dus twee mankementen aan het licht; defecte waterpomp(lagers) en veel herrie uit de versnellingsbak. In de een en de twee niets aan de hand, in de drie bij constante snelheid en bij accelereren een hoop kabaal. Bij afremmen in de drie weer een oase van rust....
De komende week ga ik die waterpomp reviseren en de beide achterste lagers van de versnellingsbak vervangen. Ik heb inmiddels uit de verhalen begrepen dat dit kan zonder de motor uit te bouwen.
Tijdens de eerst rit kwamen dus twee mankementen aan het licht; defecte waterpomp(lagers) en veel herrie uit de versnellingsbak. In de een en de twee niets aan de hand, in de drie bij constante snelheid en bij accelereren een hoop kabaal. Bij afremmen in de drie weer een oase van rust....
De komende week ga ik die waterpomp reviseren en de beide achterste lagers van de versnellingsbak vervangen. Ik heb inmiddels uit de verhalen begrepen dat dit kan zonder de motor uit te bouwen.
Laatst gewijzigd door Jeroen1955 op zo mei 24, 2015 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Dit gedeelte is vooral voor het vastleggen van een restauratie, voor vragen over specifieke zaken is het handiger de betreffende subfora te gebruiken. Het is dan ook het handigste voor elk losstaand probleem een nieuw topic aan te maken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
OK, ga ik doen.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Ik had al gemeld dat ik lekkage had in de schuifla in het dashboard. meest voor de hand liggende oorzaak leek toch wel de voorruit. Vandaag heb ik deze verwijderd. Dat ging gemakkelijker dan ik had gedacht en hier en daar had gelezen. Vanaf de bovenhoeken het raamrubber loswerken en achter het frame werken met een stompe schroevendraaier, richting het midden. Zo ook vanaf de hoeken naar beneden en dan kun je het raam er zo uitnemen. Met name de onderkant van het carrosseriedeel is aardig aangetast. Zie foto. Daar ga ik het een en ander wegslijpen en nieuwe stukken inlassen.
Ook de motorkapscharnier was in de loop der jaren bijeengehouden met polyester maar was een zooitje. Het zaakje losgebikt/weggezaagd. Ook hier moet wat nieuw materiaal worden ingelast waarna ik een nieuwe kraalscharnier ga plaatsen... Voor je het weet ligt je hele bus uit elkaar!
Ook de motorkapscharnier was in de loop der jaren bijeengehouden met polyester maar was een zooitje. Het zaakje losgebikt/weggezaagd. Ook hier moet wat nieuw materiaal worden ingelast waarna ik een nieuwe kraalscharnier ga plaatsen... Voor je het weet ligt je hele bus uit elkaar!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Er komt schot in de zaak.
Eerst een nieuwe hoeklijn ingelast. Daarvoor heb ik een bestaand profiel gebruikt. Daarmee is al een hoop stevigheid terug in het bovenvlak van de motorruimte. De kraalscharnier heb ik zelf gemaakt van 0,7 mm staalplaat. Een strook van 3 cm en een stuk rondstaal van 6 mm om de kraal te vormen. Door dit stukje bij beetje in klemmen in de bankschroef heb ik de kraal rond het rondstaal geslagen. Daarna wat dichtgeknepen en naar een paar keer plaatsen, uitproberen en weer aanpassen, werk het geheel. De scharnier deels vast gelast, deel gepopnageld.
De verrotte delen bij de voorruit heb ik zoveel mogelijk weggeslepen. In strookjes van ca 10 cm las ik nieuwe stukken in. Het profiel is ca 15 mm breed met een bocht eraan (45 graden) met een diameter van 8mm. Korte stukken zijn wat gemakkelijker te maken. Morgen nog een dagje kwaad maken en de zaak zit weer dicht. Ik moet nog wel even zien of het oude raamrubber nog goed bruikbaar is of dat de roest ook het rubber heeft aangetast.
Eerst een nieuwe hoeklijn ingelast. Daarvoor heb ik een bestaand profiel gebruikt. Daarmee is al een hoop stevigheid terug in het bovenvlak van de motorruimte. De kraalscharnier heb ik zelf gemaakt van 0,7 mm staalplaat. Een strook van 3 cm en een stuk rondstaal van 6 mm om de kraal te vormen. Door dit stukje bij beetje in klemmen in de bankschroef heb ik de kraal rond het rondstaal geslagen. Daarna wat dichtgeknepen en naar een paar keer plaatsen, uitproberen en weer aanpassen, werk het geheel. De scharnier deels vast gelast, deel gepopnageld.
De verrotte delen bij de voorruit heb ik zoveel mogelijk weggeslepen. In strookjes van ca 10 cm las ik nieuwe stukken in. Het profiel is ca 15 mm breed met een bocht eraan (45 graden) met een diameter van 8mm. Korte stukken zijn wat gemakkelijker te maken. Morgen nog een dagje kwaad maken en de zaak zit weer dicht. Ik moet nog wel even zien of het oude raamrubber nog goed bruikbaar is of dat de roest ook het rubber heeft aangetast.
- Bijlagen
-
- Nieuwe stukken voorruitkozijn
- _DSC6203-800.jpg (67.57 KiB) 37472 keer bekeken
-
- Zoals het was....
- _DSC6179-800.jpg (76.8 KiB) 37472 keer bekeken
-
- Eindresultaat nieuwe motorkapscharnier
- _DSC6208-800.jpg (53.71 KiB) 37472 keer bekeken
-
- Kraal gemonteerd
- _DSC6206-800.jpg (43.26 KiB) 37472 keer bekeken
-
- Nieuwe hoeklijn
- _DSC6199-800.jpg (78.18 KiB) 37472 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
- BUZZhY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 222
- Lid geworden op: di dec 19, 2006 12:10 am
- Kenteken: 06-bz-zz
- Locatie: Oosterbeek
Re: Restauratie MB-72-35
Zo dat ziet er niet verkeerd uit, echter een kraalscharnier is wel gewoon te koop. Knap dat je deze zelf gecreëerd hebt. Toen ik met mijn HY bezig was moest ik heel zuinig zijn met mijn kraalscharnier. Toen was deze nog niet nieuw verkrijgbaar.
Maar wist je dat bij sommige motorkappen (gril) er soms een reserve kraalscharnier onderaan de klep zit. Deze zit tussen de twee vergrendelingen in.
Groeten Marco

Groeten Marco
Laatst gewijzigd door BUZZhY op vr mar 11, 2016 12:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Nee, dat wist ik niet. Binnenkort maar eens kijken.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Leuk om dit zo te lezen: had ditzelfde óók ontdekt ten tijde van de restauratie van Otje maar vermoedde zelf dat dat enkel diende ter versteviging van de onderrand van de klep ... maar misschien inderdaad bedoeld als "reserve" ? (alhoewel de plaats wáár 'ie zit absoluut "roestgevoelig" is !)Maar wist je dat bij sommige motorkappen (gril) er soms een reserve kraalscharnier onderaan de klep zit.
Idem, en mèt ons velen. Dus Jeroen: voortaan eerst maar eens "virtueel rondsnuffelen" in het HY-team magazHYn. Er is/zijn geweldig véél nieuw materiaal/nieuwe (of gerestaureerde) onderdelen beschikbaar.Toen ik met mijn HY bezig was moest ik heel zuinig zijn met mijn kraalscharnier. Toen was deze nog niet nieuw verkrijgbaar.
Succes met de voortgang !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Ho, ho, de reden dat ik dat kraalscharnier zelf gemaakt heb, valt onder het hoofdstuk 'uitdaging'. Ik weet dat ze te koop zijn, dat is het punt ook niet. Maar ik vind het gewoon leuk om zoiets te proberen. Voor die paar centen hef je het niet te laten
Zo, en nu naar de salon in Reims.

Zo, en nu naar de salon in Reims.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Restauratie MB-72-35
En daarbij kun je direct verder in plaats van bestellen en wachten
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Restauratie MB-72-35
ben ik alleen nieuwsgierig hoe je dat kraalscharnier zelf maakt 

HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Restauratie MB-72-35
Jeroen1955 schreef:.. De kraalscharnier heb ik zelf gemaakt van 0,7 mm staalplaat. Een strook van 3 cm en een stuk rondstaal van 6 mm om de kraal te vormen. Door dit stukje bij beetje in klemmen in de bankschroef heb ik de kraal rond het rondstaal geslagen. Daarna wat dichtgeknepen en naar een paar keer plaatsen, uitproberen en weer aanpassen, werk het geheel. De scharnier deels vast gelast, deel gepopnageld...

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Restauratie MB-72-35
dank je Ewald
zat op mn telefoon te surfen en ds een beetje onoverzichtelijk dus had ik dat stukje ff gemist.
mooi werk Jeroen

zat op mn telefoon te surfen en ds een beetje onoverzichtelijk dus had ik dat stukje ff gemist.
mooi werk Jeroen
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Restauratie MB-72-35
Niets is zo leuk als dingen zelf maken uit een stukje plaat. Het boetseren met staal geeft een geweldige genoegdoening als het functioneel is en ook nog goed past. Zo heb ik zelf ooit regengootjes en een schelp voor de benzinetank van mijn DS geklopt aangezien er toen nog geen plaatwerk te koop was. Nu 30 jaar later kan ik er nog steeds met grote voldoening maar kijken. Alles is te koop maar zelf maken op het moment dat je het nodig hebt geeft een grote kick. Qua uren ben je verkeerd bezig maar het is een hobby en daarbij gelden andere regels....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938