carterpan verwijderen
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
carterpan verwijderen
Hallo. ik heb volgens mij lekkage aan de carterpan, is deze makkelijk te verwijderen er ligt telkens olie aan de voorzijde van de motor op de grond, of heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn
bij voorbaat dank. eric
bij voorbaat dank. eric
Online
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Er komt wel veel olietopics voorbij de afgelopen weken, je bent de vijfde als ik het goed heb 
Zie bijvoorbeeld deze topics:
nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
olie lekkage
Olie door de carburateur?

Zie bijvoorbeeld deze topics:
nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
olie lekkage
Olie door de carburateur?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Hallo. die heb ik allemaal gezien ,maar als ik de carterpan los haal ,moet ik ook die kurken pakkingen vervangen en is dat vanaf de grond te doen, ik heb helaas geen brug waar ik de auto op kan zetten.
groeten eric
groeten eric
Online
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Jazeker, met wat kunst- en vliegwerk is dat te doen (eigen ervaring).
Zelf zet ik de bus op assteunen zodat ie lekker hoog staat aan de voorkant, ga op de grond zitten en gebruik m'n benen om de pan op hoogte te houden (zou je ook wat balkjes ofzo voor kunnen gebruiken.
Als je er eenmaal een paar bouten in hebt gaat het makkelijker, maar de eerste paar zijn dus het lastigste.
Overigens is dat ook met brug nog niet het makkelijkste, maar dan zou je er met z'n tweeen onder kunnen staan.
Zelf zet ik de bus op assteunen zodat ie lekker hoog staat aan de voorkant, ga op de grond zitten en gebruik m'n benen om de pan op hoogte te houden (zou je ook wat balkjes ofzo voor kunnen gebruiken.
Als je er eenmaal een paar bouten in hebt gaat het makkelijker, maar de eerste paar zijn dus het lastigste.
Overigens is dat ook met brug nog niet het makkelijkste, maar dan zou je er met z'n tweeen onder kunnen staan.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
hoi dank je voor de uitleg ,maar ik zal hem er eerst onderuit moeten zien te krijgen, en welke pakkingen moet ik dan allemaal vernieuwen
groeten eric
groeten eric
Re: carterpan verwijderen
Ik zou eerst zéker weten dat de lekkage uit je carterpan komt. Lekkages manifesteren zich altijd aan de onderkant, maar het kan net zo goed van een hoger gelegen punt komen. Eerst je blok schoonmaken en dan rustig kijken waar het vandaan komt. De pakking van de carterpan is over het algemeen niet het zwakste punt van het blok. Lekken kan HY daar natuurlijk altijd - en schoonmaken van de binnenkant van de het carter is altijd nuttig - maar het zou zonde zijn als je dit werk voor niets doet.
Groet,
Ree
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Hoi het is of de carter of de krukas kering,
maar nu weet ik nog steeds niet of het carter er makkelijk onder vandaan is te krijgen gewoon op de grond
groeten eric
maar nu weet ik nog steeds niet of het carter er makkelijk onder vandaan is te krijgen gewoon op de grond
groeten eric
Re: carterpan verwijderen
De krukaskering is relatief makkelijk te vervangen.eric schreef:Hoi het is of de carter of de krukas kering
eric schreef:maar nu weet ik nog steeds niet of het carter er makkelijk onder vandaan is te krijgen gewoon op de grond
LEiPiE schreef:Jazeker, met wat kunst- en vliegwerk is dat te doen (eigen ervaring).
Zelf zet ik de bus op assteunen zodat ie lekker hoog staat aan de voorkant, ga op de grond zitten en gebruik m'n benen om de pan op hoogte te houden (zou je ook wat balkjes ofzo voor kunnen gebruiken.
Als je er eenmaal een paar bouten in hebt gaat het makkelijker, maar de eerste paar zijn dus het lastigste.
Overigens is dat ook met brug nog niet het makkelijkste, maar dan zou je er met z'n tweeen onder kunnen staan.
Online
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Er onder vandaan is vooral: zorg dat je de pan ondersteunt bij het losschroeven:
1. om te voorkomen dat de pan op de grond klettert en daardoor bijvoorbeeld scheurt (het is vrij broos aluminium)
2. om te voorkomen dat je laatste boutje(s) die je nog niet had los gehaald krom gaan of afbreken
Voor dat laatste is het sowieso (eigenlijk altijd wel) aan te bevelen ze eerst allemaal een halve of hele slag los te draaien, dan weet je ook welke lastiger te bereiken zijn of vast zitten. Dat je niet bij het laatste boutje in de knoei komt met zowel ondersteunen als grof geschut gebruiken om 'm los te krijgen
Verder is het niet echt veel bijzonders, kwestie van vele boutjes loshalen. Ze zitten wel wat lastig, zorg dat je dopsleutels met een verlengstuk hebt. Gebruik wel daadwerkelijk doppen, met steeksleutels sloop je de boutjes vrij makkelijk (geldt voor alle boutjes eigenlijk).
Ik weet zo uit m'n hoofd even niet meer of er nog niet-voor-de-hand-liggende boutjes los moeten overigens (zie de tekeningen).
Wellicht blijft de pan nog wat kleven, wrik 'm dan voorzichtig los en kijk voor je geweld gebruikt heel goed of alle boutjes idd los zijn. Mocht een vorige gebruiker vloeibare pakking over de hele carterrand hebben gebruikt (is wat voor te zeggen), dan heb je wellicht beitels o.i.d. nodig.
En tap natuurlijk eerst je olie af
1. om te voorkomen dat de pan op de grond klettert en daardoor bijvoorbeeld scheurt (het is vrij broos aluminium)
2. om te voorkomen dat je laatste boutje(s) die je nog niet had los gehaald krom gaan of afbreken
Voor dat laatste is het sowieso (eigenlijk altijd wel) aan te bevelen ze eerst allemaal een halve of hele slag los te draaien, dan weet je ook welke lastiger te bereiken zijn of vast zitten. Dat je niet bij het laatste boutje in de knoei komt met zowel ondersteunen als grof geschut gebruiken om 'm los te krijgen

Verder is het niet echt veel bijzonders, kwestie van vele boutjes loshalen. Ze zitten wel wat lastig, zorg dat je dopsleutels met een verlengstuk hebt. Gebruik wel daadwerkelijk doppen, met steeksleutels sloop je de boutjes vrij makkelijk (geldt voor alle boutjes eigenlijk).
Ik weet zo uit m'n hoofd even niet meer of er nog niet-voor-de-hand-liggende boutjes los moeten overigens (zie de tekeningen).
Wellicht blijft de pan nog wat kleven, wrik 'm dan voorzichtig los en kijk voor je geweld gebruikt heel goed of alle boutjes idd los zijn. Mocht een vorige gebruiker vloeibare pakking over de hele carterrand hebben gebruikt (is wat voor te zeggen), dan heb je wellicht beitels o.i.d. nodig.
En tap natuurlijk eerst je olie af

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Eric maak eerst de pan schoon en ga kijken waar de olie wegkomt, het is namelijk makelijk te zien of er via de keering of kurkpakking olie komt.
Wanneer de kurkpakking het probleem is en de pan er onderweg moet let dan op de lengte van de boutjes, twee zijn er iets langer.
Er zijn twee keuzes in pakkingen kurk of een rubber soort, dit betreft de halfronde pakking, de rest is vloeibaar.
En terplekke verwijderen zonder brug is mogelijk, geduld is daarbij het toverwoord ( en een zonnetje)
Wanneer de kurkpakking het probleem is en de pan er onderweg moet let dan op de lengte van de boutjes, twee zijn er iets langer.
Er zijn twee keuzes in pakkingen kurk of een rubber soort, dit betreft de halfronde pakking, de rest is vloeibaar.
En terplekke verwijderen zonder brug is mogelijk, geduld is daarbij het toverwoord ( en een zonnetje)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
Okee ik ga eerst de hele boel eens goed schoonmaken en ga dan nog eens kijken waar de olie vandaan komt, de krukas kering is deze makkelijk te vervangen?
groeten eric
groeten eric
Re: carterpan verwijderen
Ree schreef:De krukaskering is relatief makkelijk te vervangen.
Re: carterpan verwijderen
Goed lezen is relatief moeilijk



-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: carterpan verwijderen
is alles niet relatief.
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: carterpan verwijderen
dat zou je relatief makkelijk kunnen zeggen ja
krukaskeerring....snaar los, poelie eraf, keerring peuteren
en visa versa?
of zie ik dat verkeerd

krukaskeerring....snaar los, poelie eraf, keerring peuteren
en visa versa?
of zie ik dat verkeerd
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie