remmen met minder kracht

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

remmen met minder kracht

Bericht door Gert-Jan Brink »

Ik lees dat er mensen zijn die schijfremmen op hun bus bouwen om beter te kunnen remmen.
Zelf heb ik eens in de groene HY van A.d.G. (van 123) gereden met rembekrachtiging en dat remde echt als een tierelier. (Net mn DS) Ik ging echt zowat door de voorruit.
Oftwel de remschoenen/trommels remmen goed alleen kost het (te)veel kracht. Niet zozeer in dagelijks gebruik maar bergaf met 80 een noodstop maken is best angstig.

Schijfremmen en rembekrachtiging inbouwen zijn echter nogal grote en kostbare ingrepen en ik als "out of the box" oplossingen-man zit er aan te denken de hoofdremcylinder een paar cm lager te monteren en het hefboompje van het rempedaal naar de hoofdremcylinder met een paar cm te verlengen. Op die manier krijg je een grotere hefboomwerking en zou remmen dus minder kracht moeten vergen.
E.a is niet zon heel ingrijpende operatie , het vergt alleen een wijziging ophanging hoofdremcylinder en verlenging hefboompje.
Ik zal er zelf niet voor volgende winter aan toe komen. Heb er ook niet echt haast mee.

maar ik ben benieuwd naar de kijk van anderen op deze eventuele modificatie. Ongetwijfeld handig om een wiskundige blik hierop te werpen" is 2 x maal lengte hefboompje de helft minder kracht? ik ben geen ster in wiskunde, wel in logica ;-))
(Dat e.a. degelijk gelast moet worden is geen punt van discussie, dat spreekt voor zich)
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: remmen met minder kracht

Bericht door JanW »

Lijkt me geen goed idee. De kracht die nodig is wordt weliswaar lager maar de weg die het rempedaal moet afleggen wordt veel groter.
J kunt met behoud van hwt originele remsysteem wel een rembekrachtiger inbouwen. Desnoods op afstand als er geen ruimte is. Diverse leveranciers hebben hier setjes voor. Google is je vriend
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: remmen met minder kracht

Bericht door Gert-Jan Brink »

hmm grotere hefboom is ook meer uitslag dus langere weg voor het pedaal inderdaad.

vrees dat je gelijk hebt.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: remmen met minder kracht

Bericht door Joost »

Tijdje terug stond er een uitgebreid verslag van een inbouw van een universele bekrachtiger in tub journaal
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: remmen met minder kracht

Bericht door boven228 »

Ben ook maar eens aan het puzzelen geweest om kwibus wat meer remkracht te geven, zeker het stukje in het clubblad gaf de eerste aanzet.

Bij deze dan ook een paar foto's van hoe ik het heb aangepakt. Er zijn vast betere of slimmere oplossingen mogelijk waar ik niet bij heb stilgestaan :wink:

Een van de redenen was ook dat onze bus nog een enkele hoofdremcilinder had, als deze defect zou raken heb je niks meer op de handrem na .

Van de buurjongen die veel autorodeo's rijdt, uit een platgereden Volvo 940 een hoofdremcilinder gehaald om te kijken of deze pas te maken zou zijn.
Van de 4 aansluitingen er 2 afgedopt met een dicht gesoldeerde remleiding en de aansluiting voor de koppeling cilinder afgedopt

Ook is het remsysteem nu gescheiden in de voorwielen apart van de achterwielen, mooier zou zijn een gekruist systeem waar een voor rem en achterrem op 1 uitgang van de dubbele hoofdremcilinder aangesloten zou zijn. Hiervoor zou ik een dubbele leiding naar de achterkant moeten brengen en daar had ik even wat minder zin in. Wie weet wordt dit nog wel aangepakt :roll:

Een paar jaar geleden had ik al eens een kaal paard gekocht en op dit paard kon ik mooi kijken hoe alles gemonteerd zou moeten worden.
Eerste hobbel was de bediening omdraaien, nu drukt de stift in de hoofdrem cilinder naar achteren en hier was geen plek voor de nieuwe rem dus dat moest de andere kant op.
2 plaats bepalen op reserve paard.jpg

Nu ik een mooie plek had gevonden om de bekrachtiger te plaatsten :idea: eerst een box gelast waar het omkeer mechaniek in zou moeten komen.
Waarschijnlijk veel te zwaar uitgevoerd maar met wat ik had liggen aan de slag gegaan.

Een stukje 20 mm as van de skelter met 3 gesloten lagers en daaromheen een andere pijp zou het uitgangspunt worden.
In de 20 mm as heb ik schroefdraad getapt om de as te kunnen opsluiten in de box
3  draaideel met lagering.jpg
4 As omkeerbox.jpg
Op de gelagerde pijp heb ik vervolgens een 6mm dikke strip gelast waaraan ik de hoofdremcilinder kon bevestigen
5 Hoofdremcilinder aan bedien as.jpg
Dezelfde truuk is ook aan de bovenzijde toegepast met dit als eindresultaat :)
6  Hoofdrem met omkeerbox compleet.jpg
zijkant omkeer box.jpg
En zo ziet alles gemonteerd er uit, de orginele bevesting heb ik gebruikt om de omkeer box aan te bevestigen en onder aan de torsie as heb ik een pijpbeugel van 90 mm geplaatst die de box aan de onderzijde vastklemd.
7  Bovenaanzicht gemonteerd.jpg
8  Onder de bus gemonteerd.jpg
Nadat de remcilinder gemonteerd was moest er een aansluiting komen voor de vacuum slang.
Hiervoor een aansluiting gemaakt op het spruitstuk, was nog even spannend of ik het waterdeel zou raken of niet :?
9 spruitstuk met vacuum aansluiting.jpg
De eerste test was teleurstellend, na lang zoeken en veel ontluchten ook nog aan een kant het voorwiel lager uit elkaar getrokken :oops:
Dus moest eerst het fusee stuk uit gebouwd worden om het restant van het lager er uit te persen. Na deze vlotte reparatie ( 1,5 uur) kon ik weer verder gaan met het zoeken naar de storing

Uiteindelijk bleek dat de stift die de hoofdremcilinder moet bedienen 1 cm tekort was :shock:
Nadat er een nieuwe langere drukstift gemonteerd was deed de rem het gelijk een stuk beter :D

Een testrit gaat deze week volgen maar achter in de tuin lijkt alles netjes te functioneren
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: remmen met minder kracht

Bericht door Gert-Jan Brink »

Mooi project en mooie reportage. daarvoor dank.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Plaats reactie