Banden wissel ...
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Banden wissel ...
Hoi ,
Ik ben van plan om aan de voorkant de mijn banden van de achterkant te monteren... Want dan heb je meer snelheid en iets minder lawaai bij iets hogere snelheid....wel minder stijgkracht....Heeft iemand hier ervaring mee..
Nu zitten er aan de voorkant 65R banden om . Mijn km teller en snelheidsmeter wijken ook 10% af... Als ik mijn achterbanden voor monteer is dit weg , denk ik....voor 65 R achter zit 75 R...
Nadelige effecten.....?
Tis maar ff een gedachten kronkel...
Mvgr rene
Ik ben van plan om aan de voorkant de mijn banden van de achterkant te monteren... Want dan heb je meer snelheid en iets minder lawaai bij iets hogere snelheid....wel minder stijgkracht....Heeft iemand hier ervaring mee..
Nu zitten er aan de voorkant 65R banden om . Mijn km teller en snelheidsmeter wijken ook 10% af... Als ik mijn achterbanden voor monteer is dit weg , denk ik....voor 65 R achter zit 75 R...
Nadelige effecten.....?
Tis maar ff een gedachten kronkel...
Mvgr rene
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Re: Banden wissel ...
De enige reden om je banden op deze manier te wisselen zou voor mij zijn dat de banden die nu voorop zitten beter (lees meer profiel hebben) zijn. De banden die regenwater het beste afvoeren altijd achterop monteren. dit alles ivm je veiligheid.
Moet je remmen en heb je voorop slechte banden, dan gaat HY rechtdoor. Doe je het andersom, dan draai je om je asen kun je, je bus vaarwel zeggen. En als je geluk hebt inderdaad alleen je bus, als je begrijpt wat ik bedoel.
Moet je remmen en heb je voorop slechte banden, dan gaat HY rechtdoor. Doe je het andersom, dan draai je om je asen kun je, je bus vaarwel zeggen. En als je geluk hebt inderdaad alleen je bus, als je begrijpt wat ik bedoel.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
ik verwacht dat je het verschil in snelheid, trekkracht en lawaai niet echt zult merken.
wat is het theoretische verschil in omtrek?
wat is het theoretische verschil in omtrek?
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ca 9-10 cm in omtrek... Blijkt ook wel wat het scheelt in km , op mij teller en met de TomTom scheelt 10%... Mijn km geeft 10% meer aan....omdat er 195x65R opzitten...
Rene
Rene
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ben afgelopen zondag weer opweg gegaan met de hy...ff vanaf groningen naar zuid limburg.. Tis vandaag hier 23 graden...hmmm..
Toen zat ik op de A31 , toch weer ff te denken, waarom ik mijn banden nog niet had omgewisseld. De iets grotere naar voren 195 x 75 en de kleinere naar achter 195 x 65
Zitten er nadelen aan...behalve de voordelen die ik zie... 10% meer snelheid of minder verbruik bij dezelfde snelheid ( ivm minder toeren)...
Of maar gewoon proberen...? Of kunnen de 195x75 zo wie zo niet voor ivm de wielkasten oid...?
Is de omtrek vd band 195x"75 niet ongeveer dezelfde als 17x400..?
Groet rene
Toen zat ik op de A31 , toch weer ff te denken, waarom ik mijn banden nog niet had omgewisseld. De iets grotere naar voren 195 x 75 en de kleinere naar achter 195 x 65
Zitten er nadelen aan...behalve de voordelen die ik zie... 10% meer snelheid of minder verbruik bij dezelfde snelheid ( ivm minder toeren)...
Of maar gewoon proberen...? Of kunnen de 195x75 zo wie zo niet voor ivm de wielkasten oid...?
Is de omtrek vd band 195x"75 niet ongeveer dezelfde als 17x400..?
Groet rene
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
De 195R16/75 past in de voor-wielkast. Tenminste: MurpHY rijdt er ook op 
Wel moet je even controleren of je handremkabel de band niet kan raken, dat kan soms zo uitkomen.

Wel moet je even controleren of je handremkabel de band niet kan raken, dat kan soms zo uitkomen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Je hebt vooral wat minder motorlawaai bij dezelfde snelheid. Het verbruik zal niet veel gunstiger worden, want de luchtweerstand blijft gewoon hetzelfde en op snelheid is de luchtweerstand dominant.rene51 schreef:10% meer snelheid of minder verbruik bij dezelfde snelheid ( ivm minder toeren)...
motortoerental is toch lager.
dat is het argument voor een 6 bak (in moderne auto's) lijkt mij
dat is het argument voor een 6 bak (in moderne auto's) lijkt mij
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ok..als ik zaterdag weer thuis ben, direct ff omwisselen..zal ff aan handremkabel denken...
Thanks..rene
Thanks..rene
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ok .. Banden gewisseld..en inderdaad kilometerteller en snelheidsteller kloppen weer bijna met de tom tom ..en de bus rijdt met de grotere banden nu ca 8 km harder met dezelfde toeren. Geluidsniveau ( bus , vloer en de deuren zijn voorzien van anti-trilplaten etc) is ook wat verschoven...tot ca 65 km redelijk aanvaardbaar. Tussen 65 en 80 maakt de bus het meeste lawaai... Tussen 80-90 km neemt het lawaai weer goed af.......
Rene
Rene