Poelie-lekkage
Poelie-lekkage
Ik heb wat olielekkage bij de poeli, dus olie op de uitlaat wat stank en rook oplevert. De vervanging van keerrring schijnt niet zo moeilijk te zijn maar toch wil ik graah weten wat ik tegenkom als ik eraan ga beginnen. In het technisce boek wordt niets beschreven. Kan iemend zeggen welke handelingen ik moet verrichten en welke gereedschappen nodigzijn.
Alvast dank.
Frans
Alvast dank.
Frans
dit heb ik pas ook gedaan, bij elke Auto Distribution aangesloten onderdelenleverancier als bijvoorbeeld auto lico of apco is deze keerring te krijgen onder artikelcode 00135-2970, deze zelfde ring wordt ook gebruikt bij BMW. ik weet niet meer precies welk gereedschap ik gebruikt heb, maar het was geen aparte franse maat. na het loshalen van de ventilatorriem is het nog slechts losdraaien, de oude eruit peuteren, de nieuwe erin slaan en weer in elkaar zetten. op internet vond ik dit op een HY site:
Oliekeerringen die worden verwijderd van de as of flens waar ze op lopen, apart of als deel van een samenstel, moeten steeds worde vervangen. De nauwkeurig afgewerkte afdichtlip van de keerring raakt gauw beschadigd en zal niet goed afdichten als het oppervlak waar hij op loopt niet geheel schoon is en vrij van krassen, putten of groeven. Als dat oppervlak niet meer in originele staat gebracht kan worden dient het desbetreffende onderdeel te worden vervangen. Bescherm de lippen van de keerring tegen oppervlakken die ze bij de montage zouden kunnen beschadigen. Gebruik zo mogelijk isolatieband of een conische montagebus. Smeer de afdichtlippen voor montage met olie, breng in een keerring met dubbele lippen vet aan tussen de lippen. Tenzij anders wordt aangegeven dienen oliekeringen te worden gemonteerd met de lip wijzend in de richting van het smeermiddel waartegen moet worden afgedicht. Gebruik een buisvormige drevel of een houtblok van passende afmeting om de keerring te monteren. Tik de keerring in tot hij gelijk ligt met het oppervlak van het huis of deksel.
het is wel handig om de bus op een brug te zetten, dan kun je er veel beter bij.
succes!
lex
Oliekeerringen die worden verwijderd van de as of flens waar ze op lopen, apart of als deel van een samenstel, moeten steeds worde vervangen. De nauwkeurig afgewerkte afdichtlip van de keerring raakt gauw beschadigd en zal niet goed afdichten als het oppervlak waar hij op loopt niet geheel schoon is en vrij van krassen, putten of groeven. Als dat oppervlak niet meer in originele staat gebracht kan worden dient het desbetreffende onderdeel te worden vervangen. Bescherm de lippen van de keerring tegen oppervlakken die ze bij de montage zouden kunnen beschadigen. Gebruik zo mogelijk isolatieband of een conische montagebus. Smeer de afdichtlippen voor montage met olie, breng in een keerring met dubbele lippen vet aan tussen de lippen. Tenzij anders wordt aangegeven dienen oliekeringen te worden gemonteerd met de lip wijzend in de richting van het smeermiddel waartegen moet worden afgedicht. Gebruik een buisvormige drevel of een houtblok van passende afmeting om de keerring te monteren. Tik de keerring in tot hij gelijk ligt met het oppervlak van het huis of deksel.
het is wel handig om de bus op een brug te zetten, dan kun je er veel beter bij.
succes!
lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
- Locatie: Assen
[quote="lex"]dit heb ik pas ook gedaan, bij elke Auto Distribution aangesloten onderdelenleverancier als bijvoorbeeld auto lico of apco is deze keerring te krijgen onder artikelcode 00135-2970, deze zelfde ring wordt ook gebruikt bij BMW. ik weet niet meer precies welk gereedschap ik gebruikt heb, maar het was geen aparte franse maat. na het loshalen van de ventilatorriem is het nog slechts losdraaien, de oude eruit peuteren, de nieuwe erin slaan en weer in elkaar zetten. op internet vond ik dit op een HY site:
Oliekeerringen die worden verwijderd van de as of flens waar ze op lopen, apart of als deel van een samenstel, moeten steeds worde vervangen. De nauwkeurig afgewerkte afdichtlip van de keerring raakt gauw beschadigd en zal niet goed afdichten als het oppervlak waar hij op loopt niet geheel schoon is en vrij van krassen, putten of groeven. Als dat oppervlak niet meer in originele staat gebracht kan worden dient het desbetreffende onderdeel te worden vervangen. Bescherm de lippen van de keerring tegen oppervlakken die ze bij de montage zouden kunnen beschadigen. Gebruik zo mogelijk isolatieband of een conische montagebus. Smeer de afdichtlippen voor montage met olie, breng in een keerring met dubbele lippen vet aan tussen de lippen. Tenzij anders wordt aangegeven dienen oliekeringen te worden gemonteerd met de lip wijzend in de richting van het smeermiddel waartegen moet worden afgedicht. Gebruik een buisvormige drevel of een houtblok van passende afmeting om de keerring te monteren. Tik de keerring in tot hij gelijk ligt met het oppervlak van het huis of deksel.
het is wel handig om de bus op een brug te zetten, dan kun je er veel beter bij.
succes!
En het koppelings pedaal MOET! ingedrukt blijven na losdraaien poeliemoer, dit ivm mogelijk vastlopen krukas.
groeten
Oliekeerringen die worden verwijderd van de as of flens waar ze op lopen, apart of als deel van een samenstel, moeten steeds worde vervangen. De nauwkeurig afgewerkte afdichtlip van de keerring raakt gauw beschadigd en zal niet goed afdichten als het oppervlak waar hij op loopt niet geheel schoon is en vrij van krassen, putten of groeven. Als dat oppervlak niet meer in originele staat gebracht kan worden dient het desbetreffende onderdeel te worden vervangen. Bescherm de lippen van de keerring tegen oppervlakken die ze bij de montage zouden kunnen beschadigen. Gebruik zo mogelijk isolatieband of een conische montagebus. Smeer de afdichtlippen voor montage met olie, breng in een keerring met dubbele lippen vet aan tussen de lippen. Tenzij anders wordt aangegeven dienen oliekeringen te worden gemonteerd met de lip wijzend in de richting van het smeermiddel waartegen moet worden afgedicht. Gebruik een buisvormige drevel of een houtblok van passende afmeting om de keerring te monteren. Tik de keerring in tot hij gelijk ligt met het oppervlak van het huis of deksel.
het is wel handig om de bus op een brug te zetten, dan kun je er veel beter bij.
succes!
En het koppelings pedaal MOET! ingedrukt blijven na losdraaien poeliemoer, dit ivm mogelijk vastlopen krukas.
groeten
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
krukaskeerring vervangen
En! wat ook moet gebeuren is de deksel van de distributieketting centreren op de krukas! want anders lekt die keerring binnen de korste keren weer. Voor de asmoer was het geloof ik pijpsleutel 46 of een uitgedraaide dop, en met een beetje geluk moet je ook de carterpan demonteren om de krukas te blokkeren met een houten wig, dat moet ik in ieder geval wel want die moer zit dus muurvast na de vorige vervanging (zonder centrering) maar dan moet ook de uitlaat er weer onder uit....ach, nog maar eventje laten lekken dan.... 

-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm