KnorrHY, de eerste stapjes
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
KnorrHY, de eerste stapjes
Voor onszelf heb ik er een punt van gemaakt eerst het grote pijnpunt remmerij te tackelen en gaandeweg de belangrijkste punten aan te pakken. Maar eerst een paar shots van de probleemloze repatriëring van KnorrHY vanuit Châtel-Chéhéry.
- Bijlagen
-
- Met behulp van de startmotor hebben we KnorrHY uiteindelijk op de aanhangwagen gekregen.
- 1289859_10201790439672244_1068794356_n.jpg (17.16 KiB) 33760 keer bekeken
-
- Nog kort even afscheid genomen van de vorige eigenaars.
- 992301_10201790437752196_1436403180_n.jpg (15.65 KiB) 33760 keer bekeken
-
- 1232729_10201777596831181_624358629_n.jpg (14.07 KiB) 33760 keer bekeken
-
- 1305504_10201777592071062_716224726_n.jpg (19.4 KiB) 33760 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Eénmaal wat ruimte gemaakt voor het dikbuikig vriendje, meteen begonnen aan 't grootste pijnpunt : de remmen ! Bij de eerste proefrit in Châtel-Chéhéry remde Knorrhy voorbeeldig; echter bij de repatriëring bleken de remmen achteraan best vast te zitten.
- Bijlagen
-
- De gedemonteerde remtrommels werden door Yvonne vakkundig schoongeborsteld en duurzaam met Brunox roestomvormer beschermd.
- 961201_10201831893028552_257412614_n.jpg (15.45 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Deze bout was hardnekkig vastgeroest. Uiteindelijk een sleuf in gefreesd en met een flinke mep van de slagschroevendraaier losgekregen.
- 963001_10201847652382526_1691969310_n.jpg (15.1 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Ondertussen ook de hoofdremcilinder gedemonteerd, gehoond en van een revisiesetje voorzien.
- 1368751_10201928408201371_1115088541_n.jpg (14.75 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk alle onderdelen van de voorremmen losgekregen.
- 1368987_10201853744054814_760676098_n.jpg (17.48 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Natuurlijk de oude, verharde remslangen door nieuwe vervangen.
- 1374007_10201928409561405_738870277_n.jpg (16.84 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Remankerplaat en alle binnenleven weer klaar voor montage.
- 1376017_10201892672868010_309694228_n.jpg (16.09 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Ook de rechtse zijde volledig aangepakt : nieuwe remslangen, gereviseerde remcilinders, nieuwe remvoeringen
- 1474723_10202394006081027_234526712_n.jpg (15 KiB) 33758 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Het afstellen van de voorremmen verliep ook vlot, dankzij de juiste gereedschappen die ik van Bea en Dick Verhoeks mocht lenen. Bij Claeys remservice in Turnhout heb ik alle remschoenen van nieuwe voeringen laten voorzien, hij monteert deze nog op de "oude" manier, door zijn vader aangeleerd. Ik kon op m'n 2 oren slapen, zei hij...deze zullen er niet meer afvallen
Tijdens de demontage van de voorremmen, was ook de aluminium ring tussen de binnenste en buitenste remankerplaat een hardnekkige tegenstander. Met de tips van dit forum ben ik er gelukkig in
geslaagd beide schadevrij de demonteren : vééééééél WD-40, nog meer geduld, af en toe de vlam erop en een gerichte tik met een stuk hout...jaaaaaah !!!
Via de site van flying HY zag ik hoe je met behulp van ty-wraps de 2 remankerplaten bij mekaar kan houden tijdens de montage, om te vermijden dat de metalen stiftjes steeds het gevecht met de zwaartekracht zouden verliezen. Ik koos echter voor volgende oplossing : in de achterste remankerplaat boorde ik een gaatje en tapte er schroefdraad in. Een iets groter gaatje werd in de buitenste remankerplaat aangebracht, waardoor ik een boutje kon steken. Over dat boutje en tussen beide remankerplaten plaatste ik vervolgens een klein drukveertje, zodat ik de platen zonder verdere problemen "samen" kon monteren.
Dan hebben we de achterste remmen aangepakt :

Tijdens de demontage van de voorremmen, was ook de aluminium ring tussen de binnenste en buitenste remankerplaat een hardnekkige tegenstander. Met de tips van dit forum ben ik er gelukkig in
geslaagd beide schadevrij de demonteren : vééééééél WD-40, nog meer geduld, af en toe de vlam erop en een gerichte tik met een stuk hout...jaaaaaah !!!

Via de site van flying HY zag ik hoe je met behulp van ty-wraps de 2 remankerplaten bij mekaar kan houden tijdens de montage, om te vermijden dat de metalen stiftjes steeds het gevecht met de zwaartekracht zouden verliezen. Ik koos echter voor volgende oplossing : in de achterste remankerplaat boorde ik een gaatje en tapte er schroefdraad in. Een iets groter gaatje werd in de buitenste remankerplaat aangebracht, waardoor ik een boutje kon steken. Over dat boutje en tussen beide remankerplaten plaatste ik vervolgens een klein drukveertje, zodat ik de platen zonder verdere problemen "samen" kon monteren.
Dan hebben we de achterste remmen aangepakt :
- Bijlagen
-
- De excenterbus was niet meer te verdraaien, ook niet met m'n zelfgemaakte tooltje.
- 1414734_10202139021146563_1867322255_n.jpg (13.61 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Uitpersen van de excenterbus met de werkplaatspers.
- 1387948_10202139188990759_1596863705_n.jpg (13.19 KiB) 33758 keer bekeken
-
- La pièce de résistance ;-)
- 1415818_10202139952089836_152538131_n.jpg (13.7 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Verwijderen van de remkrachtbegrenzer
- 1388483_10202140105613674_941848451_n.jpg (15.8 KiB) 33758 keer bekeken
-
- De remkrachtbegrenzer in al z'n onderdelen, gezuiverd en weer klaar voor hermontage.
- 1394831_10202140422901606_636337056_n.jpg (11.19 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Gehoond en voorzien van een revisiesetje cups/drukveer en een likje remmenvet natuurlijk
- 1421429_10202387105188509_1510701330_n.jpg (16.49 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Nieuwe RVS-leidingen heen en retour van de remkrachtbegrenzer
- 1462027_10202394856062276_1556743878_n.jpg (14.29 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Nieuwe remslang gemonteerd
- 1473923_10202394559134853_697226401_n.jpg (16.79 KiB) 33758 keer bekeken
-
- Alle nieuwe onderdelen gemonteerd : nieuwe remschoenen, trekveren en gereviseerde remcilinders. Stelnokken en excentriekjes lekker in het aluminiumvet !
- 1484966_10202443589280576_475787997_n.jpg (17.34 KiB) 33758 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes : revisie waterpomp
Vóór ik met de demontage van de koelwaterslangen en radiator begon, heb ik het koelwatercircuit opgevuld met een speciale reiniger en de motor een 20-tal minuutjes stationair laten draaien.
Ongelofelijk wat voor troep er uit het koelwatercircuit kwam. Via de rechterzijkant van het motorblok zat er zelfs een flinke prop voor de aflaatplug. Nadien alles nog eens met schoon water nagespoeld om alle vuildeeltjes eruit te krijgen.
Toen werd het tijd om radiator, waterpomp, thermostaat en alle koelwaterslangen te demonteren en waar nodig, vervanging/revisie uit te voeren :
Ongelofelijk wat voor troep er uit het koelwatercircuit kwam. Via de rechterzijkant van het motorblok zat er zelfs een flinke prop voor de aflaatplug. Nadien alles nog eens met schoon water nagespoeld om alle vuildeeltjes eruit te krijgen.
Toen werd het tijd om radiator, waterpomp, thermostaat en alle koelwaterslangen te demonteren en waar nodig, vervanging/revisie uit te voeren :
- Bijlagen
-
- De krokante restanten van wat ooit de radiatorsteun was...
- 1370360_10202001398666087_1267961238_n.jpg (11.9 KiB) 33755 keer bekeken
-
- Een nieuwe radiatorsteun geknutseld van ... 2 balkdragertjes uit de bouwmarkt ;-)
- 1369010_10202012695108491_1105485062_n.jpg (16.58 KiB) 33755 keer bekeken
-
- Past perfect !
- 1379042_10202012734309471_669430604_n.jpg (15.22 KiB) 33755 keer bekeken
-
- Uitsparing voor het aftappunt van de radiator
- 1395050_10202012716109016_1304552896_n.jpg (13.72 KiB) 33755 keer bekeken
-
- Het wijzertje bleeft netjes in 't groene bereik staan...geen lekkages dus !
- 1458975_10202407102208422_1530186862_n.jpg (11.96 KiB) 33755 keer bekeken
-
- Met perslucht wordt het koelsysteem volledig vacuum gezogen (Airlift, prachtsysteem !). Zo kan je zien of er nog lekkages zijn en met hetzelfde vacuum zuig je het nieuwe koelwater weer aan. Er blijven geen luchtbellen in het circuit achter !
- 1481922_10202407099488354_546878998_n.jpg (15.18 KiB) 33755 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Er zat ook flink wat speling op de as/poelie van de waterpomp...logisch na bijna 40 jaar dienst
Bij HY Team in Heesch een nieuwe pompas incl. schoepenrad, asdichting en lagertje gescoord en daarmee aan de slag gegaan :

Bij HY Team in Heesch een nieuwe pompas incl. schoepenrad, asdichting en lagertje gescoord en daarmee aan de slag gegaan :
- Bijlagen
-
- Een geheel gedemonteere waterpomp
- 967570_10202001390065872_1910344566_n.jpg (15.68 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Rond of niet rond, that's the question !
- 1379155_10202001392545934_619257508_n.jpg (11.37 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Een gehavende pompas...
- 967407_10202001383225701_2074022174_n.jpg (13.68 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Het nieuwe bronzen busje 24u (of langer...) in de olie gelegd. En nadien je rotzoeken waar je dat ding gelegd hebt, natuurlijk ;-)
- 1384799_10202156158534987_468078398_n.jpg (14.9 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Nieuw lagertje d'erin
- 1420209_10202156165335157_547504119_n.jpg (13.66 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Vóór montage van de pompas-keerring heb ik het aanloopvlak (aangetast door corrosie) licht laten vlakken.
- 1422746_10202156149174753_936901923_n.jpg (14.75 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Pakking tussen waterpomp en motorblok
- 1454516_10202156160255030_2008474525_n.jpg (15.11 KiB) 33754 keer bekeken
-
- De extra brede klemband zou voor een goede afdichting moeten zorgen.
- 1420132_10202299814646300_1484525575_n.jpg (13.13 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Waterpomp weer op z'n plek
- 1421486_10202195655482386_309824711_n.jpg (16.59 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Nieuwe fan, slangen, thermostaat en snaar weer in het vooronder ;-)
- 1420626_10202195940649515_1982948728_n.jpg (16.85 KiB) 33754 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes : gescheurde uitlaatcollector
Ik had al gemerkt dat de uitlaatcollector niet echt jofel was, getuige de prikkende uitlaatlucht in de cabine. Een bekend euvel, maar via Leboncoin.fr een NOS uitlaatcollector kunnen scoren in Amiens. De oude collector heb ik nog willen laten lassen, maar de vakman in kwestie zei al snel dat het boter aan de galg was.
- Bijlagen
-
- Zowel vanboven ....
- 1392853_10202019386315767_2069070384_n.jpg (12.67 KiB) 33754 keer bekeken
-
- ...als vanonder gescheurd
- 1370292_10202019383795704_2095302052_n.jpg (12.73 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Tsja...this can happen...afgebroken tapeinden
- 1372997_10202019399836105_828594588_n.jpg (14.12 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Nog net genoeg "body" om ze d'eruit te kunnen draaien
- 1381019_10202019569600349_1116265877_n.jpg (15.49 KiB) 33754 keer bekeken
-
- Nieuwe pakkingen
- 1422941_10202298467492622_221213235_n.jpg (12.92 KiB) 33754 keer bekeken
-
- NOS uitlaatcollector op z'n oude vertrouwde plekje.
- 1462017_10202299803886031_950520091_n.jpg (12.5 KiB) 33754 keer bekeken
-
- De nieuwe messing moertjes op slechts 20Nm aangedraait
- 1476966_10202299808366143_591889283_n.jpg (13.43 KiB) 33754 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Dat ziet er goed uit, goede tips er ook tussen.
Honen van een hoofdremcilinder is dat thuis te doen of moet dat extern?
Succes verder.
Henk.
Honen van een hoofdremcilinder is dat thuis te doen of moet dat extern?
Succes verder.
Henk.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Voortvarend te werk!
Honen van een remcilinder is goed zelf te doen als je zo'n hoonsetje hebt.
Honen van een remcilinder is goed zelf te doen als je zo'n hoonsetje hebt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Klopt helemaal maar ... je moet wel héél goed de binnenwand van de remcilinder controleren op "roest-putjes". Remolie trekt water aan en vaak gebeurt het dat, vooral wanneer e.e.a. lang stilstaat, door vocht "putjes" worden gevreten. Kun je héél láng honen maar zolang de binnenwand niet feilloos glad is gaat er onherroepelijk remolie (en dus remdruk) verloren.Honen van een remcilinder is goed zelf te doen als je zo'n hoonsetje hebt.
Overigens complimenten voor de zeer uitgebreide en goed-gedocumenteerde restauratie-bezigheden !
Jullie zijn erg voortvarend bezig !
Succes !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Dank je Gert ! Zo heeft hopelijk iedereen een beetje baat bij deze informatie...Otje schreef:Klopt helemaal maar ... je moet wel héél goed de binnenwand van de remcilinder controleren op "roest-putjes". Remolie trekt water aan en vaak gebeurt het dat, vooral wanneer e.e.a. lang stilstaat, door vocht "putjes" worden gevreten. Kun je héél láng honen maar zolang de binnenwand niet feilloos glad is gaat er onherroepelijk remolie (en dus remdruk) verloren.Honen van een remcilinder is goed zelf te doen als je zo'n hoonsetje hebt.
Overigens complimenten voor de zeer uitgebreide en goed-gedocumenteerde restauratie-bezigheden !
Jullie zijn erg voortvarend bezig !
Succes !!
Gert
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Jochei !!! Gisteren is Knorrhy door de APK gekomen, moest nog wel even de vrije speling van de remschoenen vooraan afstellen. Het remverschil bedroeg net 10%. Nu moet ik wel toegeven, dat ik de remkrachtverdeler overbrugt heb, want ik kreeg 'm niet fatsoenlijk afgesteld...
Na de APK meteen Knorrhy ingezet waar ie voor ontworpen is : lading vervoeren ! De maiden-trip van Knorrhy naar het MECC (Turnhout-Maastricht) is verder probleemloos verlopen, HY stuurde lekker en lag goed op de weg (wat wil je, bijna een ton aan gereedschap erin) en de remmen werkten best betrouwbaar. Enkel bij gas lossen nog wat geplof in de uitlaat, dus na de beurs Interclassic & Topmobiel even de ontsteking verder afstellen en de kleppen regelen.
Aangekomen aan het paviljoen van het MECC, moest Knorrhy via een zijwand naar binnen gereden worden. Zoals op de foto in bijlage te zien is, pastte alles maar net...ik had geen 2 cm over tussen Knorrhy's dak en de onderzijde van het zijpaneel ! Op het nippertje zag één van de medewerkers, dat de geplaatste oprijplaten niet mooi recht lagen...anders had het desastreus afgelopen ! Maar...Knorrhy staat als eerste voertuig in een verder leeg paviljoen te pronken
Missie "eerste stapjes" dus geslaagd, nu gaan we verder met kosmetisch werk. Hier en daar wel een klein roestplekje dat aandacht verdient, maar Knorrhy is en blijft een niet-afgelikte duivel-doet-al voor ons
Na de APK meteen Knorrhy ingezet waar ie voor ontworpen is : lading vervoeren ! De maiden-trip van Knorrhy naar het MECC (Turnhout-Maastricht) is verder probleemloos verlopen, HY stuurde lekker en lag goed op de weg (wat wil je, bijna een ton aan gereedschap erin) en de remmen werkten best betrouwbaar. Enkel bij gas lossen nog wat geplof in de uitlaat, dus na de beurs Interclassic & Topmobiel even de ontsteking verder afstellen en de kleppen regelen.
Aangekomen aan het paviljoen van het MECC, moest Knorrhy via een zijwand naar binnen gereden worden. Zoals op de foto in bijlage te zien is, pastte alles maar net...ik had geen 2 cm over tussen Knorrhy's dak en de onderzijde van het zijpaneel ! Op het nippertje zag één van de medewerkers, dat de geplaatste oprijplaten niet mooi recht lagen...anders had het desastreus afgelopen ! Maar...Knorrhy staat als eerste voertuig in een verder leeg paviljoen te pronken

Missie "eerste stapjes" dus geslaagd, nu gaan we verder met kosmetisch werk. Hier en daar wel een klein roestplekje dat aandacht verdient, maar Knorrhy is en blijft een niet-afgelikte duivel-doet-al voor ons

- Bijlagen
-
- Knorrhy MECC.jpg (86.82 KiB) 33560 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
In welke hoedanigheid sta jij met KnorrHY in het MECC? Ik ga er zeker naar toe.
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Hi,
ik sta er in naam van Coplan Europe, de zaak waar ik werkzaam ben. We staan er om wat overstock van gereedschappen te verkopen en wat linken te leggen met distributeurs van tools naar de oldtimer-sector.
We staan in het paviljoen Zuid, stand P.4010, net tegenover de collega's van CQS Tienen (Citroën Quality Service) !
ik sta er in naam van Coplan Europe, de zaak waar ik werkzaam ben. We staan er om wat overstock van gereedschappen te verkopen en wat linken te leggen met distributeurs van tools naar de oldtimer-sector.
We staan in het paviljoen Zuid, stand P.4010, net tegenover de collega's van CQS Tienen (Citroën Quality Service) !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
.
en hier is het bewijs!.
.
en hier is het bewijs!.
.
- Bijlagen
-
- DSC02307.jpg (178.02 KiB) 33507 keer bekeken
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHY, de eerste stapjes
Mooie foto
!

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !