123 ontsteking

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

123 ontsteking

Bericht door Zijderveld »

Gegroet,

Zo vlak voor een eerder beloofde trip met onze HY dacht ik nog even snel mijn goed werkende oude ontsteking te vervangen door een 123. Op zich zelf overal gelezen dat inbouw eenvoudig is en inbouwtijden van 20 minuten gebeuren (ook 1 geval gezien van 3 dagen, maar ok ...) Aan de HY klussen onder tijdsdruk is al niet fijn, maar opeens van een 'goed' lopende naar niet lopende is minder. :(

Op zich heb ik alle kort beschreven stappen gevolgd, maar toch wil er geen vonkje overslaan. Nu heb ik gelezen dat de nokjes 180 graden fout zouden kunnen staan (in het motor-algemeen forum - onderwerp 123 ontsteking) maar dan zou hij toch niet in de motor moeten kunnen passen. Ik ga er hier van uit dat de nokjes de twee 'pennetjes' zijn waarin hij in de motor grijpt.

Een paar kleine vraagjes:

* hoe weet je ook al weer dat de nummer 1 klaar is voor ontsteking (en niet nummer 4) met de pen in het gat. Was het zuigertje dan omhoog of juist omlaag, kijkend in de olievulgat van de motor. :?:

* moet het indicatie lampje in het huis van de 123 ontsteking bij de nummer 1 zitten, of maakt dat niet uit waar dat zit :?:

* hoe weet je dat zo een 123 stuk is of dat ik ze toch niet goed heb geinstalleerd :?:

Bij elk nieuw onderdeel is het weer een steile leercurve door, maar uiteindelijk gaat denk ik elk onderdeel wel eens door me handen heen.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor eventuele antwoorden,
Pim Zijderveld
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Pim.
Om zeker te weten dat de 1e cilinder aan vonken toe is,moet je het kleppendeksel lichten nu de oude ontsteking eruit is en de kleppen van 4
op tuimelen zetten en dan pen en gat,Dan heb je het ontstekingspunt van
1. Houdt er erg in dat het tuimelpunt later staat dan het pen en gat,ivm
de voorontsteking.
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr apr 09, 2004 12:32 am
Locatie: Assen

Bericht door norbert »

Dag Pim,

Ook al staat de hele handel niet op tijd, of zelfs 180 fout dan moet er nog een vonk komen.
Is het koolstifje niet uit je vedelerkap gevallen ?.
Er loopt een plus draad naar de bobine, vandaar een draad naar de ontsteking. Stel dat de rotor regenover bv bougie 1 staat (draai anders de motor tot dit zo is) dan zou je het draadje van de ontsteking los kunnen halen en ff tegen de massa houdenen weer los, dan moet er een vonk komen bij bougie 1(wel op contact).
De 123's zijn getest.

Succes
Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Werkende 123 ipv vonk versterker (?)

Bericht door Zijderveld »

Heren,

Bedankt voor de hulp. :) Met veel gepriegel en gekijk en geprobeer is hij vorige week eindelijk aan gesprongen. Het probleem lag hem niet zo zeer in tegenovergestelde ligging van de motor of dat de 123 stuk was of niet reageerde. Maar het bleek dat er al een digitale ontsteking in zat... ehhh of eigenlijk misschien beter uitgelegd een vonk versterker (of zo :?: )

Van de accu ging er een plus draadje naar de bobine en van daar naar een of ander zwart kastje die achter de bobine was gemonteerd. Het los halen van dat draadje had als gevolg dat de ontsteking zijn eigenlijke werk kon doen. Met een eerste grof instelling gevolgd door het lampje instelling heb ik hem eindelijk goed werkend gekregen en op tijd. :D

Afgelopen weekend gelijk uitgeprobeerd in de Eifel ( :( lekker veel regen, modder en steile hellingen ) en elke keer dat het nodig was sprong hij gelijk aan en heeft het vrachtje goed gedragen. Eveneens merkte ik dat op de snelweg hij meer power had (Zo nu en dan gemerkt dat hij opeens bijna op de 90 zat)

Dus al met al weer een positief 123 verhaal.

Met vriendelijke groet,
Pim Zijderveld.

(Als iemand iets meer weet van die vonk versterker, of eventueel een foto er van wil zien. Geef dan ff een gil of post een antwoord.)
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless »

Ik rij ook alweer een half jaartje met een 123 ontsteking. Ik had hetzelfde, na inbouw helemaal niks.
Het punt bij mij wat dat de + draad op de bobine niet op de + aansluiting van de bobine zat, maar dat deze draden waren omgewisseld.

Met de conventionele ontsteking is er dan geen probleem, maar als je de 123 verkeerd om aansluit wel. Er branden dan een aantal weerstanden door. Gelukkig is Albert de Gier zo vriendelijk geweest om e.e.a. kosteloos te verhelpen.

Let er dus op bij montage van de 123 dat de + ook werkelijk op de + van je bobine zit.
Plaats reactie