1e versnelling kapot
1e versnelling kapot
Dinsdag had ik eindelijk voor het eerst APK!!! Wat een feest!
Vanochtend de HY meegenomen naar mijn werk.
Op de helft van de rit wilde hij niet meer in zijn 1e versnelling.
Bij een stoplicht wilde ik hem in zijn 1 zetten maar hij ging er gewoon niet in.
2e en 3e versnelling doen het nog wel.
Ik had ook de indruk dat ie steeds meer geluid begon te maken.
Toen ik hem uitzette, wilde hij nog steeds niet in zijn 1.
Ik ben dus bang dat de versnellingsbak uit elkaar moet?????
Vanochtend de HY meegenomen naar mijn werk.
Op de helft van de rit wilde hij niet meer in zijn 1e versnelling.
Bij een stoplicht wilde ik hem in zijn 1 zetten maar hij ging er gewoon niet in.
2e en 3e versnelling doen het nog wel.
Ik had ook de indruk dat ie steeds meer geluid begon te maken.
Toen ik hem uitzette, wilde hij nog steeds niet in zijn 1.
Ik ben dus bang dat de versnellingsbak uit elkaar moet?????
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Een bakrevisie kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou eerst olie de verversen met GOEDE bakolie, bijvoorbeeld Redline. Of weet je zeker dat je bakolie altijd netjes verversd is? Als ie erg vies is, eventueel eerst met goedkope olie (bv via het HY team) vervangen en na een stuk rijden met Redline vervangen.
Online
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: 1e versnelling kapot
Draai de bougies eruit, maak het inspectieluikje nog eens open en laat dan iemand anders eens met de zwengel heel rustig het blok ronddraaien. Kijk nu goed of alle drie de vingers van de drukgroep nog even vast gesteld zijn. Voor de zekerheid de vingers stuk voor stuk merken met 1,2 of 3 puntjes typex want anders heb je geen zicht of het steeds dezelfde vinger is die je ziet. Ik heb hetzelfde gehad en er bleek een stelschroef van een vinger te hebben gelost. Zo zie je het niet maar aan een kant is er dan geen druk.
Re: 1e versnelling kapot
Bedankt voor de reacties,
De bakolie is erg oud, die zal ik ook zeker vervangen.
Dacht dat deze olie niet zo kritisch zou zijn.
Wat betreft de vingers van de drukgroep, ik zal hier eens naar kijken.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit in het inspectieluikje gekeken.
Ik kom hier nog op terug.
De bakolie is erg oud, die zal ik ook zeker vervangen.
Dacht dat deze olie niet zo kritisch zou zijn.
Wat betreft de vingers van de drukgroep, ik zal hier eens naar kijken.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit in het inspectieluikje gekeken.
Ik kom hier nog op terug.
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Bakolie hoort volgens Citroen iedere 20000km ververst te worden, met een moderne olie hoeft het misschien wat minder vaak. Toen ik net mijn bus had, kreeg ik hem voor het stoplicht ook vaak niet in de eerste versnelling. Eerst in de tweede zetten helpt soms, maar soms ook niet. Verse bakolie heeft het voor mij opgelost. Het kan ook heel goed zijn dat het aan je drukgroep ligt. Zeker het inspecteren waard.
Re: 1e versnelling kapot
Ik ben bang dat ik een revisie van de versnellingsbak nodig heb.
De bak maakt heel erg veel herrie, ook als ie in zijn neutraal staat met draaiende motor.
Tijdens het rijden werd de bak gloeiend heet en begon steeds meer herrie te maken.
Ik heb een sterk vermoeden dat de lagers kapot zijn.
Dus ik heb weer een aantal avondjes lekker sleutelwerk voor de boeg!
De bak maakt heel erg veel herrie, ook als ie in zijn neutraal staat met draaiende motor.
Tijdens het rijden werd de bak gloeiend heet en begon steeds meer herrie te maken.
Ik heb een sterk vermoeden dat de lagers kapot zijn.
Dus ik heb weer een aantal avondjes lekker sleutelwerk voor de boeg!
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Oei. Ik ben benieuwd hoeveel olie er nog in je bak zit.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 1e versnelling kapot
Eerste indruk: de lagers ...De bak maakt heel erg veel herrie, ook als ie in zijn neutraal staat met draaiende motor.
Ben benieuwd wat je vind !
Succes !
Re: 1e versnelling kapot
Hee, wat een pech!
Als het niet lukt met de reparatie van de bak heb ik nog wel een goede bak voor je.
Edwin.
Als het niet lukt met de reparatie van de bak heb ik nog wel een goede bak voor je.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: 1e versnelling kapot
Het paard is uitgebouwd.
Zie hier voor foto's
http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 761#p19761
Zie hier voor foto's
http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 761#p19761
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Opgelost!
Onderste (achter) lager was helemaal kapot.
Hierdoor was de onderste as opgeschoven naar achter, en tegen het huis aan gelopen.
Tandend van de 1e versnelling zijn hierdoor 2 mm afgesleten.
De bramen heb ik van de tanden afgeslepen en lagers vervangen.
Het draait nu allemaal weer heerlijk soepel.
Gisteren de bak weer aan het blok gemonteerd en het paard weer gemonteerd.
Ik kon hem nog niet testen want er moet nog transmissie olie in en remolie.
Spannend!!
Onderste (achter) lager was helemaal kapot.
Hierdoor was de onderste as opgeschoven naar achter, en tegen het huis aan gelopen.
Tandend van de 1e versnelling zijn hierdoor 2 mm afgesleten.
De bramen heb ik van de tanden afgeslepen en lagers vervangen.
Het draait nu allemaal weer heerlijk soepel.
Gisteren de bak weer aan het blok gemonteerd en het paard weer gemonteerd.
Ik kon hem nog niet testen want er moet nog transmissie olie in en remolie.
Spannend!!
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Bakolie erin en even starten om te kijken wat de bak doet.
Koppeling in en ik schakel hem in zijn 1 en achteruit.
Geen enkel gekraak of geratel, gewoon "klik" en hij staat in z'n versnelling.
Ik heb dus nooit geweten hoe deze bak hoort te voelen.
Toen ik hem kocht was de bak eigenlijk al kapot.
Dus als je bak kraakt en ratelt tijdens het inschakelen van 1e en achteruit, is het waarschijnlijk tijd om de lagers te vervangen.
Koppeling in en ik schakel hem in zijn 1 en achteruit.
Geen enkel gekraak of geratel, gewoon "klik" en hij staat in z'n versnelling.
Ik heb dus nooit geweten hoe deze bak hoort te voelen.
Toen ik hem kocht was de bak eigenlijk al kapot.
Dus als je bak kraakt en ratelt tijdens het inschakelen van 1e en achteruit, is het waarschijnlijk tijd om de lagers te vervangen.
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|
Re: 1e versnelling kapot
Klink als....een weer goedwerkende bak 

- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: 1e versnelling kapot
Is dit wel juist?Francisco schreef:Dus als je bak kraakt en ratelt tijdens het inschakelen van 1e en achteruit, is het waarschijnlijk tijd om de lagers te vervangen.
Ik weet niet beter of het is algemeen bekend dat het schakelen naar de eerste en naar de achteruit met beleid en vooral rustig stationair lopend dient te geschieden en dat ondanks dat een licht rateltje bijna niet te vermijden is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 1e versnelling kapot
Dat met beleid klopt zeker, maar dat rateltje wat mij betreft niet hoor. Ik schakel ratelvrij.
gr Teun
gr Teun