Vastgeslagen voorrem!

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Vastgeslagen voorrem!

Bericht door LEiPiE »

Net helemaal m'n kilometertellerkabel ingebouwd, ga ik even een rondje rijden om 'm testen (werkt uiteraard niet*), merk ik af en toe dat hy iets naar rechts trekt.
Op zich niets bijzonders, dus ik neem me voor meteen even langs de pomp te rijden om de bandenspanning te controleren.
Halverwege ruik ik wat vreemds, steek m'n hoofd naar buiten, ruik 't daar ook en denk "staat weer eens wat in de fik" en 't is sowieso een industrieterrein.
Begint ineens het stuur te trillen, bus trekt zwaarder naar rechts, vermogen klapt in en er komt een berg rook rechtsvoor onder de bus vandaan. Direct naar de kant en op een oprit van een bedrijf stil staan.
Prachtig plaatje met de koplampbundels die door de maanverlichte rookwolken schijnen (uiteraard geen camera bij me*).
Opgeprobeerd te krikken, blijkt er bij mij dus een plaat van de voordeur naar de schuifdeur, half voor de rechtervoorkriksteun te zijn gemonteerd... die heb ik dus maar met pijn in m'n hart geforceerd om de krik er in te kunnen krijgen.

Wiel er af (al rook inhalerend en lekkere warme vingers bij het uit de slinger wrikken van de wielmoeren).
Blijkt al 't vet, drek en wat al niet dat tegen de rem aan komt lekker aan 't verdampen te zijn.
Enfin, 't koelt langzaam wat af en ik kan eens gaan kijken wat waar voor is. Eerst bewoog 't wiel totaal niet.
Dom... dat kwam door de handrem (ben auto's gewend met de handrem alleen achter :))... had al een blok achter 't tegenover liggende achterwiel, dus handrem er af.
Draait nog niet. Volledige werkplaatshandboek doorgekeken, daar heb je dus ook niks aan bij pech onderweg.
Toen bedacht ik me dat ik wel eens gehoord had dat de truuk was juist harder te remmen. Gedaan en jawel, wiel draait weer. Nog maar een paar keer herhaald en kon uiteindelijk 't wiel een slinger geven en dan draaide ie nog wel wat rondjes op eigen kracht door.

Besloten dat in 't halfdonker op een oprit staan ook niet alles is, dus maar heel langzaam gaan rijden (want dan kun je dingen zien aankomen en gas nog verder terugnemen, hoef je niet te remmen voor bochten en zo), was sowieso maar iets van 2.5km van huis.
Met slechts 1 keer remmen voor een minirotonde-met-verkeer (meteen ook helemaal stil gaan staan, rem hard ingetrapt en weer opgetrokken), netjes thuisgekomen.

Afbeelding
Mijn eerste zelf aangebrachte schade ;)

Pfff... sorry voor 't lange verhaal, moet er even uit zo'n belevenis :D
(ik weet dat ik dit soort dingen kan verwachten, maar toch ;))
(de met * gemarkeerde dingen geven maar weer aan waarom MurpHY toepasselijk is)

maar goed, waar het om gaat:
:?: wat kan dit veroorzaakt hebben (heb er hiervoor sinds 1 april al zo'n 800km zonder remproblemen mee gereden)?
:?: wat moet ik nu nalopen?
:?: wat kan er beschadigd zijn, hoe vervang ik dat?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

remslang?

Bericht door henkhy »

Hi

even je remslang controleren, kan zijn dat deze een beetje dichtzit van binnen waardoor je remvloeistof niet retour kan komen, waardoor de rem dus vastloopt.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Of een of beide remcilinders die te zwaar gaan,het houdt dus in dat je eerst moet kijken of je makkelijk kan ontluchten,is dit het geval,dan zal de
trommel er af moeten en de cilinders en de schoenen op gangbaarheid
controleren.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:Of een of beide remcilinders die te zwaar gaan,het houdt dus in dat je eerst moet kijken of je makkelijk kan ontluchten,is dit het geval,dan zal de
trommel er af moeten en de cilinders en de schoenen op gangbaarheid
controleren.
Ik heb helaas maar 1 remcilinder en op de andere wielen remt ie prima.
Bedacht me dat rechtsvoor al een keertje warm was geworden, maar er gebeurde toen verder niets bijzonders en was weg toen ik weer wegreed.

Ik neem dat je bedoelt dat juist als je niet makkelijk kunt ontluchten dat dan alles er af moet? :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Er zit natuurlijk een mogelijkheid in dat de remcilinder te zwaar beweegt
Plaats reactie