123 ontsteking

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

123 ontsteking

Bericht door Michiel M »

Dag,
Onze bus wordt momenteel voor wat kleine zaken opgeknapt bij een garage. Hier hebben ze geconstateerd dat de 123 ignition olie lekt en dit rondslingert waardoor de zijde van de motor waar de 123 ignition is bevestigd onder de olie zit. Helaas blijkt de 123 ignition niet meer te maken te zijn. Ook de contactpunten blijken ingebrand te zijn. Ik heb een beetje rond gezocht op internet maar het blijkt dat deze dingen nogal prijzig zijn (300E). Iemand een idee waar je dit onderdeel het beste kan aanschaffen? Het magazijn in Heesch mogelijk? Of heeft iemand toevallig een 2e hands exemplaar liggen?

Heb overigens tussen wat oude spullen van de HY het oude ontstekingssysteem liggen. Zit er een groot verschil in kwaliteit tussen deze systemen? Ik overweeg namelijk het oude systeem weer te gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de tips / advies.

Groet,

Michiel
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: 123 ontsteking

Bericht door neortic »

Michiel, een 123 heeft geen contactpunten, kijk maar eens bij leen apk .
misschien heeft er op de citomobiel iemand het systeem in de aanbieding.
suc6.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

In het HY Team magazijn kost deze 210 euro.
Bij sommige bussen schijnt er een soort verloopbus bij nodig te zijn. Weet ik verder niet het fijne van.
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

rene51

Bericht door rene51 »

Mijn Hy heeft een 123... Ik kan wel het verschil aangeven bij een 2cv6..Bij de HY zal t wel hetzelfde zijn, denk ik.. Met een 123 gaat t starten bij koude motor beter, soepeler lopen, iets lager benzine verbruik....
Rene
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Vind het een beetje een vreemd verhaal. Kan me voorstellen dat de "voet" van de 123-ontsteking niet 100% de daarvoor bestemde opening in het motorblok afdicht waardoor eventuele olie-lekkage kan ontstaan (die vervolgens langs het blok omlaag sijpelt ...). Maar de gehele (123-) ontstekings-unit is een gesloten geheel met amper draaiende (mechanische) delen; heb er absoluut geen beeld bij hoe dié olie zou kunnen "rondslingeren".
Daarnaast: die 123-ontsteking functioneert wèl - of niét. Het "elektronische" gedeelte is volledig afgescheiden van het "mechanische" gedeelte. Dus een beetje raadselachtig hoe dat er een olielekkage "in" die "123" kan plaatsvinden.
En inderdaad: een "123-ontsteking" kent géén contact-punten; die zijn juist vervangen door de elektronische (123-) equivalent ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Kan het zijn dat de punten in de rotorkap worden bedoeld?

gr teun
Plaats reactie