Borgmoer Versnellingsbak
Borgmoer Versnellingsbak
Bonjour!
Het achterdeksel van de bak is gedemonteerd.
De grote moer op de as is middels lipjes geborgd.
Ik krijg de moer met geen mogelijkheid los.
Wie kan me uitleggen hoe dat moet gebeuren?
Dank en groeten,
Gerrit
Het achterdeksel van de bak is gedemonteerd.
De grote moer op de as is middels lipjes geborgd.
Ik krijg de moer met geen mogelijkheid los.
Wie kan me uitleggen hoe dat moet gebeuren?
Dank en groeten,
Gerrit
Re: Borgmoer Versnellingsbak
Geen ervaring mee maar misschien engelse draad?
Re: Borgmoer Versnellingsbak
Is geen engelse draad.
Hij kan wel vast zitten, ik dacht dat hij met 150 Nm vast moet
Hij kan wel vast zitten, ik dacht dat hij met 150 Nm vast moet
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Borgmoer Versnellingsbak
Gerrit: je hebt inmiddels twee topics lopen over hetzelfde onderwerp alsmede een reactie op het topic van Leo; dit maakt het allemaal intussen een beetje verwarrend.
De enige manier om die borgmoer(en) los te krijgen is "power" ! Je moet er wèl voor zorgen dat de tandwielassen absoluut gefixeerd zijn (heb dit ooit zelf gedaan door een grote stevige platte schroevendraaier tussen de tandwielen te zetten). Niet bang zijn om brute kracht te gebruiken, het staal van die assen is vele malen harder dan het (veel zachtere) staal van die borgmoeren. Indien je de ruimte ervoor hebt: door een smalle schroevendraaier in de groeven van de tandwielassen te plaatsen en vervolgens enkele klappen op die schroevendraaier kun je proberen de omgebogen lipjes van die borgmoeren enigszins terug te buigen. Houdt wel in de gaten dat die borgmoeren daarna weer teruggeplaatst moeten worden èn die "lipjes" hun werk weer moeten gaan doen.
Reden van deze opmerking: óók die borgmoeren worden schaars !
Succes !
Gert
De enige manier om die borgmoer(en) los te krijgen is "power" ! Je moet er wèl voor zorgen dat de tandwielassen absoluut gefixeerd zijn (heb dit ooit zelf gedaan door een grote stevige platte schroevendraaier tussen de tandwielen te zetten). Niet bang zijn om brute kracht te gebruiken, het staal van die assen is vele malen harder dan het (veel zachtere) staal van die borgmoeren. Indien je de ruimte ervoor hebt: door een smalle schroevendraaier in de groeven van de tandwielassen te plaatsen en vervolgens enkele klappen op die schroevendraaier kun je proberen de omgebogen lipjes van die borgmoeren enigszins terug te buigen. Houdt wel in de gaten dat die borgmoeren daarna weer teruggeplaatst moeten worden èn die "lipjes" hun werk weer moeten gaan doen.
Reden van deze opmerking: óók die borgmoeren worden schaars !
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Borgmoer Versnellingsbak
Dankjewel Gert,
ik zal het gaan proberen!
Groet,
Gerrit
ik zal het gaan proberen!
Groet,
Gerrit