carterpan verwijderen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 74-BB-66
Contacteer:

carterpan verwijderen

Bericht door eric »

Hallo. ik heb volgens mij lekkage aan de carterpan, is deze makkelijk te verwijderen er ligt telkens olie aan de voorzijde van de motor op de grond, of heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn

bij voorbaat dank. eric
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: carterpan verwijderen

Bericht door LEiPiE »

Er komt wel veel olietopics voorbij de afgelopen weken, je bent de vijfde als ik het goed heb :D
Zie bijvoorbeeld deze topics:
nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
olie lekkage
Olie door de carburateur?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Hallo. die heb ik allemaal gezien ,maar als ik de carterpan los haal ,moet ik ook die kurken pakkingen vervangen en is dat vanaf de grond te doen, ik heb helaas geen brug waar ik de auto op kan zetten.

groeten eric
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Jazeker, met wat kunst- en vliegwerk is dat te doen (eigen ervaring).
Zelf zet ik de bus op assteunen zodat ie lekker hoog staat aan de voorkant, ga op de grond zitten en gebruik m'n benen om de pan op hoogte te houden (zou je ook wat balkjes ofzo voor kunnen gebruiken.
Als je er eenmaal een paar bouten in hebt gaat het makkelijker, maar de eerste paar zijn dus het lastigste.
Overigens is dat ook met brug nog niet het makkelijkste, maar dan zou je er met z'n tweeen onder kunnen staan.
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

hoi dank je voor de uitleg ,maar ik zal hem er eerst onderuit moeten zien te krijgen, en welke pakkingen moet ik dan allemaal vernieuwen

groeten eric
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik zou eerst zéker weten dat de lekkage uit je carterpan komt. Lekkages manifesteren zich altijd aan de onderkant, maar het kan net zo goed van een hoger gelegen punt komen. Eerst je blok schoonmaken en dan rustig kijken waar het vandaan komt. De pakking van de carterpan is over het algemeen niet het zwakste punt van het blok. Lekken kan HY daar natuurlijk altijd - en schoonmaken van de binnenkant van de het carter is altijd nuttig - maar het zou zonde zijn als je dit werk voor niets doet.

Groet,

Ree
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Hoi het is of de carter of de krukas kering,
maar nu weet ik nog steeds niet of het carter er makkelijk onder vandaan is te krijgen gewoon op de grond

groeten eric
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

eric schreef:Hoi het is of de carter of de krukas kering
De krukaskering is relatief makkelijk te vervangen.
eric schreef:maar nu weet ik nog steeds niet of het carter er makkelijk onder vandaan is te krijgen gewoon op de grond
LEiPiE schreef:Jazeker, met wat kunst- en vliegwerk is dat te doen (eigen ervaring).
Zelf zet ik de bus op assteunen zodat ie lekker hoog staat aan de voorkant, ga op de grond zitten en gebruik m'n benen om de pan op hoogte te houden (zou je ook wat balkjes ofzo voor kunnen gebruiken.
Als je er eenmaal een paar bouten in hebt gaat het makkelijker, maar de eerste paar zijn dus het lastigste.
Overigens is dat ook met brug nog niet het makkelijkste, maar dan zou je er met z'n tweeen onder kunnen staan.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Er onder vandaan is vooral: zorg dat je de pan ondersteunt bij het losschroeven:
1. om te voorkomen dat de pan op de grond klettert en daardoor bijvoorbeeld scheurt (het is vrij broos aluminium)
2. om te voorkomen dat je laatste boutje(s) die je nog niet had los gehaald krom gaan of afbreken
Voor dat laatste is het sowieso (eigenlijk altijd wel) aan te bevelen ze eerst allemaal een halve of hele slag los te draaien, dan weet je ook welke lastiger te bereiken zijn of vast zitten. Dat je niet bij het laatste boutje in de knoei komt met zowel ondersteunen als grof geschut gebruiken om 'm los te krijgen :)

Verder is het niet echt veel bijzonders, kwestie van vele boutjes loshalen. Ze zitten wel wat lastig, zorg dat je dopsleutels met een verlengstuk hebt. Gebruik wel daadwerkelijk doppen, met steeksleutels sloop je de boutjes vrij makkelijk (geldt voor alle boutjes eigenlijk).
Ik weet zo uit m'n hoofd even niet meer of er nog niet-voor-de-hand-liggende boutjes los moeten overigens (zie de tekeningen).
Wellicht blijft de pan nog wat kleven, wrik 'm dan voorzichtig los en kijk voor je geweld gebruikt heel goed of alle boutjes idd los zijn. Mocht een vorige gebruiker vloeibare pakking over de hele carterrand hebben gebruikt (is wat voor te zeggen), dan heb je wellicht beitels o.i.d. nodig.

En tap natuurlijk eerst je olie af :mrgreen:
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door neortic »

Eric maak eerst de pan schoon en ga kijken waar de olie wegkomt, het is namelijk makelijk te zien of er via de keering of kurkpakking olie komt.
Wanneer de kurkpakking het probleem is en de pan er onderweg moet let dan op de lengte van de boutjes, twee zijn er iets langer.
Er zijn twee keuzes in pakkingen kurk of een rubber soort, dit betreft de halfronde pakking, de rest is vloeibaar.

En terplekke verwijderen zonder brug is mogelijk, geduld is daarbij het toverwoord ( en een zonnetje)
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Okee ik ga eerst de hele boel eens goed schoonmaken en ga dan nog eens kijken waar de olie vandaan komt, de krukas kering is deze makkelijk te vervangen?

groeten eric
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef:De krukaskering is relatief makkelijk te vervangen.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Goed lezen is relatief moeilijk :wink: :lol:
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer: